Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3979 ggr
Mariahv
0

Avliva.

Hejsan.

Jag har tre råttor och alla har tyvärr tumörer.

Jag har inte råd att ta dom till veterinären för att betala 3000kr för att avliva dom.

Vad är det mest humana sättet att avliva dom på? 

Jag klarar inte av att se på dom längre, tumörerna växer mer och mer dag för dag. 

Inga påhopp om att jag är dålig som inte tar dom til lveterinären för att avliva dom så tack. Håll er till tråden.

Tramsa
0

3000??! Förvånad

Daydreams
0

om du går till en vanlig veterinär kostar en avlivning max 350 kr per råtta.

piaca
0

vad är det för veterinär som tar 1000 kr stycket för avlivning?? i regel max 300 per råtta är jag van vid…

Animalen
0

VAH :O Kostar det så mkt att avliva !? Najj vad hemskt !! Jag är tyvärr ny råttägare så jag vet inte Gråter

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Mariahv
0

1000kr är vad jag har hört : o

därför höll jag på att få spjuk när jag hörde priset!

Tramsa
0

Min veterinär som jag avlivar hos tar 150 per råtta. Aldrig att någon tar tusen kr.

zmulan
0

Mitt tips är att ringa till vetrinären som finns hos er o kolla vad han/hon tar för avlivning. Har inga bra råd för "hemma" avlivning, och skulle nog aldrig göra det hemma.

Hoppas du hittar en lösning!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Allamej
0

Inte en chans att det kostar 3000 att avliva 3 råttor. Om nu inte vet. sprutar dom fulla med guld, då kan kostnaden dra iväg.

Hos distriktarna så ligger det väl på som mest 250 kr… ibland mycket mindre

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Stephanie
0

Jag säger som de andra - ring till veterinären och fråga om pris. Kanske det är avlivning för häst ni fått reda på? Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mariahv
0

haha, ja, kanske. jag kollade upp hur mycket dte kostade på nätet och då stog det 1000kr, och ja, nej, jag ringer vet. nu.

Mymlan
0

Våran veterinär tar ca 100 - 150:-/råtta för avlivning. 60:-/mus, hamster etc.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Terato
0

Här i Gävle har jag aldrig varit med om att avlivning kostar. Man betalar endast för besöket som ligger runt 400- 500 kronor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Babbett
0

Jag betalar 150-250 beroende på vilken vet. jag går till.

hus-musen
0

avlivning på roslagstull veterinär kostar 300 kr, så 1000 kr för en råtta är helt absurdt!!

Qui dormit, non peccat

Girlie
0

Var bor du? Kanske någon kan tipsa om en annan veterinär?

I vilket fall låter 1000 kr inte särskilt skäligt, ring och prata med veterinären och fråga varför de har så höga priser och om du kanske kan få billigare eftersom du ska avliva flera djur. Här i Göteborg är 500 kr det dyraste jag varit med om för att avliva en råtta och det är ovanligt att det är så dyrt.

_Jag_
0

Jag betalar 100-150kr. Men då får man ta hand om kroppen själv. Det är ju möjligt att krematering ingår i det priset du har fått? Jag tror jag gav 350:- för en krematering en gång.

Terato
0

Ja, det är det nog! Här i gävle kostar kremeringen 400 kronor. Så det kan säkert vara det!

teratos.r8or.se

Babbett
0

Jag betalar 150-250 oberoende på om jag lämnar kvar råttan eller inte.

De sparar kroppen tills de samlat ihop ett lass och skickar alla tillsammans.

MarinaJ
0

Jag har hört olika metoder men vill själv inte utöva någon av dom men kanske du vill

Metod 1 : Lägga i dubbla plastpåsar smälla hårt i vägg eller golv

Metod 2 : Bryta nacken

Metod 3 : Dränka 

Gillar väl ingen av metoderna vidare men du kanske gör det ..

Grodan
0

#9 haha

#19 Jag skulle inte rekommendera en vanlig ägare av sällskapsråtta att prova något av det. Speciellt inte dränka.

