Burbygge
Fin!!
tack :) är jätte nöjd med den !
// Vanessa

Jättefin :)

jättefin bur !
lite tjocka rep kanske skulle passa? man kan köpa hästgrimskaft ganska billigt som passar till det :)

Lite stora kvistar/grenar att klättra och gnaga på? rör på väggarna är kul och fungerar också som extra "hyllplan". Jag har gjort böjda rör av gamla pringlesförpackningar som jag satt fast i hörnen på buren och det är bra storlek både att krypa i och sitta på.
ser ut som min men jag har mer lufthål för ventilationen:P o i min smak snyggare färg men björk skullr inte passa i deras lägenhet :) Men snygg som skam är den!
Lackade ni den sen? :)
Pussipuss
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
jo det behövs med dina hanar :P
// Vanessa
ja fyfan vad de kiussar :O
Vänligen
Sofia
Jätte fin bur men jag bara undrar, vad är det för vit sak som den ena råttan sitter i?
det är ifrån ÖB, en badrumshylla :)
Vänligen
Sofia
Aah, den ska jag kolla in! Taack!!

Var köpte du gallret och vad kostade det? Planerar burbygge själv här..
Jaa samma här, please do tell :D
K-rauta för cirka 150 kr tror jag att det kostar :)
Vänligen
Sofia

150kr för hur mycket?
tror det är fem meter, långt är det iaf. jag har det till mitt hemmabygge (samma bur fast träfärgad)
Vänligen
Sofia
såhär räknade jag ut att min bur gick på. Jag säger bara, glöm inte lacka! min lukter redan o jag lackade i 7 lager. blää!
**Garderob (Aneboda) Ikea ca 700kr
Galler ca 179 (fyrkantigt ,grovt så att det blir skönt att klättra på)
Lack ca 140 kr från Jula**
Penslar 29,90 kr Jula
**Silicon 300 kr (men den används till annat oxå)
Korgar o dylikt till inredningen ca 500 kr**
Så sammanlagt blir det ca: 1550 kr skulle jag tippa på.
Jag tog botten till mina två andra burar och la i den nya så det blev skvättskydd/toalåda :)
Vänligen
Sofia

Tack för kalkylen! Jag kommer inte att ha träsidor/golv/hyllor i min så jag hoppas klara mig från den värsta lukten. Det kommer bli trä enbart som stomme och sen nät och plast och/eller metall.
Men gud vad FIN din var alltså, den är ju riktigt inredningsbar :D
tack så mycket.. har ingen bra fantasi just nu.. dåligt med cash med.. men blir nog en tripp till ikea,öb och såna affärer. alltid något användbart.. jag tvättar av hyllorna två gånger om dagen nu + tidningspapper så jag ska slippa lukten, men mina töser är otroligt duktiga på att gå i lådan.. så jag tror den kommer hålla ett bra tag :)
// Vanessa
Jag ska göra en i Jamaicatema, fixa skåp som e avgränsad på längden lixom, så jag kan ha tjejrna på ena sidan och killarna på andra. Sen sånt galler på sidorna och i dörrarna. Sen elfer all lackning så ska jag måla den röd/gul/grön. Å massa färglada hängmattor och slålar och korgar. Är jukkapalm farligt för råttorna tro?

då är det ju billigare att köpa voljär:/
ne inte om man har tid på sig, och har tillgång till mycket grejer och vill göra det snyggt och få det som man vill. Jag ska ha en pool där tänkte jag också som fyller sitt syfte på sommaren sen får vara sovgrop när det inte är badsäsong. Det kommer bli ett storprojekt som kommer ta tid, ska göra det gundligt och välgenomtänkt så än är det bara på planeringsstadiet :)
den ska vara viusellt snygg samtidigt som den fyller sitt syfte så optimalt jag kan komma på iaf. En voljär slår aldrig ett snyggt och praktiskt hemmabygge. Och det finns ingen annan som har lika :)

Jag skulle aldrig välja ett hemmabygge framför voljär (om man inte bygger i plast /stål etc), för jag vet ingen utom Ninja:P som kunnat ha ett hemmabygge ngn längre tid.
Här i Malmö säljer dom stora voljärer för en tusenlapp, *funderar* då skulle man ju kunna köpa en sån och använda galler och botten som byggmaterial:D

usch nu började vi babbla om annat i din tråd, förlåt. Men tror en tur till Ikea, ÖB, Rusta och Jysk kommer att ge dig mer än nog med saker att fylla din bur med:D
Rusta har väldigt billiga, ååh jättesvårt att förklara, det e som vita förvaringskorgar, fast runda, som cylindrar, dom kostar typ 5 spänn eller nått, sen finns det större med fjädring i som väcklas ut till ett lägre rör dom kostar 10 spänn eller nått, köpte ett gäng sånna till mina, killarna tuggade sönder dom på en dag, men dom ligger fortfarande i dom :P Finns vid skurgrejjer och klädförvaring och sånt, garderobsförvaring typ. kan ju kika där, finns massa annat kul man kan göra med också där :)

Den var ju kanonfin!
Brainstormar lite: Trädgrenar, rör, bottenlåda med material i, grävlåda, fler stegar och rep, man får ha rätt mycket saker råttorna kan klättra på när det inte finns galler att klättra på, kartonger, vinställ som klätterställning, stor sten på botten, fler hängmattor, repringar och andra roligheter som finns bland papegojsakerna i djuraffärer, dom där badrumshyllorna från ÖB finns i olika modeller med olika antal hyllor.

