Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 378 ggr
Zebrazal
0

Ändra beteendet?

Jag sitter här smått hysterisk. (andra tillökningen till familjen på denna veckan)

Jag tog hand om en jättefin dumbo som är sju månader, satte ihop henne med min fyramånader gamla råtta, som för övrigt är helt problemfri. De bråkar fortfarande lite men det är ju naturligt att diskutera vem som ska bli ledaren.

Saken är den att jag tog hand om en fullvuxen råtta som är helt ovan vid att bli behandlad av människor, vad det verkar som kommer hon dirket från en barnfamilj, hennes kompisar har dött, och jag tror inte att hon vare sig senaste tiden eller när hon hade kompisar fått så mkt personligt umgänge med människor. hon är snäll och så, försöker inte bitas, men hon har muskler och när jag tar i henne eller fösöker hålla hene är hon omöjlig.

Hon kan inte slappna av och just nu ligger hon och tjurar i ett hörn i buren.

har inte haft rivsår sen min första råtta dog, som var ett liknande exempel till denna, fast hon bets, och det gick att vänja av och efter hand så blev hon någotlunda tam.(hade haft en dålig uppväxt eller vad man ska kalla det)

känns som attd enna är snäppet längre bort…

Jag är både räädd att jag inte kan hantera henne, bland annat efterson jag har min gamla råtta och en kaninbebis(helt ny)

och för att hon ska påverka min tindra, om hon blir asocial så kommer allt rasa.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag är rädd, trött och jag har svårt att ta itu med alla på en gång.

har testat de trix man ska göra men det känns inte som att det vill fungera.'tålamod är inget problem föränns nu.

Girlie
0

Jag tror inte att du behöver oroa dig att hon ska påverka de andra råttorna om du fortsätter att hantera dem som vanligt och de har bra temperament. Annars kan jag tyvärr inte ge dig några särskilda tips om du redan försökt de vanligaste.

Hur länge har du haft henne nu och vad har du testat?

En del äldre råttor som inte har upplevt mänsklig kontakt har väldigt svårt att bli tama. Jag hade själv en hona som fick leva här på egna villkor tills dess att hon gick bort. Kanske måst du nöja dig med att kunna hantera henne även om hon aldrig kommer vara riktigt avslappnad?