Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1498 ggr
Tezz
0

Hansmata bebisar?

Jag jobbar på en bondgård och när vi städade ur höskullen idag så hittade vi ett bo med tre stycken bebisar i. Den ena var redan död, men de två andra hade vi inte hjärta till att ha ihjäl
Så dem är här med mig nu. Och jag funderar på att handmata dem om det är möjligt?

Jag undrar hur man gör det lättast?

vet inte om det är musungar eller råttungar. så lite art och åldersbestämning vore inte dumt att få hlälp med.

De är ca 5cm långa (med svansen)
är mörka på ryggen men ljusa på magen.
stängda öron och ögon.
har som små fjun, början på päls.

Vilka är deras chanser till att bli tama?
går det att mata dem med rå komjölk eller måste de ha typ katt/hund-mjölk ersättning?

Sitter och holler dem varma medans jag väntar på svar..

Ladyinred
0

Du ska ge dom mjölkersättningen Esbilac för hundar, enda som råttungar kan överleva på. Finns på apoteket o i djuraffärer.

Tezz
0

OKie, är du säker på att det är råttungar?

Skulle de dö om man gav dem rå-komjölk under natten? apoteket och vet stänger ju kl 18

Mymlan
0

Varför rädda de? du kan sedan inte sätta ut dem i det vilda igen. Och de kommer inte må bra leva i fångenskap.

Du kan här nu kontakta en viltvårdare i din kommun be dem om råd o be dem ta hand om dem. Enligt lag får du bara ha dem i fångenskap i 48 timmar..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Tezz
0

hur får jag tag i en viltvårdare då?

Mymlan
0

#4 Via kommunen, via polisen.. Skansen kanske kan råda oxå.

bobbs
0

Jag skulle nog inte personligen välja att behålla dem. Som Mymlan redan skrivit så finns det lagar, dessutom så är de ju faktiskt vilda djur. Och för det tredje så krävs det enormt mycket tid och energi för att föda upp små bebisar för hand, och jag tror inte att det i slutänden är värt det.

Hade ni lämnat dem där utan att röra dem så hade mammam kanske kommit tillbaka och ni hade sluppit ta detta beslutet. Dock är det lätt att vara efterklock. Hur du är gör så hoppas jag att du själv känner dig nöjd med ditt beslut. :)

Tezz
0

jag vill fortfarande veta ungefär hur gamla de är..

Tezz
0

# 6 det hade inte gått att lämna kvar dem, vi skulle plocka bort och rensa på höskullen.. måste göras, annars så skulle vi inte ha fått in det nya ensilaget..

cosmonita
0

Tamråttor börjar få päls vid 1 veckas ålder, så de kanske är däromkring. Det är osäkert om de kommer överleva utan sin mamma (trots modersmjölksersättning) eftersom de är så unga.

Mymlan
0

#7 Nu är det humanaste är att ta bort dem för de kan inte leva i fångenskap de skulle må allt för dåligt av det. Jag har nappat 10 st musbebisar från de var 9 dygn gamla och det är ett Enormt piller göra och inte det lättaste. Mat varje timme dygnet runt. Hur trött man än är och ögonen går i fyrkors så måste man upp och ge dem. Alla 10 st överlevde..

Men jag skulle inte göra detta med en vild mus/råtta dessa djur ska inte bli tama de ska kunna sättas ut i det fria igen och en tam kan aldrig leva ute i det fria igen.

bobbs
0

#6 Ok, tråkigt när man råkar städa bort någon annans hem. :/

Tezz
0

Jag har nu varit i kontakt med viltvårdaren i kommunen.
Hon sa att råttungar tar de in och ger dem oftast bara mat några dagar tills det är dax för dem att bli orm godis.

Så jag behöll ungarna. Vilket jag fick tillstånd till om jag gick till vet och fick rätt ersättnings mjölk.

Ena ungen hann dö innan jag fick hem mjölken, den andra är väldigt pigg och äter bra..

Tezz
0

Men någon hjälp utav det annars så vänliga forumet kan jag inte säga att jag känner att jag fått

Bim
0

jag tkr att du gör det bra som tar hand om dom! Fast jag har ingen aning om hur det dr funkar.. Det är liv det också! Glöm inte det!

cosmonita
0

# 13 ? Varför säger du så? Det kanske inte var någon som visste närmare vad som var bäst att göra. Du fick faktiskt tips om Esbilac och jag försökte åldersbestämma åt dig.

sockerrattan
0

Har du någon bild på den lilla/lille?

Mia//

niffen
0

Gnaska kul i alla fall  :)
Skulle vilja följa den lilla råttans uppväxt! Bilder, gärna om du har, som sagt!

Kleverin
0

#13 Jag förstår din kännsla, du förväntade dig med säkerhet att vi alla skulle lovprisa dig och din goda (faktiskt) gärning.

men vi vet att råttor måste äta ofta, speciellt när de är så små och att det inte är lätt att hålla liv i dem. Vi vet att bäbisar behöver mycket värme. vi vet att våra tamråttor är framavlade under ett antal decenier för att bli vad de är och att de idag är artfränder med vilda råttor, men inte samma sort. Vi vet oxå att ett djur som blivit handmatat inte kan sättas tillbaka i naturen, trots att den kommer ha alla sina instinkter kvar. den kommer troligen att dö ganska snart. Därav vår något skeptiska inställning. för ibland är det bäst att de får somna in.

Men nu har du gjort ditt val, och som du ser på Niffens inlägg är det absolut inget vi dömmer ut dig för. det ska bli, som hon skriver, intressant att se hur det går, hur den utvecklas och om den överlever (den kan ju vara sjuk eller något) hur pass tam den blir.
Men bara så du vet. det är inte heller någon av oss som kommer dömma dig om du en dag låter den somna in.

Bullerbytjejen
0

jag funderar på det där me mörk på ryggen och ljus på magen, kan råttor vara det? jag får för mig att det låter mer som musungar, men storleken kanske är väl tilltagen för att vara musungar iof..

Lells
0

Jag har erfarenhet av att mata upp vilda råttungar

Körde med mjölkersättning för kattungar och det fungerade jättebra

Ungarna var ljusare undertill på magen, viltfärgade. En var doch svart/grå

Terato
0

Du kan väl lägga in en bild på ungen sen?

Agouti är väl ljusa på magen?

Nä, jag förstår att du ville hjälpa ungen. Problemet är väl som sagt vad du ska göra med den när den växer upp. Ska den få leva hos dig? (Det är ju egentligen inte lagligt, men..) Som ensamråtta eller vågar du försöka sätta ihop den med tamråttor?

Risken är ju att ett icke domesticerat djur kommer att må mycket dåligt i fångenskap. Du kanske skulle behöva bygga något jättestort för den att bo i, i så fall. Det finns en hel del att fundera över..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Tezz
0

Förlåt om jag har låtit sur, men jag kände mig nedklankad på.. (sen att jag skrev det i samband med starten på mensen kanske plussade på en del)

Tyvärr så äger jag ingen egen kamera. Men det är möjligt att det kan dyka upp bilder senare nästa vecka.

# 15, jag tror också att din åldersbestämmning kan stämma. kanske lite lättare att säga när/om den öppnar ögonen.

Jag vet om att det blir en kamp om att få den att överleva, tar varje timme som den lever med glädje, och har inte döpt den med tanke på risken att den inte lever om en timme.

# 20 Hur kommer det sig att du har erfarenhet utav att mata upp vilda råttungar? Jag fick Esbilac för kattungar av veterinären.

# 21
Jag ska lägga in bild när jag tagit en!
Det är könet på ungen som kommer bli problemet. Är det en hona så tänker jag försöka sätta ihop den med min honflock så fort som jag känner att det skulle kunna fungera. (tidigast om 3 veckor)
Är det en hane, ja det får jag ta då. Många möjligheter finnes.

Och det där med lagligt. vet tror att min "mamma" till ungen dött. Och de som hittade ungen har nog inget intresse utav att springa å anmäla mig för att jag har en vildråttunge i fångenskap.

Tillstånd och tillstånd har jag inte egentligen. Ringde å sa att vi hittat ett råttbo och frågade vad man skulle göra. De sa att antingen så flyttade vi på det en bit bort, eller så tog de hand om avlivning på ungarna. Förmodligen som ormmat.

Och skulle det visa sig att jag och flocken inte skulle kunna stimulera den här vilda ungen så blir det ett beslut som jag får ta då. Finns de här på gården som inte bangar för att ta hammaren på "skadedjuren" i ladugården..

Någon tvekade på om det ens var en råttunge. Då kan jag komma med att med svans är den 4 tangenter långa! så bra som det går att mäta. Tycker själv att den skulle vara för stor för att vara en musunge. Medans att vara en råttunge tillsammans med 10 andra i en kull låter mera rimligt. Men jag är långt ifrån en expert.

Hoppas att ni förlåter mig.
Kan förövrigt säga att det är full fart på ungen och den äter (i mina ögon) bra. Magen är så pass ljus så att man ser att den får "mjölkband" när den har ätit.