Ett lagligt avlivningssätt är att skjuta råttan i huvudet! Jag föreslår att du kontaktar en jägare eller person med luftpistol el dyl att utföra detta.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarinaJ
0

Nej alltså detta är bara vad jag hört .. Jag skulle inte klara av något av det .. Kanske om det nu var nöd nöd nöd fall

MarinaJ
0

Enligt vet har man ta alternativ om man ska ta bort ett djur "hemma"

1 Skjuta djuret

2 Halshugga djuret

Allt annat räknas som djurplågeri enl dom

Hmmmmm….

zmulan
0

Gud…. jag har en kolsyre pistol…. skulle f*n aldrig klara av att sjuta varken våra eller någon annans råttor…. =(

Jisses!!!!!! Bara tanken gör mig ledsen o får mig att må illa… skulle nog aldrig klara det själva över huvud taget faktiskt….

//Zmulan

Kleverin
0

Har inte vi haft en tråd med olika sätt att avliva djur på..? Men där tog vi upp alla, inte bara de lagliga. så länkar inte till den, vill ju inte uppmuntra någon att bryta mot lagen..

LeTigre
0

Jag avlivade nyligen två råttor här i knivsta, vetten tog 200kr totalt. De har som praxis att ta 100-150 för djur i den storleken här.

Mymlan
0

Jag avlivade Bitch, idag en råtthona som fått juvertumör. Veterinären tog 70:- *brukar få rabatt* hon tar annars 100:- - 150:-

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Keno
0

på smådjurskliniken här kostar det 200:- för avlivning. och där brukar det ändå vara lite dyrare eftersom kliniken är så liten.

gulzebra
0

#23: Måste få fråga, vad är en kolsyrepistol?

Här tar de fö ca 150-300 kr beroende på vem som sitter i kassan (de flesta tar 150 kr, men en tog ut avgift för både avlivning och besök, därav 300 k, måste ha blivit nåt fel där). Eller de gjorde det senast jag avlivade hos vet iaf, vet att de har höjt efter det men vet inte vad priset ligger på mer exakt nu. Har inte varit där på väldigt länge, har övergått till att låta pappa skjuta (han är jägare) i de fall det passat råttan bättre än spruta hos vet, och efter att jag börjat med det har jag än sålänge inte behövt avliva nån råtta där spruta skulle vara bättre.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zmulan
0

#28 det är  som typ en luftpistol fast den drivs av kolsyrepatroner så det är lite bättre tryck i dom! =D

//Zmulan

gulzebra
0

Oh ok ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Keno
0

Jag skulle hellre gå till veterinär än att göra det själv iallafall! Och att låta någon skjuta mina råttor i huvudet skulle jag nog inte heller vilja. :/ Kanske om det var jätte akut och vetten inte kunde ta emot dom men inte annars.. Det kanske är smärtfritt med ett skott i huvudet men tänk om man skjuter lite snett så det blir fel och råttan lider i onödan. :/ Nee det känns inte alls bra.

KickanW
0

#31: Tyvärr kan fel uppstå hos veterinärer också… Har hört en del skräckhistorier om sånt.

gulzebra
0

#31: Med tanke på storleken på en liten råtta så missar man nog helt om man inte prickar :P Har man då ett gevär som tex pappa använder, som bara knäpper till lite, så är det inget som skrämmer råttan heller. Samtidigt beror det ju mycket på allt omkring också - skyttens vana, vad råttan sitter i eller om den är lös (fast en lös råtta är vansinne om jag får säga det själv), hur man själv reagerar osv.

Fast det passar inte alla råttor heller, man får anpassa sig efter råttan. Jag skulle då inte skjuta en hoppig råtta som utan att tveka skulle skutta ur kartongen innan den hunnit skjutas utan om nån sån ska avlivas nån gång så blir det en tripp till vet…

Terato
0

..Jag gillar inte tanken på spruta i magen. Men skulle jag välja skott som avlivningsmetod skulle jag nog vilja fråga en erfaren person. Jag känner i och för sig en jägare. Men vet inte hur van han är att skjuta något på nära håll.

Förhoppningsvis är en gammal eller sjuk råtta inte så svår att hålla still. Men om det är en aggressiv rackare eller så måste det vara svårt.. Ursh, orkar inte tänka på dne dagen det är dags för såna beslut. Hoppas mina tänker dö fridfullt i sin bur..

teratos.r8or.se

LeTigre
0

Har du ringt veterinären än och fått reda på pris??