Frågeronden
Hejsan, vet ente om jag la denna tråden i rått kategori men men ^^ Nu tycker jag att mina trådar har försvunnit lite så jag tänkte skapa en frågerond & samla allas frågor i. Såhär hade jag tänkt att det går till:
Om jag undrar något över mina råttor så skriver jag det i denna tråden så kan jag få svar, MEN ni andra kan oxå skriva era frågor i denna tråden så "samlar" vi lite frågor i en & samma tråd. Jag börjar nu dåe…
1. Jag håller som sagt på att göra mina flickor "rumsrena" men dom kissar aldrig i toa-lådan. Hur ska jag få dom & kissa där och ine i deras bo, på hyllplanerna osv ?
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Du är söt.
Till vänster finns det kategorier som man kan bläddra igenom. En fiffig är "Mina inlägg" Det är dom inlägg du startat eller skrivit i.
Som svar på din fråga: Kissandet är det nog ingen som klandrar dig om dom gör på någon annan plats än i lådan… Dom är råttor och pissar var dom äter, var dom står, var dom sitter och var dom går :) Kiss för dom är inte lika märkvärdigt för dom som det är för oss.
Bajsar dom på lådan så tycker jag att du ska vara nöjd. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ibland bajsar dom i lådan ^^ Men oftast får jag (Elaka tanten som städar deras bur) lägga dit alla korvar ^^
Som ovanstående skrev så är det inte lätt att få dem att kissa enbart i toalådan, de verkar föredra hyllplanen, så dessa får man torka torrt flera gånger varje dag.
Däremot är det lättare att få dem att bajsa i toalådan genom att lägga alla bajspluppar i toalådan, då kan de lära sig det. Dock har vissa råttor bestämda åsikter var toalådan ska stå, så där får du kanske anpassa dig istället :)
Jag har haft råttor som legat i knät som har blivit kissenödiga och som då har hoppat upp på skrivbordet och kissat där och sen kommit tillbaka och lagt sig i knät igen.
Jag har haft råttor som har gjort precis tvärtom, dvs. legat på skrivbordet, hoppat ner i mitt knä och kissat för att sen hopp upp på skrivbordet igen för att åter lägga sig där.
Råttor följer ju lukten. Luktar det kiss på ett ställe, för att någon kissat där, så kissar de andra även där. Ett tips är då att torka upp kiss med papper och lägga i toalådan. Sedan även att erbjuda flera toalådor samt städa ur dem ofta, men INTE ta bort lukten om rumsrenheten inte är befäst.
Vidare finns en artikel: Rumsrena råttor Hoppas den kan svara på några av dina frågor.
Hm… läste artikeln o inser att den är lite bristfällig…

Ingen annan som har en fråga ?

om man har en eländig råtta som vägrar göra som de andra och gå på toan utan hellre väljer ett annat plan att bajsa på, hur gör man då?? flytta efter med toalåda fungerar inte..
Qui dormit, non peccat

Hmm… Jag har faktiskt oxå det problemet men jag har flyttat toalådan till det hörn som dom kissar & Bajsar mest i. Sen får jag bara hoppas :D

Men nu har jag en ny fråga :P Vill ni höra? ^^
Skriv bara?

Okej, Jag vill veta allt om avel :P Skicka länkar, hemsidor, tipsa ALLT !!!!!!

#om du söker så kommer du hitta massor……