Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 921 ggr
Allamej
0

Färgfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och kollar på en amerikansk sida och hittar då en färg jag inte kan komma fram till vad det månne kunde vara. Dom kallar den Black agouti Melanistic och jag förstår inte vad det kan vara för färg.

Vad jag vet är att den är otroligt fin, och att jag vill ha en… eller tre… lånade en bild av dom 

http://rattor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=f1e0e8b3-d786-4289-8dd2-b245614b1a9d&Filename=173e2cf00.jpg

Hjälp mig få veta vad detta är för färg och hur jag ska få tag i en … eller tre… som sagt… :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tramsa
0

Jag kan också ta en sån! Himla fin.

Glimmersr8or
0

Jag tror det är ett färgresultat av en mix mellan black, agouti, mink, cinnamon och pearl, kan även finnas fler färger bakåt. Dvs. en färg som uppstått ev. pga en blandning och blekande gener, dvs en gensoppa ;)

Allamej
0

Otroligt vacker liten gensoppa :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Glimmersr8or
0

Ja, den var väldigt vacker :D

firefly
0

Åh vilken söt ^^

Nicciz
0

Melanistic är en mutation på agouti locuset. Jag kommer att föda upp sådana, Two Skins i min playlist kull är tex melanistic….

Tramsa
0

#6 Kommer du få såna som på bilden? Oskyldig

Nicciz
0

Ja nästan iaf.. Räcka ut tungan

Allamej
0

Men vågar du avla på Two Skins? Trots att så många dog i kullen?

Nicciz
0

Jag har inte sagt att jag ska avla på henne Räcka ut tungan sa bara att hon var melanistic..

Glimmersr8or
0

Vad betyder Melanistic?

Vad är den genetiska beteckningen för Melanistic?

När och var uppstod mutationen?

Var kan man läsa mer om det?

Blev många frågor på en gång :)

Nicciz
0

det finns nästan ingenting att läsa om det.. ska leta reda på dem länkar jag har.. fast inte nu Räcka ut tungan

Genetiska beteckningen är am och är recessivt men fungerar både som a (m) a (m) och/eller a (m) a

Har inte hittat någon bra förklaring på ordet, eller när var och hur det uppstod men troligtvis är ordet uppkommet från melanism.. och det finns bland alla djurarter

Nicciz
0

Jag förklarar mig som en kratta när jag är trött.. Fundersam självklart finns melanism bland alla djur.. även människor.. haha

Jag menade såklart att det finns tex, melanistic marsvin och diverse andra arter med denna mutation som går under begreppet melanistic Generad ….

iiih jag ger upp.. min hjärna är mooos. Hoppas du hängde med lite iaf Cool

Glimmersr8or
0

Några frågor till har jag, finns det både i agoutigruppen och svarta gruppen?

Ang beteckningen har jag också en fråga om: a (m) a (m) och/eller a (m) a skriver du, är detta i svarta gruppen? Dvs. aa(m)(m) eller hur menar du?

Man skriver ju ut AA eller Aa för agouti och aa för svart. Så hur blir det i det här fallet med am?

Allamej
0

Och den kallas alltså för svart agouti i staterna, vilken grupp ligger den i då?

Glimmersr8or
0

#15 Det beror på om pälsstråna är enfärgade (svarta gruppen) eller om de är tickade (agouti gruppen).

Glimmersr8or
0
Nicciz
0

ååh så jag fick leta efter källan för att kontrollera vad jag egentligen antecknat *lol och inte blev jag klokare eller kunde svara dig vettigare..

här är den iaf www.curiosityrats.com/genetics.html 

Jag kan svamla en mängd olika teorier om Melanistic och charcoal och essex för det finns det mängder av. Tyvärr är alla tre varianter så ovanliga att det finns alldeles för lite underlag. Just nu är vi tre stycken som är i "startgropen" för djupgrävning av stamtavlor och internet och kontakter med olika uppfödare där dessa varianter har dykt upp för att bena ut diverse frågor omkring det.

charcoal/melanistic/essex har förekommit tidigare i Sverige men avskrivits som dåliga svarta det är därför jag inte ännu vågar med säga vilken som förekommit, gräver i det nu för fullt.

I min Playlist kull fick jag tex,

en ba,

en charcoal eller melanistic ba,

en melanistic mi 

en melanistic cc 

en dark pearl

och en (tveksam) rb pearl  

Om melanistic endast skulle verka på agouti skulle jag alltså inte få det jag fick.. essex däremot verkar på både svarta och agouti gruppen men bleker mest nospartiet, min mink bleks hela hon. Samma sak med cc hanen, han är nu mink färgad.

Charcoal ska endast verka på svart.. eller det är iaf teorierna hittintills och påminner om essex men alla har vita morrhår och ögonfransar redan från start och bleks sedan succsesivt till kolgrå men inte blekare. Dessutom bleks hela hårstrået utifrån och in. Dessutom bleks dem jämnt. (undantaget nospartiet, vilket iofs säkert har vanliga naturliga förklaringar) alltså inte att förväxla med roan.

Charcoal är än så länge inte kopplat till en speciell teckning. Men hittils har det dykt upp på mest self och irish och eubk med väldigt lite vitt. Detta trots att teroierna säger att det hänger ihop med mycket vitfläcksanlag. Alltså att råttor tex ur en kull med mycket vitanlag skulle bli charcoal.

*publiceras med reservation för fel* 'lol är helt körd i hjärnan idag och inget bra alls på att förklara mig

Glimmersr8or
0

Tack! :D Det här är jätteintressant!

Essex känner jag till sen tidigare, men inte de andra 2 varianterna.

Jag ska gräva mer jag också ;) :)

Nicciz
0

Säg till så fort du hittar något spännande Flört

Glimmersr8or
0

Det ska jag göra :)

Terato
0

Jag skulle kunna ta lite bilder på Two skins idag(melanistic mi) och visa hur blekningen ser ut på henne. Hon bleks hela tiden!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Glimmersr8or
0

Ja tack, lägg gärna in bilder så man kan se blekningen på henne :)

Nicciz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan börja med en bebisbild så man får spektrat.

Two Skins är längst ut till höger med pannfläck