Osäker! =/
Jag har två hanar, dom är 5 mån och när jag vägde dom i början av veckan så vägde den ena 370g och den andra 330g.
Nu undrar jag om det är normal vikt eller om dom väger för lite, sen att det skiljer 50g på dom gör mig smått orolig åxå, jag tycker att båda äter bra men sen vet jag ju inte om den som är större äter mer när jag inte ser.. Ska jag göra nåt? Isåfall vad?
Tackar för svar!

Det låter ju lite lite för att vara hanar. Men vart har du köpt dem? Zoodjur har ju en tendens att vara mindre. Hur ser de ut i hullet? Tycker du själv att de ser underviktiga ut? Har du några bilder på dem?
Älskar mina stora små vänner..

Dom är från Moderkakas kull hon hade från en hona hon köpt i zooaffär… Shadow (den större) tycker jag ser bra ut, det är Neo (den mindre) som jag är lite osäker på för att han är mindre men han ser inte undernärd ut eller så, och båda mår bra och det är liksom inga fel så.. Jag kan lägga upp en bild på Neo så kan du ju se om du tycker att han är för liten.. Inte så värst bra bild dock men det var en av de senaste..

Jag ska tillägga att jag absolut inte är någon expert! Har mest bara övergödda djur här hemma så mina ögon är ju lite knasiga när det gäller sånt! :P
Men jag tycker han ser bra ut i hullet. Lite svårt att se på den bilden kanske. Vissa djur är helt enkelt mindre än andra. Det ska finnas en tabell någonstans på vad en 5 månaders hane ska väga. Ska se om jag kan hitta den..

Hittade två vikttabeller. Den ena är skriven av Nicciz och den andra av Grodan om jag minns rätt!
1 vecka = ca 10 gram
2 veckor = ca 30 gram
3 veckor = ca 50 gram
4 veckor = minst 60 gram
5 veckor = minst 80 gram
6 veckor = minst 100 gram
2 mån 150-200 g - här skiljer det sig från linjer till linjer hur mycket och hur fort de växer
3 - 4 mån 200 - 350 g - honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nåt
hanar 5-7 mån 350 - 500 g
hanar 8-12 mån 500 - 800 g -ibland kan de väga upp mot och även över 1000 g detta är ytterst ovanligt i svenska linjer och brukar ofta tendera till fetma.
Den här vikttabellen finns också, den har lite annorlunda siffror
Födsel - 2-5 gram
3 v - Runt 70 gram
4 v - Runt 80 gram
5 v - Runt 100 g
2 mån - 150-200 g
Här skiljer det sig från linjer till linjer hur fort de växer..
3 - 4 mån 200 - 350 g
Honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nått..
hanar 5-7 mån - 350 - 500 g
hanar 8-12 mån - 500 - 800 g

Nu får någon annan kommentera som är lite duktigare än mig. :)

Tack Terato för hjälpen! =)
Om jag nu går efter dessa tabeller så väger han ju inte så mycket under och det känns skönt =) Ska se om jag kan "övergöda" honom lite =)

Precis! Men det beror ju förstås på hur hullet är i förhållande till kroppen. Nog finns det små friska råttor med lagom hull som kan väga lite under vikttabellen men mår bra ändå!

Jo absolut, men jag tycker att han ser bra ut och så även fast han är lite mindre så att det är nog inga problem iaf =)