Gins svans
igår kväll när jag kom hem från jobbet såg jag något märkligt med Gins lilla svans. Det ser ut som om den skrupnat ihop i enden. Tänkte tt det kunde vara en ruva, men det ser så konstigt ut. Så jag undrar om nån av er kanske vet vad det kan vara. Tog några bilder som tyärr blev riktigt dåliga, men jja.
Väldigt svårt att se som sagt, men jag tror att svanstippen har lossnat och att det bara e benet kvar. Hon fixar antagligen det själv och knippsar av den. Det kommer läka ihop igen men hon kommer få lite kortare svans. Jag har varit med om det där själv en gång i tiden…
#3 Oj då :( Men hur länge ska jag vänta innan jag behöver ta henne till veterinär. Tack för ditt svar =)
Hon borde nypa av den innom ett dygn eller så. Borde vara borta i morron. Man kan tydligen klippa av den själv men det skulle inte jag våga.
Detta e väl inte exakt samma sak men min kompis råkade skada ett par sebramöss så de tappede endel av skinnet på svansen. Hon skulle hålla den och höll i vid svansroten, musen gjorde en bakåtvolt och kvar i handen har hon en skinnbit. Smart som hon e gör hon om det igen på den andra. Den ena bet av svansen efter nån timma och den andra hade kvar den nåt dygn eller två.
Som sagt så har hon troligen skadat svansen på något sätt och så har det bildats nekros. Den skrumpnade biten kommer falla bort.
Om det blir värre, om nekrosen "sprider" sig eller om det blir infekterat osv bör du uppsöka veterinär så fort som möjligt.
min doris fick lika dant, hade inte mycket erfarenhet om det då så jag åkte till veterinären och fick bort den för 790kr!! hade jag vetat att dom tagit av den själv hade jag aldrig gått dit.. blöder det mycket lägg tryck eller som ninja säger, infektion åk direkt till vet!
// Vanessa
potatismjöl ska va en bra blodstoppare som dessutom inte e farligt om de slickar i sig. Nu e de kanske lite sent påtänkt. Men kan va bra att ha hemma till en annan gång :S
Tack för alla svar =)