Crispig
0

(nu har jag inte läst alla efter #13)

13# Jag kan säga, som en rått-outbildad romantiker, att jag skulle ha gjort lika dant som dig. Jag vet inte ifall de e dumt av mig men jag känner att ett liv är ändå ett liv… Jag e inte ironisk mot folk före mig eller någe sådant, jag skulle bara inte ha hjärta att "ta bort" någonting alls… (Börjar till och med gråta när mor min "tog bort" lilla kattungen som hade sina inälver som utälver vid födeln) Jag antar att jag värderar liv fruktansvärt högt. Jag är lite självisk så att säga.. Men eftersom att jag tror att det inte finns någe mer liv efter detta som anser jag att om man kan få ett hyfsat, eller ens halvbra, liv så e de iaf bättre än inget liv alls…

Knasiga mig :(

Terato
0

Jag tycker att det låter som att du tänkt väl igenom situationen. Det var det jag tyckte var viktigast. Kom även ihåg att den kan dra med sig sjukdomar och parasiter som dina råttor riskerar att få så rådgör med veterinär angående det, tycker jag!

Nu kan vi bara hoppas att den kan finna sig i ett liv hemma hos dig och att det går bra med dina råttor. Huvudsaken är att du som nu tagit dess liv i dina händer tar ansvar för den hela vägen ut även om det så är att den kanske inte fixar livet i fångenskap och behöver avslivas! Det är i alla fall vad jag tycker! Du är nu också medveten om att det är olagligt och det finns förstås ett syfte med det. Önskar er i alla fall lycka till och måste erkänna att jag förstås tycker det ska bli lite spännande att få höra hur det går!

teratos.r8or.se

Crispig
0

Även om det är olagligt så är det väll mest för att förhindra annat viltliv från att "plockas" av folk som medvetet tar ungar från friska föräldrar för egen vinning skull? Typ: " Åh, jag vill ha en uggla mamma" :P

Mymlan
0

Förut för nått år sedan var det väl lite av populärt att ha råttbebisar som var hälften av tamråtta och hälften av en vildråtta.. Såg en hel del såna annonser på blocket..

Terato
0

Ja, jag antar att det finns massvis med anledningar till att man inte får göra det.

teratos.r8or.se

Pandae
0

Jag hoppas att det kommer att gå bra med bebisen*håller upp alla tummar jag kan hitta i hemmet* =)

Ladyinred
0

Du måste vara riktigt trött vid det här laget. Jag vet själv hur det är att ställa klockan och gå upp flera ggr varje natt för att nappmata råttbebis. Urk..

hus-musen
0

skulle antagligen ha gjort samma sak sj..är lite blödig när det gäller smådjur! hoppas de går bra med pyret nu då!!

Qui dormit, non peccat

mizzive
0

jag hoppas edt går bra för dig intressant det där. :P måste bara fråga för nyfikenhetens skull, hur ofta matar du den nu?

Jag födde upp två st tama för hand förut som projektarbete i skolan.

Jag har utbildat mig till en sån där "rehabiliterare" så jag kommer ev kanske starta upp en sådan anläggning så småning om. Det är bra att folk engagerar sig och vill hjälpa till att ta hand om djuren. Men tyvärr är det så att alltför många olika arter blir helt fel behandlade och lider. Så jag tycker personligen att lagen om 48 timmars gräns för privatperson är jättebra. Men eftersom du pratat med vet. så låter det bra. :) håller tummarna för dig då jag vet hur jobbigt det är att nappa olika djur :P

Grodan
0

Detta är ett stort problem anser jag. Jag blir nerringd och nermailad varje vår-sommar av sådant här.

De flesta djur kan du ta in och mata upp, laga om de är trasiga och sedan släppa ut i frihet igen. Men det går inte med möss och råttor. Har du väl tagit i dem, tagit in dem i ditt hem så har du förstört deras chanser för överlevnad i det fria.

De har ingen flock att återvända till, ingen flock som de växt upp med, de har inget revir och inkräktar de på andras revir kan de bli dödade. Flock- och revirlösa möss och råttor är inte naturens lag. Det man gör är eg att döma dem till döden.

Som viltdjursrehabiliterare får man lära sig vilka djur som kan räddas och vilka som INTE kan räddas. Möss och råttor är tyvärr några av dessa.

