musbebis
En komips och jag har hittat en liten musbebis. Den låg vid vägkanten, När vi gick fram till den så sprang den inte iväg. Den är ca 1cm alltså väldigt väldigt liten. Vad ska vi ge den för mat? Ska man ge den frön eller välling?
Snälla vi vill svar fort
Mvh Emelie och Jessica
Har frågat på mus.ifokus men har inte fått något svar.
*putt*

om det är panik så är ju alltid majsvälling ett alternativ…. se om du har nån smal liten spruta som du kanske kan ge det med….

se till att hålla den varm!
Musbebisar tål endast Esbilac modersmjölk ersättning för valpar.
Har nappat upp 10 st musbebisar då de miste sin mor då de var 9 dygn gamla.
De ska ha mat dygnet runt jag gav 1 -2 ggr/timme. Det är inte lätt, de tog inte gummitutten fick köra med en 1 ml spruta utan nål o droppa vällingen i mungipan man får se upp så de ej sätter i fel strupe så de får en kemisk lunginflamation.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#4 Men tål dom inte majsvälling?
Vad jag har hört så e de bara Esbilac som möss o råttor tål..
#5 Detta var vad jag fick veta då jag frågade då de behövde hjälp att de endast tål.
Hur gammal är den du fann? har den päls? öppnat ögonen? är den utan päls?
Okej den har päls och har öppnat ögonen. Om man tar fram fingret så börjar den slicka på det.
Okej jag räknade med en yngre unge än så.
Då kan den ta Esbilac själv ifrån ditt finger. men den måste få mat Ofta ofta..
Hur gammal uppskattar du den att vara?
Gissar på ca 2-3 veckor.. Esbilac köper du på apoteket o hos veterinärer..
Sedan du vet om att du bara får ha vilda djur i fångenskap i 48 timmar. Bara så du är medveten om det.
Sedan vad ska du göra av denna då den är större? du kan inte sätta ut den i det vilda igen, den dödas av de andra mössen då den ej tillhör ngn flock som finns där.
I fångenskap kommer den må dåligt den är född vild och har alla de instinkter.
Okej, Det vet vi inte men den är väl för liten för att klara sig nu och ja.. Sen blir den väl för stor för att släppa ut. Vi vill ju inte släppa ut den nu när den bara är så liten. Men just nu äter han på frön, Är han tillräckligt stor för det?
#12 Så vad ska du göra med den då? att ta in en vild är oxå riskabelt med tanke på smitta..
Jaa.. det vet vi inte.. Vi tänker iallafall inte släppa ut den när den är så här liten. Men är det tillräckligt stor för att klara sig i det vilda?

Det ser ut som en skogsmusunge tycker jag!
Väldans vad många såna här trådar det har varit den senaste tiden. Kontakta en veterinär eller viltvårdare. Som tidigare sagts rekommenderar man inte att ta in vilda råttor och möss som är skadade/överlämnade över huvudtaget eftersom det aldrig går att sätta ut dem igen. De är utan flock och utan skydd och klarar sig alltså inte.
Tar du väl in den får du vara beredd på att behålla den. MEN det är inte heller lagligt egentligen.
Det är dumt att plocka upp "övergivna" ungar som ligger ute. Ofta är de inte alls övergivna utan mamman letar upp dem senare.
Hur du gör nu kan bara du avgöra. Men det mest lagliga och förmodligen också mest humana är att avliva ungen. Ofta klarar de sig inte på uppnappning och går då en lång plågsam död till mötes.
Älskar mina stora små vänner..
Okej.
Men kan man ge dom majsvälling eller inte? :)
#16 Ge den det du.. Den borde vara vrål hungrig nu
Men kommer den tåla det då?
#18 Kan jag ej svara på det bästa hade varit Esbilac men den kan inte vara utan mat till imorgon heller.
Okej. Men vi får pröva..

snutt! jättesöt….påminner om en hasselmus….
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"
jag räddade 2 bebismöss en gång som katten kom släpandes med, hon hade antagligen hittat ett musbo för först kom hon med en unge som jag rädda, 10 min senare kom hon med en till som jag också fick rädda… försökte följa katten men den hade la tröttnat eftersom jag bara tog maten/leksaken hela tiden.. men iaf. dem var ca 3-4 veckor och åt frön, bröd, maskrosbland osv…
kunde inte så mycket om möss och var inte så gammal. Men efter ett par dagar när den enas lilla sår hade läkt och chocken släppt så släppte jag ut båda två.. vet inte om dem överlevde, men försökte iaf.
Min blogg: SweGizmo.se
Okej men nu har vi släppt ut den. tack för alla svar!