Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 1437 ggr
marlene
0

Klickerträning!

Har alltid tänkt att jag ska göra det - och ikväll gjorde VI det - Nelly och jag - vi klickertränade!! :D

Klickerträning går i kort ut på att man har en klicker som man klickar med så fort djuret man tränar gör rätt. Klicket har man i förväg lärt in att det betyder "belöning är på väg" - godis, lek, kel mm - det hunden/katten/råttan/fågeln mm tycker bäst om. Klickerträning kommer från början från att man tränade delfiner - där går det ju inte att bestraffa eller visa hur/vad man vill att de ska göra - utan man får "bygga upp" det beteendet man vill ha - med hjälp av positiv förstärkning.

Först klickade jag in Nelly med hjälp av små små bitar av tårtbotten, jordnöt och majs (riktigt smarriga saker!) så hon började förknippa klicket med godis. Klickar samtidigt som man ger godis.

Sedan - efter att vi gjort detta ca 20 ggr - la jag fram en orange kapsyl. Så fort hon tittade på den/gick mot den/gick på den/tog tag i den fick hon ett K&G (klick & godis). Vi slutade när hon var på topp - tog tag i den upprepade grr! :D

Sedan fick hon en jordnöt med skal (vet inte vad de kallas) som hon stolt bar med sig till soffan och satt och knaprade i sig.

Mitt mål är att hon ska kunna skilja ut den oranga kapsylen när det ligger 1 och/eller 2 andra föremål bredvid. Gärna en annan kapsyl av annan färg - men det blir en riktig utmaning! :D

Kram kram
//marlene å nelly
www.gibson.nu

Ewepewe
0

Det lät häftigt, vad har du för "klickare"? Kanske man skulle pröva då man får sina råttor :)

TienMu
0

tufft…..kapsyler har ja aldrig tänkt på….

ja vad klickar du me?

marlene
0

Använder en klicker - säljs i djuraffärerna. Men jag rekommenderar att man läser en bok om klickerträning först så man inte gör fel! :)

Har bara tränat hundar innan så detta var första gången på ett annat djurslag - spännande att det fungerar på råttor! Men det så klart - de är ju SÅ otroligt smarta!

Ewepewe
0

Häftigt! Jo ska kolla upp det där, borde finnas lite här på nätet!

Mezzzanina
0
cykelpump
0

omg! Vad coolt ^^ (:

KAGE
0

En vanlig bäckpenna klickar rätt bra och kostar ingenting!
Klickers för hundar har väldigt högt ljud så jag brukar få ont i öronen om man är innomhus,.

/Karoline.

UpptagetNamn
0

#5 Åå, det vill jag lära mina råttor..

CamillaS
0

jag klickertränar mina marsvin ;)
Ska nog örja göra det med råttorna också :)

http://uk.youtube.com/watch?v=xX5t2z5Th44&feature=related

http://uk.youtube.com/watch?v=6rhl0FjGKUE&feature=related

Stephanie
0

Om man spinner vidare på förslaget om bläckpenna - behöver det vara samma penna? Hör råttorna skillnad på de olika klickljuden? Måste man använda samma klicker hela tiden?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

KAGE
0

#10: Dom hör ju säkert skillnad men dom kan ju lära sig att det inte spelar nån roll.. Men varför inte välja ut en extra snygg penna att klicka med? :P

/Karoline.

UpptagetNamn
0

En blommig penna typ ;)

Idix
0

Det finns klicker som ger ifrån sig ett svagare klick. Annars kan man alltid hålla handen bakom ryggen när man klickar, så blir ljudet inte lika skarpt.

#10 Jag har olika sorters klicker till Nixa (min hund) och det är inga problem för henne att förstå vad klicket betyder. Så det går nog även om du har olika pennor och klickar med.

Falurven
0

Gud vad häftigt :D

Mvh Nathalie

Terato
0

Vad smart med bläckpenna!

