Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 678 ggr
gulzebra
0

Gallergnagare?

Nu blir jag galen! Jag har en råtta som gnager galler på nätterna. Fanskapet sätter alltid igång just när jag håller på somnar vilket förstås hindrar mig från att somna för att hon gnager så tyst så man bara måste lyssna typ, typ som när folk viskar. Skitkul när man redan kan ligga i 8 timmar innan man ens är på väg att somna! Skrikandes

Vad gör man? Jag vet inte ens vilken råtta det är, det lilla kräket slutar så fort jag reser mig och tänder lampan! Har lyckats se att det är en svart råtta… Men fanskapet visar inte magen och utan magen ser jag inte vem det är för jag har 3 svarta eubk-flickor, det är bara på magen jag kan se skillnad på de… >.<

Nu har jag helt enkelt flyttat ut hela buren i hallen men jag kan ju inte flytta den varje natt sen när mitt "lilla" burprojekt är klart heller liksom så det vore sjuuukt mycket bättre om hon la av med sitt pissiga beteende om nätterna. Men hur då? Hon gnagde redan när jag hade voljären till råttorna med gott om plats så det är knappast det som är fel. Kan inte hålla på mer med henne (vem det nu är…) heller. Jag är redan hemma hela dagarna liksom, you make the math… Finns bara 24 timmar på ett dygn…

What to do? Jag vill sova! :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

cykelpump
0

Om du har en extra bur eller större transportbur kanske du kan plocka ut råttorna två o två över natten o ha en kvar i buren o se så vem som gnagar galler kanske?

MentalDistress
0

Jag hade en råtta som gjorde så och hon slutade oxå så fort jag tände lampan, men jag har hört att det är för att de vill ha uppmärksamhet.. När jag slutade gå upp för att kolla slutade hon med det.

hus-musen
0

ja du får nog separera dem så att en är kvar varje natt så borde du märka vilken det är som gnager efter 3 nätter! med lite tur hittar du rätt första natten=)

Qui dormit, non peccat

gulzebra
0

#2: Den taktiken har jag försökt med i evigheter… Men icke, den som gnager är alldeles för envis >.<

Nåväl, har varit och mätt lite och troligtvis kan jag ha alla råttorna permanent boende i hallen även med blivande bjässeburen iaf… Alltid nåt. Fattas bara muskler till att kunna flytta garderoberna som står där. Annars får jag snällt ha en flock med små svartingar i hallen/badrummet eller nåt, om jag inte lyckas se vem som gnager. Med min tur låter hon väl bli att gnaga helt så fort jag försöker sära på de för att se vem det är… >.<

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hamzter95
0

dom gnager nog för att dom vill komma ut och leka mina hamstrar gnager på gallret för att få komma ut men på natten sover vi och då står dom där och gnager :/ så då måste man försöka vänja om dina råttor så dom sover på natten och e vaken på dagen så leker du med dom på dagen o tar ut dom och så… sen på natten sover dom :) om man har tur så blir det inte något gnagande på gallret! fast det är svårt att vänja om dom vid tiden kanske ??

Jag har vant mej vid att mina hamstrar o gerbiler låter på natten så jag kan sova :)

Storvreten
0

Jag har två råttor som gnager, eller nej, tre, men en vill inte så mycket. Jag har bundit ett snöre till burgallret till sängen (de står vid fotänden) och varje gång jag hör gnaget så drar jag i repet så buren gungar till. Då tystnar det :) Även om det kanske är lite taskigt att sätta deras värld i gungning, men det varar bara i några sekunder.

Men det grymt jobbigt när man ska sova >.<