Han-koll
Tänkte undersöka lite vilka som har äldre goa hanar som kan tänka sig träffa en snäll o go liten tös?
Hanen bör
- vara slät i pälsen
- väga minst 500 gram
- vara lugn, trygg och bo fredligt med andra hanar
- vara över 1 år gammal och frisk (helst ej någonsin varit sjuk)
- ha långlivade och friska föräldrar samt mor- och farföräldrar
- vara registrerad i SRS
Har du sådan hane? Skriv i tråden, ladda gärna upp foto!
ojdå… det finns ingen sådan hane i Sverige tydligen 

Har en Börje *le*…..men han e ej reggad men vart pappa tidigare i höst å gett mycke fina bebbar.alla överlevde,blev 13 fina små väl hullade saker…håller koll på dem ännu….har Morticia kvar….å hon e underbar…..
här finns.. *retas*

#3 ååååååååh Eye… Ja honom skulle man försöka skaka några levande spermier ur, den goingen!
TienMu, hur gammal är Börje? Vad väger han? Hur gamla är hans barn?

Börje är precis på året nu å hans ungar är 12 veckor, va inte planerat att han skulle bli pappa före 1 år men de blev en rymmning. Men han har alltid varit frisk å pigg å snäll och jag har inte märkt något konstigt på honom. I kullen blev det 13 ungar och alla klarade sig och är nu dels hos min syster mamma och en god vän til mig,för jag vill ha koll på dem :) å de växer som de ska,hannarna i kullen är riktigt stora å fina. En av honorna har ja kvar hemma,Morris…(bilden är på henne)

Annars är Börje snäll mot andra råttor å accepterar nya snabbt i flocken,har även kollat honom hos vetrinär i höstas och de kunde inte hitta någe fel på honom då heller….har tänkt göra en till vet koll på honom efter jul. vikt ja oj….han är rätt stor, inte fet stor utan grov så han väger no över 500 gram.Ska väga honom så fort ja får tillbaks vågen av syrran,hon har den hemma för å ha koll på bebisarna just nu.

Jag har två hanar som stämmer in på den beskrivningen men dom är unga än och oregistrerade. Ska försöka få bakgrunden till den ena nästa vecka 

Blir du desperat har jag en go slät hane här hemma… Dock kommer han från dina linjer och är född i mars -07.

hur går det med letandet? HIttar du någon? =)

Jag har ett par 
#13 nä, eller ja Eye då - e ruskigt kär i honom, men han har ju redan varit här o provat o de bidde inget
#14 berätta
men alltså hörrni… snyyyyyyyyyyyft… hane över 1 år, slät, supersnäll, runt 700 gram… finns det INGEN???

näää
Jag har ju min Frasse, hane, snart 1 år (27/12), supersnäll och otroligt godmodig. strax över 700 gram, slät och toppörad…
- Han är snart 1 år och striped (vilket jag inte ser som negativt, han är så otroligt söt, men alla vill inte ha roans i släktet).
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
joooooo, det finns massor!!!

Inte här…
verkar det som. Och jag har bara massor av släta sötingar under året och med okända morföräldrar…
nä, men om 5-6 månader har du… 
fast mina o ales tjejer har inte tid å vänta så länge tyvärr

Hur lång tid har du på dig? Ska jag kolla runt lite åt dig?
tips är alltid välkommet!
Funderar på om vi skulle försöka ha något avelshaneregister här…

Jag tycker det vore mera intressant om de som har råtthonor som söker hane lägger ut info (om råtthonan, sig själv, sin uppfödning, vilka krav de har på köpare). Då kan de som har hanar som uppfyller kraven själv se om det är någon hona de är intresserad av att låna ut hane till…
Så kan man göra på ett annat ställe. Ingenstans kan folk lägga upp info om sina hanar utan större krav.

Jag kanske har hanar att låna ut utan att jag känner för att annonsera det för alla och envar.. Då blir det ev. ett jäkla tjat och alla kan inte ta ett nej på rätt sätt…
Det är sant och det förstår jag.
Nu är du uppfödare och då antas man som sådan ha tillgång till hanar, så att du har sådana är ju förståeligt. (jag har också lite koll på dina grabbs… *blink*)
Vad jag främst letar efter är ju de där hanarna som är sällskapsråttor och som är svåra att hitta. Det händer ju ofta att folk som har hanar gärna vill låna ut dem i avel, eller i a f inte har något emot det. Huruvida de lämpar sig i avel får ju varje person som vill låna dem avgöra själva, därför inga regler.
Jag är bara nyfiken över vilka råttor som finns där ute. Det råder lite brist på "svenskt blod" och jag VET att flera uppfödare letar efter lämpliga hanar att låna in i sin avel.

Har en slät hane här hemma, Knut, som är ett år om tre månader. (du har träffat honom, Grodan) Halva stamtavlan är svensk, med råttor från Ale's och Arinella's. Resten av stamtavlan är finsk, från Yestas bl a. Variegatedlinje. Knut är en agouti ambk, och idag vägde han 605 gram. Vet inte hur mycket han kommer väga om 3 månader, 670 kanske? Skulle dock helst vilja vänta mer med honom då han har rossel i släkten…

putt putt
#28 jupp, han är trevlig, men du säger… ganska ung än
Jag kan själv anmäla en hane
- Råtz Aquarius, s/bl, född 2/11-06, regnr:503/06, vikt: 550 gram, e: Råtz Langust u: Zayas dies lunae - aktiv, nyfiken, glad och matglad kille

#30 Bild?

Knut måste komma ifrån Cosmonitas, va?
Älskar mina stora små vänner..

