OT Hästar (:
Appropå Allamej's tråd "hästar överallt! bilder och OT", tänkte jag starta en tråd för hästfolket här på siten (; Lägg upp bilder och berätta om era egna/sköt-/foder-/medryttar- hästar och berätta lite om dem =)

#1 en tinker? :) fining…
#2 Ja det är en tinker/irish cob. :) Godkänd avelshingst oxå. ^^

Jättefin ser han ut å va! kraftig nacke så som den ska va :) själv har ja ingen häst just nu,men ja har alltid haft……hinner inte med me jobb å allt nu….tråkigt…..hästar e så mysiga…..
Ja hade ett halvblod,en newforest å så hästen som vi har kvar el min syster tar mest han dom han nu e ett fullblod.
Fan å inte hitta ja nå bilder heller….
Har ingen häst direkt nu, håller igång mitt intresse genom att rida lektioner 1 gång i veckan, tävla lite klubbnivå/lokalt med ridskolans hästar/ponnyer. Periodvis hjälper jag till att träningsrida några hästar i närheten också. Dock har jag haft både medryttarhästar osv. innan. De tre som satt sig mest i hjärtat är följande.
Simpson, en liten skimmelfärgad B - ponny korsning. Så många gånger jag flög av och så arg jag var, men med hård träning så går allt. Lärde honom bla. skänkelvikningar och vi tävlade en del. Flög dock av nästan varje hopptävling så vi höll oss till dressyr och var placerade ett par gånger.
Efter det, min drömhäst, Goldfinger Spiderman. En Holländskimporterad NF valack med otrolig kapacitet. Var 7 när jag började ha honom. Som 4 åringlöshoppade han oxer 150 hög och 160cm bred. En helt otrolig ponny på alla sätt och vis, en underbar kompis, modig, lugn och orädd med gnista. Jag och denna underbara lilla guldgosse (han var riktig guldfux med bred bläs och strumpor) fick inte så lång tid. Han hade dragits med en återkommande infektion efter sin kastration som tyvärr inte gick att göra något åt. Han fick somna in enbart 9 år gammal, vi höll dessutom på att träna för att komma upp i LA och Msv hoppning.. saknar dig Spider, det finns ingen häst som kan ersätta dig <3
Efter att helt ha tappat suget så valde jag att ha en av ridskolans ponnyer på delfoder. En New Forestponny, Winnie, en riktig bitch. Sparkas och bits när man ska pyssla med henne, så det drar man sig för. Men en riktig pärla att rida, i dressyr i alla fall. Har lite frambensproblem vid hoppning på högre höjder. Bifogar en bild från när vi vann KM.et i dressyr 2008, ärevarvet ;P
Förhoppningsvis ska jag infinna tiden och ha pengarna att köpa mig en egen häst i framtiden. En Welsh Cob eller ett halvblod, vi får se ^_^
#6 Alltså Tinkrar är verkligen inte helt fel, urläcker!
Min dotter red förut och jag följde med som chaufför och medhjälpare och fick på så sätt umgås med hästarna jag också. Här är en av favorithästarna Mirte.

Min finfina älskling Junior, vars mule jag fick äran att pussa på varje dag sedan -94. Han finns tyvärr inte med oss längre då vi var tvugna att ta bort honom i våras bara 21 år gammal på grund av en vidrig tumör i halsen som gjorde att han varken kunde äta eller andas ordentligt.
Jag saknar honom så fruktansvärt mycket, och dagar med sådant underbart väder som idag gör det extra ont, då jag vet hur mycket han älskade solen.

Hittar ingen bild på fullblodstösen eftersom jag sitter på fel dator. Återkommer med det.
Fina hästar. Tufft med en tinker som hoppar, alltså jag tycker om hovskägget som flyger :)
Jag har två hästar hemma. Båda är mina. Kan börja med den äldsta.
Han heter Brunte och är född -96. Han är mörkbrun med stjärnämne enligt passet. Han är min absolut älsklingsnordis! Mamma köpte honom när han var 1,5 år gammal, så det var hon som har lärt honom allt grundligt, men jag har sedan byggt på när åldern varit inne för mig. Han är utbildad i dressyr och hoppning. Han tycker om allt möjligt, leka i paddocken, ridas i paddocken, rida ute, mm.
Vi tycker mycket om att leka i paddocken! :D Han är så mysig då, går inte att beskriva. Han kan ett tricks med, framdelsvändning från marken då han är lös.
Bild: Brunte när mamma leder honom mot hagen.
Sen har jag sedan 2008 på alla hjärtans dag ett ardennersto vid namn Hilldur. Hon är född -07. Hilldur är ljusbrun, grå/svart/vit tagel och fyra vita kotor samt bläs. Vit fläck underläpp med ;) Hon har jag inte hunnit gjort så mycket med. Vi brukar leka i paddocken och jag har tömkört henne några gånger. Men jag är ute och går med henne dagligen. Hon kan också några tricks. Jag har lärt henne "Tass" så hon "vevar" med frambenet, hon kan båda två olika gånger. "Läpp" när jag säger läpp så lyfter hon överläppen. "Buga" jobbar jag på. Och så kan hon som Brunte framdelsvändning från marken. Allt gör hon lös i en paddock :)
Bild: Hon älskar att springa helt lös. Jag brukar rida eller ut och gå med Brunte så får hon springa lös med. Då tog jag denna bild.

