Rädd råtta
För ett par dagar sedan tog jag över en 7-8 månader gammal agoutihona, och hon är väldigt väldigt rädd… Hon har inte haft så mycket mänsligt kontakt på senaste tiden och hon skriker när man ska ta upp henne och gör allt för att komma loss.
Hon har aldrig bitit någon, och jag tror inte hon har ont. Någon som har något tips eller så? Har aldrig haft ett skyggt djur förut, och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Mina 4 töser har alla accepterat henne utan något bråk, och hon verkar trivas bra med dem. Första gången jag hade henne ute så låg hon och myste jämte mig i sängen, hon tyckte om när jag klappade henne och så. Har inte hållt på med dem så mycket sedan hon kom, men ska börja med det så fort jag kommer hem. Är säker på att jag kommer göra några framsteg med henne men vet inte om hon kommer bli "normal" igen.
Lägger upp en bild på henne från när vi gosade ^^

Fråga Bullerbytjejen! Hon är expert på att göra folk av råttor verkar det som!
Men annars är ju tipset att umgås med henne mycket, mycket och vänja henne sakta vid dina händer. Skräm henne inte i onödan.
Hur funkar hon när hon är utanför buren? Kan hon springa runt i t.ex. soffan? Vad vågar hon?
Älskar mina stora små vänner..

Har endast haft henne utanför buren tre gånger sedan i onsdags då jag fick henne, första gången var hon lugn och sov hos mig i sängen i någon timme… Men jag brukar låta mina råttor springa fritt i vardagsrummet som är mitt enda råttsäkrade rum, och ha buren öppen så de kan springa ut och in som de vill under den tiden. Då håller hon sig i närheten av buren och väggarna kring den hela tiden. Hon klättrar lite på buren och då kan hon även gå fram och lukta på mig, men inte mer än så.
Jag hoppas på att hon bara behöver vänjas vid kontakt och sådär, hennes förra ägare var rädd för henne så hon har inte haft mycket kontakt med människor i sitt liv tror jag.

Jag tycker det låter som en massa bra tecken!
1. Hon går ut ur buren(även om hon inte rör sig så långt ifrån)
2. Hon nosar på dig! Det visar att hon har ett intresse för dig!
Fortsätt med det tycker jag och sitt med ibland och ibland kan du prova att vara i ett annat rum och låta dem härja fritt. Jag tror att det kommer att ge med sig. Låt henne känna sig trygg med omgivningen. Låt bli att peta på henne i början när hon vågar sig upp i ditt knä. Sen när hon börjar bli självsäker kan du börja pilla lite på henne med fingret. Sen kommer du til slut kunna ta steget att lyfta henne från marken bara nån cm och sätta tillbaka henne. Den vägen tror jag på. Det är svårare med djur som inte vågar någonting alls! Men här har du något att utgå ifrån!

Tack för tipsen Terato! Ja, jag tycker det går framåt, hon verkar ju ganska kontaktsökande och hon älskade verkligen att bli klappad när hon sov hos mig.
Helst hade jag velat låta bli att lyfta henne och sånt nu, men jag måste ju det när hon ska in i buren igen… Vet inte hur jag ska göra då för jag vill ju inte att hon ska bli rädd(are) för mig.

Nä men gör det bara då tycker jag. Lyft henne när du måste. Resten av tiden kan du ägna åt att göra roliga saker med henne. Låt lyften vara snabba och smärtfria.