#32: Yes
jag är husdjursvakt åt några grabbar den största är ca 780gram. jätte stor agouti rex biff men ser ändå inte så fet ut
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag har den perfekta hanen till dig! Han kan se lite läskig ut men han är himla snäll trots sitt utseende. Han är inte ett år ännu dock. Han är en slät silverfawn ambk. Han är faktiskt reggad i SRS också. Jättecharmig kille! Han blir inte jättebra på bild heller.
(OBS, detta är omgjort i photoshop)

Var bara tvungen med en liten hint från en annan person om denna tråden.. ;P

Jag har en ruby eyed blue (platinum?) som fyllt 1 år, okänd bakgrund dock. Barney är en rätt liten hane ( i mina ögon) på 605 gram med bra häng…
En riktig mammagris!
Han var otroligt cool som bebis och fick flytta in till mina andra hanar direkt….han gick bara och la sig på dom andra när dom sov. Dom märkte honom inte ens för han gjorde det så självklart.
Han är inte intresserad av att klättra i flocken och håller en låg profil…matte är det mest intressant när han är ute. Matte och majsfiske!! Det är livet :-D
Barney har haft ett par mindre abcesser under hösten, utöver det har han hållit sig frisk och fin!!
Jag kommer själv ta en kull efter Barney efter nyår men tycker att hans fina temperament gärna kan komma andra till godo.
(Har ingen bild på honom i den här datorn..)
#31 jo, finns i en annan tråd.. blue heter den eller nåt
#34 vad är det för grabbar?
#35 sätt han på tåget upp då! 

#38 Ok tack, såg honom nu….undrade om han liknade sin bror. Och svaret var nej, he he…
vet tyvärr inte vad det är för grabbar. försökt nå henne på mailen sedan hon var här och lämnade dom. inte svarat.
skulle vara kul om de hade någon bakgrund.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag har en tvåårig hane mink hooded mm tror jag att han är, men han är utan kändstam (hemuppfödd hos de som hade han innan och de vet inte föräldrar länge) men hur gó som helst ;) o 679 g
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#41 kul. Har du avlat på honom?
Ni andra som har hanar, lägg upp lite info här om dem!
Jeg har en Beige Berkshire, men han er i dk så det er jo noget langt væk.. Ellers super dejlig dreng, stor, neutral, aldrig været syg og er lige blevet 2 år.
Nej, jag håller inte på med sånt. jag har bara myspys råttor :) haha.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#43 vad kul att du anmäler en hane här! för de som bor i skåne är det ju varken långt eller svårt att ta sig dit.
45= Ja det er rigtig nok. Det er jo ikke så langt fra hinanden når det kommer til stykket.

Finns det inga hanar…. hooohoo hallå…?
Ska vi behöva vänta tills nästa år… 

Jag har, världens bästa<3
Fast känner inte till bakrunden. Haha.
Jag har två grabbar, lägger upp dem här enbart för att jag vet att Grodan gillar dem 
Ask
född 5/3-07
Russian blue eubk
finns viss stamtavla på honom, ej jättemkt info
hans syster finns här hemma (russian blue agouti dumbo eubk) även hon mkt trevlig & lätthanterlig & tjock, så jag antar att de har anlag för att lätt lägga på sig!
650g, just nu rätt fet, men är på "träningsläger" för att bygga muskler..

har bott & bor med hanar med beteende problem, men har själv aldrig visat några tecken på problem, mkt snäll & lätt att hantera, även som nu när jag inte haft mkt tid att gosa, han är ändå lika lätt & trevlig att ha att göra med!

jag tycker att han har ett underbart vackert ansikte!
Devlin
född? han är ngt lite äldre än Ask men inte mkt, det är denna hanen som jag hittade ute (se artikel)
siamese
finns ingen info om hans stam, har troligen hans syster härhemma.
620g

vansinnigt trevlig & pussgo grabb.. han har heller aldrig visat ngn aggressivitet mot andra råttor vad jag kan bedöma, alltid snäll vid hantering, han är mer aktiv än Ask, men ändå gosig!

Min pojkvän har två underbart dumsnälla gubbar. Nu har dom hunnit bli två år,jag vet inte hur länge man kan använda dom..!? Aldrig varit sjuka,aldrig visat nåt oönskat beteende. En ag och en s/ba. Släta och toppörade. Bröder i gott hull (numer är det mest gubbfett ^^ men innan var dom muskulösa och fina)
Jag vet inte om Paula hörde med Grävlis/Devo som dom kommer ifrån,angående släkt osv. Jag har ingen koll tyvärr. (jag tipsade henne om dom förut)
Intressant tråd.. letar nämligen avelshane.. 

#49 Var finns du….och dina hanar?
Vet en som letar russian blue ;-)
#52 Onslunda på Österlen 
#49 shitt va fin han e Devlin… tänk att man kan hitta så fina mesar ute i skogen i påsar…
#50 har du foton? har de varit på utställning? träffade Paula dem?
*puttar åt Grodan*

putt
*pütt*
#57 ser mkt välmående o pussvänliga ut! 
*borttagen*
Jag har ju Uffe, som har blivit pappa två gånger. Han är född sept 2006 och väldigt mjuk och trevlig. Stor dessutom, inte helt slank, men lång i kroppen som gör att vikten jämnas ut lite. Vikten är på drygt 700 gram. Snäll mot både råttor och människor.
Foto: Stålhammar, Kolsva.

Finfina Uffe. Jag såg att han skulle bli farbror också
#63 Mmm.
Var såg du det?

#64 Lite OT så det blev PM.

#66 En råtta som inte går ihop med andra är ingenting att avla på..
kanske dags att starta en ny tråd, om vad det finns för avelshanar i Sverige för utlåning?
jag själv är inte på jakt efter slät hane längre.

#69: Man ska inte avla på en hane som är ensam. :)
Hej! Om du inte hittar någon så har jag en som pasar lite in på din beskrivning!