Rossel
Min flicka Waterlue har börjat rossla.. märkte det för ett par dagar sedan.. det var bara två rossel dock.. i dag började hon rossla rejält.. fick tag i en veterinär och var där nu vid 19.30.
fick Bactrim och Terramycin att ge henne..
veterinären tyckte dock att jag skulle fundera på att avliva henne då råttor med rossel sällan blir långlivade.. men det känns fel att avliva utan att försökt med behandling först..
ngra bra tips hur jag ska göra? behöver mera tips på bra mat osv till rosselråttor..
några som lyckas bli av med rossel helt?
Jag vill verkligen inte avliva henne. utan vill göra allt som går att göra för henne..
behöver ett mirakel just nu.
Hade din råtta lunginflammation..el hade mycoplasma brutit ut..???Undrar eftersom vetten ville avliva..?? Finns ju många rosselråttor som lever gott ändå…
Håller en stor tumme för tösen! Vore bara för hemskt om du förlorade en råtta till.

Det konstigaste är att veterinären inte hörde något på lungorna. Hon sa att det var svårt att säga om det var mycoplasma eftersom råttor bär på så mycket virus iallafall.
I dag ska jag kontakta Yvonne Roshcat i uppsala och prata med henne igen. Får se vad hon säger.
jag hoppas bara att hon blir bra.

Lycka till
#3 antar att man bara kan se exakt vilka bakterier och virus som är inblandade genom att ta blodprov. Fast jag anser inte att Waterlue är i skick för att "bli av med blod".
Hoppas Yvonne kan hjälpa din sjuka råtta. Jag vet att hon är en av Sveriges bästa smådjursveterinärer och litar blint på hennes omdöme och behandlingar.
Usch, vad jobbigt!! Men lycka till med henne, hoppas hon blir bättre!!

Uh, jag fick ta bort min älskling pga myco 31 mars i år.. Fast hon var riktigt illa däran och det kom så sjukt fort så hennes kropp orkade inte. :( Min vett trodde inte ens hon skulle överleva medicineringen ens. Håller verkligen tummarna för att din tös svarar bra på medicinen! <3

Vad sa Ywon om rosslet? *nyfiken*
# 8 jag skriver från mitt andra nick nu eftersom mitt gamla har skriv förbud. vilket du säkert vet. iallafall.
Yvonne sa att den medicinen jag fick var fel så jag fick ny medicin som jag inte kommer ihåg namnet på. men grodan har namnet på den, jag mailade det till henne.
Yvonne tyckte inte att en avlivning var nödvändig men det var svåret att fastställa vad det var. men att det förmodligen rörde sig om mycoplasma.
Jag skulle dock inte hoppas för mycket, men jag fick vitaminer också till råttorna.
Jag började medicinera henne och hade inga större förhoppningar eftersom hennes syster Rance dog av sitt rossel trots behandling (inte denna behandling dock)
Men i dag är hon en pigg liten tjej, hon har inte rosslat en enda gång. Och är super mysig. Men hon springer så fort hon får se den där sprutan. Bitan attackerade den sista dagen på Waterlues behandling.
Så hon är frisk och mår bra.

Skönt at höra! :)
Min dubbelrexade hane Bumble bee har nämligen börjat rossla….så jag ska se om ja kan få tid hos Ywon i veckan…
# 10 ja gör det, för det hjälpte min flicka. Hoppas Bumble blir bra.