#9 Åå…Junior va jättesnygg å väldigt vacker! Halvblod? ser lite ut som ett fullblod….
#11 Hilldur var en riktigt söt häst.
#13 Tack :)

#12 Tack så mycket! :)
Han är(känns så jäkla konstigt att skriva "var" :/ ) halvblod, efter Alpen Fürst.

#15: Hmm, jag tror min medryttarhäst också är efter Alpen Fürst. 

#16, jo han har legat i ordentligt den där herren, vet många halvblod som har AF i sig. :)

Förstår inte vart jag gjort av alla bilder på damen men denna får duga.
Lancia heter hon, och det är väl knappast någon svårighet att lista ut att hon var min första och största kärlek någonsin (kärlek vid första ögonkastet 1990) och att det är från henne jag har mitt nickname. Hon är född 76, dvs 32 år gammal idag, vilket är ganska ovanligt då hon har rätt mycket fullblod i sig. Men hon är busig och pigg som en unghäst.

Åh dumma er som lägger upp bilder på fina hästar. Får ännu mer abstinens nu ju. *snyft*
Jag hade en häst på foder förra året, men blev arbetslös och kunde inte ha honom kvar.. verkligen min självsfrände i hästkropp! För ett par månader sedan fick jag reda på att han är död.. *dubbelsnyft*
Känns som att jag svek honom trots att jag ju inte kunde rå för ekonomin.. han hade inte behövt dött..
Jag saknar livet med hästar och stall massor, funderar på att iaf bli medryttare igen även om jag tvivlar på att jag träffar en sån häst som honom igen.
Hästar är härliga djur!

Jadu vad ska jag säga om mina pållar. har 16 st. Mest unghästar och avelsmärrar och 3 hingstar. tävlar trav,hoppning,dressyr,fälttävlan,körning mm…
Mina hästar är mitt allt. utan dem skulle jag nog inte kunna överleva..

Här är min ögonsten Lithos, dock har jag ingen bättre bild för tillfället (sitter på pojkvännens dator). Laddar upp en ny när jag kommer hem :)
Han är connemara född 91. Isabell med bläs och två vita strumpor.
e: Dale Haze RC 57
u: Lindebolets Lithia RC 452
ue: Värnbergs Castor RC 7

här kommer en bild på min Lerche!

världens snällaste D ponny och den enda häst jag kan rida utan att vara rädd!
sen har hon visserligen känsliga ben, problem med solen (exem i hvudet) och det hennes syn varierar kraftigt från dag till dag..
men det verkar inte störa henne ett dugg och hon är glad och nöjd med livet sålänge hon rids av ngn hon har förtroende för!

#27 Åh! Perlino?
#28 ja troligen något ditåt.. hon är import från italien via hästhandlare och i passet står albino, men jag fick veta att albino hästar finns inte så som förslag fick jag att hon kunde vara perlino el ett annat alternativ som jag inte kommer ihåg..
#29 Cremello kanske? :)
#30 ja så var det ju :)
#31 Ja, älskar alla fäger som är åt det bleka/gula hållet, cremello,perlino, isabell och gulbrun, skaffar man en så är man besatt.
Vi har nu en isabell och en gulbrun. Tänkte inte ens på att lägga ut en bild på honom.
Kelchermek heter han i stamtavlan, men kallas Kalle, importerad från Estland. Är av rasen Akhal Teke, tror han är den 14:e teken i sverige, en av ca 3-4 hingstar! :)
Behold the awsomeness of Kalle! ;]

(Tjock betesbild, några veckor efter släppet på hingstbetet).
Får nog sälla mig till hästfolket jag också… Är rätt frälst om man säger så men håller inte på med hästar längre tack vare brist på pengar. Har tidigare ridit på ridskola, gått hästhållning på naturbruksgymnasie och hade medryttarhäst och lite sånt.
Står på kö för att börja rida på habiliteringen nu men det är lååång kö dit tyvärr…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram