försäkring
Hejsan!
är det nån här som har koll på om det lönar sig att ha sina rådisar sjukvårds försäkrade?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"
Nej, det gör det inte. Du får betala en summa varje månad (40kr per råtta tror jag) men ändå betala en självrisk (ca 600kr tror jag) om djuret blir sjukt. Plus att du får betala 20% av den resterande summan.
Eftersom man sällan ändå kommer långt över den summan, så får du ändå betala allt i slutändan… Så varför betala ett försäkringsbolag och ändå få betala det mesta själv? För tänk på att du inte kan försäkra alla råttorna tillsammans, utan en och en. Med andra ord får du betala en självrisk på 600kr för alla råttorna, och inte tillsammans.
Det är bättre att lägga undan pengar varje månad 

Mvh Stephanie 

Nepp, det lönar sej inte nämnvärt att ha försäkring på sina råttor. det är bättre att ha en budget som man kan ta ifrån när det väl gäller.
Min blogg: SweGizmo.se
Jag räknade på det där en gång.
Om jag inte minns fel hade jag gått ungefär 10.000 kr back/år på att försäkra…
Jag har dock i det stora hela haft tur, varje gång jag varit till vet så har det varit för skabbehandling eller avlivning, högsta summan jag betalat är 440 kr och jag har inte behövt åka in så ofta heller.
En sak att ta med i beräkningarna (vilket jag inte räknade med när jag räknade förut eftersom jag inte kände till det) är att man kan få betala även efter att råttan är död. Man tecknar försäkringen årsvis (om jag inte minns helt åt hellskotta nu) så om en råtta dör månad 2 så får man snällt fortsätta betala dess försäkring fram till månad 12…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Det kostar ungefär 50 kr /råtta/månad så i ditt fall skulle det bli 1200 kr om året. Ett veterinärbesök kostar oftast runt 300 kr så det får du ändå betala själv då du har en självrisk. Enda gången man kanske skulle tjäna på det är om råttan skulle få en tumör och man väljer att operera, en sån operation kan kosta runt 3000 (varierar väldigt mellan veterinärer) Men jag tror självrisken ligger på runt 1000 kr så det är inte mkt man tjänar.

#4: Självrisken ligger på 600 kronor och sen betalar försäkringen 80% tror på pengarna som överstiger.
Jag har också räknat på det där med de veterinärbesök jag gjort och vad det skulle kostat om jag hade försäkring om för mig blev det i alla fall mycket dyrare med försäkring.

Hur är det med medicin? betalar försäkringen ngt av det?
Har för mig att man får betala medicinen själv, men kan minnas fel.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

om man ska kastrera e de bra ;D annars är de mest dyrt tror jag
Varför är det bra om man ska kastrera? Det kostar ju mindre än vad självrisken är så på vilket sätt tjänar man på det?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag tror inte kastering går på försäkring heller? Om det inte är på grund av sjukdom, ex. testikelcancer? Har för mig att det är så på hundar i alla fall?

oj . såg iinte att där stod SJUK försäkring . jo det tror jag det hade de gjort på en kompis till mig
oj, vad har ni för försäkringsbolag???
Jag har mina råttor försäkrade i agria. betalar 500kr per år och råtta. självrisken ligger på 700kr på ett år. det betyder att om jag är inne för två behandlingar a 350 kr så behöver jag inte betala för den tredje. sedan är det.. hmm… minns inte. det är en viss procent av kostanden jag får betala sen, som alla försäkringar. de är försökrade upp till 10 000 kr. när en råtta dör ringer jag in och meddelar detta och de betalar tillbaka de pengar jag har till godo. (har fungerat så hitintills)
Började med dettta efter att jag hade en allergiråtta, studerande som jag var. som tur är har jag jordens godaste föräldrar som tog alla vetrinärräkningar utan knot.(klart jag kollade med dem innan jag fick råttan..) det rörde sig om ca 10 besök hos vetrinär på 3 månader. bara för det har det inte hänt något som krävde så många vetrinärbesök på råttorna efter, men tryggheten att veta att om något händer med dem så behöver jag inte bränna alla pengar jag har känns bra för mig i alla fall.

Jag har hittills inte haft mer än ett fåtal djur som behövt veterinärvård. (peppar, peppar) SKulle jag försäkra mina 20 + råttor skulle jag definitivt inte tjäna på det.
Allergi är ju oerhört sällsynt (om det ens existerar och inte bara är felbedömt av veterinärer, menar inget illa mot dig ang det) och det man oftast behöver åka in med är ju skabb och tumörer, rossel och avlivning.
Oftast räcker ett veterinärbesök och då går försäkringen ändå inte in. Att själv lägga upp en budget på kanske 2000 kr per år på 2 råttor borde täcka det mesta inklusive medicin som försäkringen inte täcker. Som folk tidigare skrivit brukar man få betala 20 % av kostnaderna när man överträtt självrisken.
Så säg att en råtta behöver 3 veterinärbesök på ett år:
3 x 300 kr = 900 kr utan förs. och 740kr med förs.
Då har den med försäkring fått betala 700 kr + försäkringskostnaden på 500 =1240 kr + 500 kr till om man har 2 förs. råttor
medans den utan förs. betalat 900 kr
Så det ska till rätt extrema saker för att man ska tjäna på det.

Lägger in den uträckning jag gjorde medans jag sorterat mina kvitton. Det var dock ca ½ år sen så kanske gör en ny uträckning när jag orkar.
Det gäller i alla fall ett år och under den tiden har jag haft runt 7 råttor mer eller mindre konstant och de har kostat mig 7063 kr i veterinärkostnader.
Hade jag haft en försäkring hade den kostat mig ungefär 7*44*12=3696 kr
Det jag hade fått ut på försäkringen (tror inte försäkringen betalat kremering?) hade då varit 985 kr på 2 operationer + 343 kr på några mindre summor om självrisken är 600 kr och de sedan betalar 80% av summan över detta (tagit från Agria). Totalt 1328 kr med eftersom försäkringen då hade kostat mig 3696 kr, hade jag "förlorat" 2369 kr på att försäkra.
Nu har det dock varit så olyckligt (lyckligt) att ingen av mina råttor varit inne 2 gånger så någon självriskperiod har jag inte behövt räkna med. Antalet råttor har också varierat mellan 5 till 8 under en kort period (oftast 6-7) så var jag fått betala i försäkring i slutändan är nog inte 100% korrekt.
Tillägg: Såg nu att självrisken var 700 kronor och inte 600 kronor och dessutom ersätts inte medicin så det skulle alltså blivit ännu dyrare att försäkra.

#12: På Agrias hemsida står det att varje självriskperiod är 125 dagar, alltså betalar du en självrisk för alla sjukdomar/skador som uppkommer inom dessa 125 dagarna vilket är ungefär 4 månader.
#13 Ingen aning ang allergi, det var skabb först, sen hade min lägenhetskompis rökt inne trots lovat det dyrt och heligt att aldrig göra det hos djuren så han fick gigantiska problem med luftvägarna, flera lunginflamationer efter varandra och tälde inget damm alls.. aldrig haft så välstädat förr eller nu i alla fall. *ler*
#14 det har du säkert rätt i. vilkoren förändras ju helatiden, det var inte så i början i alla fall och och har nog inte läst dem när jag tecknat na försäkrningar sen dess. *ler* slarvig, vaddå..?;-)

hur blev det astrogirl, har du tagit en försäkring?

#17 ehm, nej inte ännu, men jag har inte slagit det helt ur tankarna….det jag tänker främst på är just om olyckan skulle vara framme och det behövs opereras bort knölar/tumörer etc….
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Nu bara spånar jag men om man absolut ska försäkra kommer det antagligen vara störst chans att råttan får ex. tumörer som är dyra att operera bort när det blir lite äldre. Samtidigt så brukar en del försäkringbolag vara lite fula om djuret drabbas inte långt efter försäkringen är tagen och hävda att djuret var sjukt redan från början. En balansgång kanske när man ska börja försäkra?