Letar efter en hane..
Heej mitt namn är sofie och jag har en tamrått hane som heter liinus han är 1 år den 8 september har haft honom sens mars/april tror jag han har aldrig bitit någon och har bott i två hem innan jag köpte honom han är en grå/vit dumbo råtta! Men han har det väldigt ensamt här hemma i buren så han skulle gärna vilja ha en polare att busa o leka med!
Så snälla snälla ni som har en råtthane som ni vill bli av med riiiiiiiing mig nu 0144-33152 eller mejla sofie.lingefors@hotmail.com jag bor i östergötland mellan linköping och jönköping alltså i ödeshög.
vad söt han var :)
men tror du det kommer gå bra att introducera en ny råtta eftersom han är själv? har han alltid bott själv?

Jag letar efter en dumbo hane som är under 10 månader! (helst) För jag har en dumbo hane som heter liinus och han bodde ihop med tre andra rått killar men problemet var att dom andra tre var bröder och mobbade linnus bet honom rev honom med mera + att en katt har bitit av en bit från liinus svans! Så han är en väldigt försiktig råtta nu men jag har funderat och bestämt att skaffa en råtta till så snälllllla snälla mejla mig eller ring! 0144-33152 eller sofie.lingefors@hotmail.com SNÄLLLLLLLLLAAAAAA riingg!!

Sofie, det kan vara ganska svårt att få tag på uppfödare genom att skriva köpesannonser. Uppfödarna har fullt upp med köpare ändå och drar nog inte på sig fler i onödan, så att säga ;)
Mitt tips är att du kikar runt på lite uppfödare och kontaktar några som du tycker känns bra och tar det därifrån.
Det kan som sagt vara svårt att intrducera en ensamhane med nya råttor.
För övrigt är det bra om du svarar på frågorna vi ställer! :)
Älskar mina stora små vänner..

Här är en lista på råttuppfödare i Sverige:
#1 nej han har inte alltid gjort det, han föddes ju såklart med sina syskon och sedan bodde han med tre andra en kort stund men sen har han bott ensam men han är en väldigt snäll råtta så jag tror det skulle gå bra att ha en råtta till i buren han skulle nog acseptera det!

Jag skulle rekommendera dig att skaffa två bebisar så ifall det inte fungerar att introducera dem med din gamla hane så slipper ingen av dem vara ensamma.
#6 ja men om jag skaffar två hanar till så kommer dom nog att mobba honom!

#7 Varför tror du det??
#8 för att det va så i hanns gamla hem! han bodde me tre andra råttor som var bröder och dom mobbade honom därför sålde hon han!
Jag har tre råttor, varav två är bröder.. Funkar hur bra som hellst!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Det är nog inte jättevanligt att två bebisar börjar mobba en äldre hane. Det brukar, vad jag förstått, vara de äldre osm sätter de yngre på plats!

Som sagt ovan så beror det snarare på temperament om någon blir utmobbad än hur många de är. Risken som jag ser det är större att han inte tolererar bebisen och den också blir ensam än att bebisarna börjar mobba honom bara för att de är två.
Välj en uppgödare som är "känd" för att föda upp uingar med bra temperament… Det borde ju göra susen :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
En råtta som blir mobbad/utstött av andra råttor är "annorlunda" på något sätt som "normala" råttor känner av.
Snälla och framför allt jättelugna råttor som även de kanske är "annorlunda" kan acceptera en råtta som har blivit mobbad av andra.
Köper man 2 bebisar finns risken att det går bra fram tills de blir könsmedvetna vid 3-6 månaders ålder. Sen beror det på hur dessa blir i tempramentet. Blir de lugna i sättet kan de gå bra, annars kan det bli problem.
Det allra bästa är att hitta en hane som är snäll och accepterande och framför allt lugn enligt mina erfarenheter.
Tack för alla era råd!