#18 Vad använde du siliconet till? Att täcka alla hörnor?
DET är väldigt viktigt iaf.. Att se till att det inte kryper in kiss och äckel i alla skrymslen och vrår. Men jag tror att spackel är bättre för det ändamålet.
Jag är lite trött på det här att alla pratar emot hemmabygge. Det är klart det funkar om man gör rätt. Men det måste vara TÄTT! Jag har ett hemmabygge som är mer än ett halvår gammalt som inte luktar nåt alls. Jag lackade tre gånger bara.
Det är viktigt också, att man har rätt typ av lack. Den måste vara högblank och ha utomhusegenskaper. Ingen jäkla inomhus- eller möbelfärg fungerar. När man gör bakgrunder till akvarium i frigolit och betong så lackar man med ett lager båtlack när man är klar så att det inte ska läcka ut basiska ämnen i vattnet till fiskarna. Då kan man förstå att den är tät. (och ogiftig)
Jag måste nog skriva en artikel om det här, tror jag..
Älskar mina stora små vänner..
Ja terato det tycker jag du ska göra :) Så slipper jag leta runt hähä
#25 Man hittar nog material som är billigare än tusen spänn för botten och galler. istället för att köpa en voljär för det priset bara för att ta isär den till eget bygge (tror jag) Jag skulle själv inte köpa en voljär för tusen spänn för att ta sönder den, då har man ju redan en användbar bur.
jag hade spackel innan jag tog silicon för att göra det tätt men jag misstänker att mina killar pissar frätade medel, inte bara kissfrätande utan "mitt kiss tar ta mig fan sönder allt" kiss. haha
Vänligen
Sofia
vi har tagit en fog som blir lite gummiliknande.. i alla hörn och sidor.. tvättar hyllorna varje dag så det inte ska börja lukta..
// Vanessa

SKIT FIN!
Jo, jag har faktiskt oxå funderat på den där garderobstilen
Och din var faktiskt fin, men du borde nog skaffa någon form av burunderlag, spån lr nått, att ha på golvet, för jag tror det skadar råttornas fötter annars.
Leksaker till dom finns det ju massor å välja på.
Rep, tunnlar, bollar, hängmattor, stegar, tygbitar (fleece), pinnar, olika former av hus de kan gömma sig i, saker att bita sönder, vippbrädor, broar mmm.
Låt bara fantasin flöda! :P
nej spån skulle jag aldrig använda.. har lagt in en låda där från en gammal bur med toalätt i nu.. kom hem med lite grenar och stenar som ska skuras och fixas :)
// Vanessa

#33 Hmm.. vad har du använt för lack då?
Jag har tidningar på alla hyllplan för att det är enkelt att rengöra då. Torkar buren gör jag max en gång i veckan, byter tidningar kanske två ggr i veckan, inte alla på en gång utan de som är i "kisszonen".
inget.. använder tidningspapper och fog.. mina går på toan så jag oroar mig inte för lukten..
// Vanessa

#37 Oj, jag blandade visst ihop dig med samanthajones! :P
Mina går också på toan. Men de markerar ju i resten av buren. jag tror det är himla risky att inte lacka..
Jag planerar att bygga en bur av byggplywood. Kostar 200 kr för en skiva som är 120x240. På byggmax har de dessutom en lack som bara kostar 64 kr litern + 64 kr grundfärg. Man måste komma ihåg att grundmåla också!
den är ju redan lackad när den byggdes.. så tvättar man och håller det rent så tror jag inte den börjar lukta.. men som sagt så är mina väldigt duktiga på toan..
det är ju rätt lyxigt med en bur som passar resten av längenheten :)
// Vanessa
Då kommer du t.ex. inte kunna skaffa nya småttingar, ju… Dom kommer ju garanterat göra på sig nånstans 
ja men då får man tvätta oftare i början ;)
// Vanessa
jag hade utomhus lack till möbler (typ trädgårdsmöbler) o den funkade inte så om jag gör bur bygge någonmer gång så blir det båtlack o inget annar.
Vänligen
Sofia
#0 haha, ja den såg jättetom ut… hur ser den ut idag?
nu har dom grenar och lite annat, har lite rep som ska in nu med :) så det fylls på heela tiden :)
// Vanessa

Hejsan! Det var en fin bur du hade! jag tänkte bygga en ute inhängnad till mina råttor som de kan vara i på sommaren under uppsikt då, tänkte bygga den med galler men hittar det ingenstans! Var köpte du ditt galler du har på dörrarna där??

vad häfftig !
#45 tror det var på K-rauta..
#46 tack!
// Vanessa

Vad fin ^__^
Har precis en sån hemma, fast med kläder i då… Kanske skulle bygga om den till råttbur? ;)

Fin :)

jättefin! :d lÄGG GÄRNA IN LITE FLER BILDER PÅ HUR DEN BLEV MED LITE MER INREDNING! :d

Ooops… stora bokstäver^^

Hur har det gått med lukten, har lacket hållit mot kisset?
Skitsnygg… ja exakt, den stinker inte då? Jättefin idé iaf!

Jag har också en garderob :) brukar klippa hål i kartonger och lägga i den, mycket uppskattat :) sedan har jag trärör och ett hjul som är fastspänt så det inte snurrar, mysigt säger töserna :)
har länge funderat på att slänga in nån gammal tygsko för att se vad de säger, skulle bli kul å se om de gillade den :)
den åkte ut för ett par veckor sedan. efter att ha haft alla bebisar i den som inte var toa rena luktade det alldeles för mycket.
// Vanessa
Här är ett tips kolla in det!
titta här!
haha :) Jag kan medela att den redan är hämtad :)
*skratt* :D
Vänligen
Sofia
ja men som ett litet tips asså!
#59 hon menade att det var hennes förra bur som hon gav bort..
// Vanessa
#59 hon menade att det var hennes förra bur som hon gav bort..
// Vanessa