Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3482 ggr
zmeu
0

galleravstånd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just köpt en bur som har 2 cm i galleravstånd, den är jättefin men nu börjar jag bli lite orolig att råttorna som ska bo i den kommer rymma ut?
Jag har tre honor som alla är i princip fullvuxna, två av dom är tjocka så dom kommer nog inte ut, men den tredje är ganska smal..hm. Vad tror ni?

(såhär ser dom ut förresten, fast på bilden är dom mycket yngre och mindre)

jess13
0

två centimeter är nog max man kan ha mellan gallret tror jag. du kan nog inte ha ungar i den iaf. ja tycker det är bäst me 1cm mellan gallret det passar alla o är klättervänligt.

MoaL
0

Nej, ungar passar inte i en sådan bur, men vuxna gör det. Det beror väl egentligen helt på hur stora vuxna du har. :) Får de igenom huvudet så kan det nog få igenom resten också, så länge de inte är jättestora om magge-kaggen. :P

Jag hade ungar som tog sig genom dubbelt hönsnät, så.. :) Men med vuxna råttor går det säkert bra.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

copycat
0

Mina tjejjer Cindy & Mindy bodde i en bur med 2cm mellan gallret. Dom var 1-2 år under den perioden och det gick bra.

Dom är inga bamseråttisar så dom kunde lätt ta sig ut om dom ville. Men det gjorde dom aldrig. Däremot klättrade dom ibland in genom gallret om man höll dom nära buren.

Så vill dom ta sig igenom så kan dom. Så länge dom får igenom huvudet så är det bara att klämma igenom resten :D

Jag skulle rekommendera att man har mindre än 2cm men man kan ju alltid prova o se hur det går. Testa o se om dom kan få igenom huvudet genom att locka dom genom gallrett med nånting gott. Om dom inte tar sig igenom för att äta upp det så kommer dom antagligen inte att tymma.

/Annika

Aleexandra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en stor gammal kaninbur som jag tog & gjorde i ordning igår till mina töser , men dom är ju ca 2-3 månader bara så dom kommer igenom ganska lätt , men det var bara den ena som gav sig på att hoppa ur , medans den andra hölls sig kvar , men så lärde bus Nemi sin syster att göra likadant Räcka ut tungan.

Men jag har påbörjat att vira tråd i X form runt , och det hjälper :D

zmeu
0

tack för svaren allihopa! jo, jag antog att ungar skulle kunna komma ut, men mina tre är alla mellan 1-2 år. dessutom är två av dom ganska tjocka, som sagt. men jag ska hålla koll första dagarna och hoppas på att dom varken kan eller vill rymma. (:

och det var ett bra tips, copycat. ska prova det. (:

Aleexandra
0

zmeu

Måste fråga hur det gått , har dom stannat i buren ?

Meeko
0

har haft mina råttor i en kaninbur och där är det väl 2cm?
dom kom ut när dom var små men inte när dom var vuxna

came_hanna
0

min råtta kan komma ut genom max 2½cm.

Men just nu har jag 1cm