Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2298 ggr
Mischa
0

Kal fläck

Hittade en kan fläck på Demons huvud!

Har inte sett något överdrivet kliande, det är den enda hon har och ingen av dom andra har något liknande…vad kan ha hänt? O_o

S6300157.jpg picture by Mischa

Nä, titta inte….

S6300159.jpg picture by Mischa

≧◔◡◔≦

niffen
0

Barberat?

Terato
0

Är det sår på fläcken eller är den helt ren?

Barbering kan det säkert vara. Har du något sånt misstänkt i flocken?

Annars kan du ju alltid göra ett skrapprov hos veterinär om du vill vara säker.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mischa
0

#1,2 nu när ni säger det….

Men har aldrig sett eller misstänkt några sånna tendenser, den uppstod helt plötsligt och jag fick en shock när jag såg henne.

Inga sår eller skorpor utan ren hud under.

≧◔◡◔≦

Daydreams
0

Ser ju ut som om hon blir barberad. det är ju inte ett ställe hon kan komma åt själv. Titta igenom dina andra tjejer och se om ngn mer har kala fläckar någonstans. Det kanske kan vara ngn form av ohyreangrepp men isåfall vet jag inte vad för ohyra.

Mischa
0

#4 har kikat igenom dom både efter ohyra eller liknande fläckar utan resultat.

Kan barbering uppstå bara sådär? kan man förebygga det? som med extra mycket aktivering.

≧◔◡◔≦

Terato
0

Observera dina råttor, tycker jag! Antagligen ser du till slut om du har någon som gärna putsar just där.

Barbering kan vad jag förstått uppstå senare i livet. Det är genetiskt betingat men kan påverkas av stress av olika slag. Det behöver inte nödvändigtvis handla om negativ stress. min ena hona barberar gärna när hon är glad och uppspelt. Eller när hon är uttråkad.

Jag skulle säga lagom aktivering. Och kanske avledning. Har en töntig teori om att barberare har stort behov av närhet så kel är säkert inte fel. Men man får sällan bort barbering till 100 procent så till viss del får du acceptera det.

teratos.r8or.se

Mischa
0

Ok, ja att överaktivera kan ju även det leda till stressade situationer.

Så det kan då altså reagera som en överslagshandling när råttan blir stressad/helt till sig eller bara går upp i varv på något sätt.

Tack för svaren, blir mer klok på detta.

≧◔◡◔≦

Terato
0

Jag blir aldrig klok på barbering. Båda mina har barberat sina framben sen de kom till mig. Sen började Klara att barbera Sizzlas kind. Nu är Sizzlas framfötter helt otuggade och Klaras är även de mindre tuggade. Så de koncentrerar sig tydligen på Sizzlas kind nu. Jag vet inte om Sizzla på något sätt tillfredställer sitt berberingsbehov av att själv bli tuggad! Det är skumt, så skumt. Och tråkigt när man ska ha fläckiga råttor..

teratos.r8or.se

Girlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett litet barberingcollage.

Ayla började barbera nästan exakt när hon fyllde 6 månader, hade aldrig sett några tecken innan. Hon barberade sin mage, framtassar och de andra råttornas huvud. När hon blev äldre (över 2 år) så slutade hon självmant. Innan hade jag testat allt möjligt men tyvärr är barbering en svår vana att bryta.

Mischa
0

Börjar allt mer tro på barbering än sjukdom/ohyra.

Ser att det kan finnas olika nivåer av det också inte bara stor kala fläckar som man kanske främst tänker på.

Tack för alla info!

≧◔◡◔≦