Fast tänk om man sitter och skriver och småklickar med en penna för sig själv. Haha, då kommer de att komma och vara skitdryga varje gång! :P

Jag har lärt Sizzla att komma när jag ropar hennes namn. Men jag tror inte hon fattar att hon heter Sizzla. Hon tror nog att Sizzla betyder "godis".

Någon som kan rekommendera nån bra bok om klickerträning för hundar som man kan läsa?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Fler råttricks:

http://www.youtube.com/watch?v=AOQUPCRN7Uo

http://www.youtube.com/watch?v=DImR9kaE3vM

http://www.youtube.com/watch?v=mEzUBU_FbVI

Hihi, det roligaste är nästan att lyssna på människorna! Tycker den på slutet är så gullig när man hör att killen fnissar till lite! :)

teratos.r8or.se

Terato
0

Idag har jag klickertränat med Rudi och Hawaii! (bläckpenna)

Började med inkallning. Namnet och kom. Typ "Hawaii Kom". Busenkelt. Till slut kunde de till och med komma när jag satt på ett bord i ett annat rum. Tränade med en råtta i taget. Men jag tror inte de kan urskilja namnen! De känner nog igen inkallningen på "blablabla kom".

Jag började prova med tassen sen. Jag sade "Rudi, tassen" så skulle hon sätta upp sin tass på mitt finger. Funkade efter en stund! :) Problemet är bara att när hon började bli duktig på tricket så hoppade hon ju upp med båda tassarna hela tiden! :P Lite svårt att få henne att förstå att det bara ska vara en tass. Men jag nöjer mig nog med två tassar. Det är svårt nog!

Ska man kanske fila på ett trick i taget eller kan man prova olika?

Ett problem till är att Rudi är en samlarråtta. Hon vill jus pringa hem med godiset emellanåt och komma och hämta mer. Efter en stund bytte jag ut godiset mot välling på fingret istället!

Det skulle ju vara kul att prova kapsylidén, det är lite mer konkret! Jag menar, råttor kommer ju naturligt när de ser en och att sätta upp tassarna på handen för att få godis är väl inte heller ett helt obekant råttbeteende.

teratos.r8or.se

Terato
0

Skulle prova med Sizzla och Klara sen men de var ju aldeles för ivriga på godiset och jag var nog lite trött så jag orkade inte riktigt. Men de får prova imorgon!

teratos.r8or.se

Mastoll
0

#17 - Va kul! :D
Det är viktigt att bara träna en sak i taget tills dem kan det helt, och sedan börja lära in nästa. När djuret kan dem två sakerna kan man träna båda två :)

Terato
0

Okej! Tack!

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Hur går det med klicker träningen??jag har inte lyckats så bra med att få mina att lyssna på det.Behöver nog mer tid.Men jag har lyckats träna hundar med klicker så jag tänker inte ge upp.

Måste testa det med tassen som du skrev om Terato.Blev det så att du använde bläckpenna när du tränar?Jag har som sagt bara testat med en klicker för hundar.Men man kan ju få den att klicka svagare.

Grodan
0

håller med, smart med bläckpenna, KAGE.

tyvärr låter inte min bläckisar… Ledsen

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Jag kan tyvärr inte träna med Rudi mer för hon har flyttat! :(

Men Sizzla går säkert att träna. Hon ä'r väldigt uppmärksam och gillar utmaningar. Det värsta är bara att hon blir lite väl fokuserad på godiset. :P

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Det är ju just det som är problemet här med…

Fast det är också lite olika på olika råttor hur motagliga de är för klicker träning.Lilla Pepsi är så lugn att hon helt enkelt bara sitter och gör inte direkt något annat än sniffar efter godiset.Men Festis är lite mer med på noterna.Tonic han gör enbart precis det han vill…(Jag har nog gett upp klicker träningen med honom)

Terato
0

Haha, ja, man måste nog ha en stor aptit tålamod.. Skulle vilja veta hur det har gått för marlene! Hon kanske kan ha klickerkurser med oss okunniga sen! :D

teratos.r8or.se