Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 758 ggr
Borgarn
0

Ser denna torrfoder blandning Ok ut? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag försökt göra en Torrfoder blandning, ut efter artikeln om hur råttors mat ska vara och så här ser blandningen ut, *kolla på fotot*
Ser den bra ut?
i den har jag:
*Müsli med alla 4 sädesslagen ( utan till satt socker)
*Russin
*lite nötter
*Havrefras flingor
*Krossat knäckebröd

*har inga råttor än, men för beredder allt ^^ *

*jag försökte skriva under mat-artikeln, men det gick inte för mig =/*

EMELINE13
0

Den är   OK=)

oskila
0

Lite andra saker man kan ha i blandningen: Matvete, nori (sushialger), rispuffar, snabbnudlar (bara lite, det är inte så nyttigt), solrosfrön, oskalade sesamfrön osv.

Jag har förstått det som att råttor kan bli lite ruttna i kistan av för mycket havregryn, så ta en müsli med mer av andra saker.

Borgarn
0

#2 oki doki, Tack för tipsen Skrattande

Charmaine
0

oskila, nori lät intressant. Ger du det som det är?

oskila
0

klipper små bitar

Charmaine
0

och dom tycker att det är gott?

oskila
0

jajjebox! sjögräset är bland sakerna som försvinner ur skålen först.

Charmaine
0

Jag gillar själv sushi och annan mat med sjögräs i så det kan jag tänka mig. Vart bara så snopen att läsa det här för råttor, bland alla gryner och fröer. Glad

oskila
0

det är ju inte konstigare än att ge grönsaker egentligen, de råkar bara vara torkade Glad

jess13
0

jodå den funkar bra! ja har musli, havrefras, osötade cornflakes, lite bananchips, pressade ärter.

MoaL
0

Hittills har jag inte hittat en enda müsli (som man inte blandar själv) som är riktigt bra eftersom müsli inte innehåller samma mängd per sädeslag, utan det är havren som är i majoritet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

rattmamman
0

Men du kommer väl att komplettera torrfodret va? Råttor behöver en viss del animalisk föda och jag gissar att de kan behöva vissa vitaminer och mineraler som finns i färska frukter, grönsaker också. Mina råttor har tillgång till Torrfoder som kompletteras med dagens matrester. De ser ut att må förträffligt!

oskila
0

AXA grynblandning har mer rågflingor än havregryn, så man kan ju spä ut müslin på så vis.

zimzon
0

Oskila: Vart kan man köpa såna alger?

Borgarn
0

#12 Det är självklart att dom inte ska äta enbart detta, det här är ju bara torrfodret jag nu har gjort,  dom ska ju få matrester och sånt av det vi människor äter också såklart ! :)

oskila
0

zimzon: sushitillbehörsavdelningen i mataffären.

zimzon
0

Okej, jag ska se om jag kan hitta det. :D

oskila
0

Sushi Nori kallas det. Säljs i stora fyrkantiga ark.

fiiiyah
0

hah, den där blandningen skulle jag kunna sätta i mej själv (:

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Muszimba
0

Man kan nog ha safflor i oxå, de är ju nyttigare än solrosfrön för möss iaf.

Daydreams
0

åh vad bra tips

Falurven
0

Lånar tråden en snabbis xD
Är min blandning ok också ? ;D

3 delar - Müsli plus, sockerfri med alla sädesslagen + frukter.
1 del - solrosfrö
1 del - pellets_, mest som utfyllnad :P Dom äter aldrig det ens xD
_1 del - Flingor
1 del - Havregryn
0,1 del - puffar_, nått gott vill jag det ska finnas ;D

Jag ska köpa mer saker att blanda i, men när jag var på affärn mindes
jag inte vad jag hört är bra så det blev bara musli och solrosfrö som
jag mindes :P_ Tips? :D (Sånt som man finner i vanlig mataffär tack)

Mvh Nathalie

Daydreams
0

tja pelletsen är ju onödiga så dom behöver du ju inte köpa mer av, köp hellre en osötad naturell musli, och du behöver heller inte blanda i mer havre eftersom det redan finns. Vilka flingor ger du?

Beroende på hur dina råttor är i vikt och så hade jag nog blandat i pumpakärnor, råa nötter, dinkelflingor och bovete.

Falurven
0

Pelletsen följde med råttan jag köpte nyligen.. Vill inte bara slänga så jag lät det vara med i blandningen så länge. Muslin är osötad och osockrad. Havren är också som "utfyllnad" mest.
Flingorna jag ger är vanliga cornflakes.

Pumpakärnor kom jag med på när jag väl satt hemma igen, så det är ngt jag ska köpa nästa gång :D Det är väl nötter, dinkelflingor och bovete jag hade i bakhuvudet men glömde bort. Hade nått mer i huvet med men det är inte lätt att komma ihåg allt som man kan ha i blandingen.

Tack för alla tipsen iaf ;) :D

Mvh Nathalie