Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 414 ggr
SweGizmo
0

Konstigt beteende?

Min ena hane Zingo gör något jätte skumt när han kommer ut ur buren. Han spinner/gräver lixom med frambenen och går frammåt 0_o svårt att förklara.. sedan kan han göra lite glädjeskutt… så jag tror det är någon form av "glädje-iver"… men har ingen aning:s

vad tror ni?

Min blogg: SweGizmo.se

SweGizmo
0

putt

nu gör han det igen 0_o 

[Devo]
0

Det låter som att han revirmarkerar.

SweGizmo
0

okey 0_o weard. nu hra jag lagt märke till att han bara gör det på ett och samma ställe.. i sängen, strax ute vid hörnet.

Ninja
0

Jag förstår inte alls, tror inte jag sett beteendet (fast om det är revirmarkering så kanske man ska vara glad för det)

kan du inte filma? Räcka ut tungan

Tramsa
0

Jag har sett det hos en av hanarna jag hade förut. Det var revirmarkering och han blev överdominant.

SweGizmo
0

#5 oh lord:s Inte min lilla Zingo

Glimmersr8or
0

När en råtta krafsar med framtassarna och stryker sig mot saker då har råttan ett extremt behov av att visa andra råttor att det är hans/hennes revir.

Har man tur så blir det inte värre än så, men det kan vara ett första tecken på dominans, vilket kan leda till att råttan inte kommer att tåla andra råttors lukter.

När en råtta inte tål andra råttors lukter brukar det leda till att råttan ger  sig på sina burkompisar, och det kan sluta med att råttan blir en ensamråtta om han fortsätter att vara snäll mot sin ägare. 

Så ha noga koll på hur råttan beter sig mot sina burkompisar så han inte skadar dessa. Kolla om han rider på dem. Kolla efter sår i pälsen på de andra råttorna.