Jag vet det är förjäkligt och jag fick så sent som igår råda en dam att lägga tillbaka musungen där hon hittat den så att den kunde ropa på sin mor och få komma tillbaka till det vilda livet. Jag hoppas innerligt att hon gjorde detta. Rådde även att hon skulle gå dit och kolla nästa dag (alltså låta musmodern få kväll, natt o gryning på sig) och om musen var kvar bestämma sig vad hon skulle göra då - jag gav henne några alternativ. Hon frågade om jag ville ta hand om musungen. Givetvis sa jag nej. Jag vill inte bryta mot lagen och verkligen inte utsätta mig själv och mina djur för smittor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tezz
0

Jag matar den i snitt kanske med två timmar emellan varje måltid. Jag körde varje timme i början, men det kändes inte som att den fick i sig lika mycket mat. Den är mycket piggare sen jag började med varannan timme. på natten blir det mellan 2,5 och 3 timmar emellan varje mål. och ett stort mål på morgonen. På dagen när jag jobbar tittar jag till den minst en gång i timmen, är den kall så går jag med den innan för bh en stund.
när jag inte jobbar så går jag med ungen innanför bh:n så länge som det inte är opraktiskt (som tex när jag lagar mat och det är risk att den ramlar ut.

Jag är medveten om att den inte kan släppas ut igen, om det visar sig att den inte trivs så finns det flera sätt att avliva den på.
Ena alternativet är vet, om det visar sig att den inte klarar av min flock.
Blir den väldigt bitsk innan sommaren är slut så blir det nog
(kan låta kallt) en vedkubbe i huvudet så som de gör med de andra råttorna de hittar i ladugården. kanske låter hemskt. Men det går betydligt fortare än en spruta.

Som tur är så har jag väldigt lätt för att somna om. Kan sova hur hårt som helst. Men vaknar alltid av telefonen. Så än är det inga problem.

Terato
0

Det är som sagt säkert väldigt vanligt att man plockar in djur som man tror är övergivna. Det är väldigt synd och onödigt!

teratos.r8or.se

Tezz
0

Jo det är nog jätte vanligt! Men dessa var inte övergivna. Bara de att vi vill inte ha dem på gården i höskullen. så de skulle ha trampats ihjäl annars. livet är hårt och orättvist. Denna får en chans iaf.

Ladyinred
0

hur gjorde du när du valde ut vilken unge som skulle få en chans och vilka du med andra ord dömde till döden? Och varför tog du bara en när det var en hel kull? Visst 10 st hade varit mer än ett heltidsarbete. men ett par tre st kanske.. Jag vet inte vad jag vill ha sagt med det här igentligen och du får inte ta det som ett påhopp.

Terato
0

Citerar Tezz från #0:

Jag jobbar på en bondgård och när vi städade ur höskullen idag så hittade vi ett bo med tre stycken bebisar i. Den ena var redan död, men de två andra hade vi inte hjärta till att ha ihjäl.

Och från #12

_Ena ungen hann dö innan jag fick hem mjölken, den andra är väldigt pigg och äter bra..
_

teratos.r8or.se

Terato
0

Hon valde alltså inte ut ungen utan det var den som blev kvar!

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

ah, jag tyckte det stod nåt i ett inlägg om på en kull på 10 ungar.. Va längesen jag läste den övre halvan av tråden.

Ladyinred
0

De va mymlan som hade 10 st musbebisar Generad Så fel de blir när minnet rör ihop det för mig..

Terato
0

Haha, sånt händer mig jämt! :P

teratos.r8or.se

Tezz
0

Tack Terato ! ^^

Som du kanske fick svar på så "valde" jag inte bara en unge..

Bilder kommer möjligen imorgon :D

Otaku
0

Men om dem är så unga.. Hur kan med må dåligt i fångeskap när dem inte äns har fått uppleva "riktig" frihet.. Dem hade ju inte äns öppnat ögonen när du hittade dem. Dem förstår väl inte det ? Eller har jag fel?

Mvh Vinetta

RatLover
0

43# Men det är ju inte drf. Om man behåller dom blir dom aldrig så tama som våra tamråttor, dom är trots allt vilda.

Otaku
0

#44 Aha.. Det tänkte inte jag på.. Ja jo..

Mvh Vinetta

Tezz
0

Kanske finns en möjlighet till en närmre åldersbestämning?

den har precis i dagarna fått små små tänder..

Tezz
0

Det var inte meningen för denna lilla krabaten att leva ett liv i fångenskap.

Råttungen som jag har matat och sköttom i en vecka dog idag kl 13,36

Vila i frid du lilla namnlösa. I en himmel full med liv.

Jag gjorde ett försök, men ungen tackade ja till ett bättre liv. Och jag är glad för dess skull.

Tramsa
0

Sov gott lilla bebben. Det var ett tappert försök!

Tezz
0

Japp., och jag skulle inte tveka att göra om det, kanske inte med en vild bebis, men med en tam vars mamma inte vill ha den..

cosmonita
0

Beklagar. Du gjorde vad du kunde iaf.

Kleverin
0

Vad tråkigt. Bra jobbat, det var strongt av dig!!!

Bim
0

Beklagar.. :(