Size Matters!! ;-)
Vet inte om det redan finns en tråd likt denna.. men gör det inte det så får ni gärna slänga upp lite bilder på STORA råttor ni haft, å då menar jag helt enkelt storväxta, tunga råttor (ta gärna med vikten också)
Jag tycker det är så grymt härligt med råttor som har lite storlek- mer att klappa, pussa och gosa med! :-)
Själv har jag bara haft en råtta som va sådär stor å klumpigt mjuk.. han vägde vid vuxen ålder ca 900 gram å var hur go som helst.. för fet och lat för att orka sitta på axeln så det var en sån där bära-omkring-på-råtta *ler*
släng upp lite bilder ni också! :-)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
O M F G vilken ENORM råtta 0.0
/Karoline.

Gud vad stor! :O Mysigt ^^
hehe ja han va rätt go.. hur lugn som helst oxå men det kanske inte var så konstigt hihi
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Feta råttor tycker jag är lite hemskt, om de inte ens kan röra sig.
Däremot finns det ju stora råttor, som helt enkelt är en stor size, och de är mysiga :)
Vad åt han för att bli så fet? o.0
/Karoline.
Meningen är väl inte att man ska lägga upp bilder på feta råttor, mest storväxta råttor. Mitt exempel kanske inte var så bra (?)men vart går egentligen gränsen för stor/fet..??
Fetma är naturligtvis aldrig hälsosamt eller bra på något vis, varken för människor eller djur.. men okej, har ni bilder på Stora råttor som Inte är feta så vill jag se det också :-P
Galrion åt samma mat som alla andra, fast kanske lite mer hehe.. sen är det väl kanske lite genetiskt också..
_
Jag har två honor som också är rätt feta. dock inte så där stora :D eller ja ena av dom honorna är väldigt fet.. men de andra i buren har vanlig kroppsvikt. vad kan man göra åt den saken? ska man sätta den feta i en annan bur å ge henne mindre mat, tills hon smalnat av mer?
för det lär bli lite svårt annars. vill ju inte att de andra tjejerna ska gå ner mer i vikt. dom får springa ute precis lika mycket också.
aSorry om jag skrev lite OT på denna tråd nu :S
*gah* jag kanske skulle ha döpt tråden till Fet tråden hihi. Jag har ingen större kunskap om feta råttor och mat tips så den biten överlåter jag till någon annan, men man får väl försöka hålla ner gobitarna till de individer som tenderar att bli överviktiga.. kanske är lättare att ta tag i det Innan de blivit tjocka,, är väl inte direkt lätt att "banta" en råtta som redan ha vurte faijt..
_
#9 nä det är inte lätt :S speciellt när jag inte vill banta de andra råttorna. skulle kännas så taskigt å sätta henne själv i en bur också. hon skulle ju bli jätteledsen då.. får väl försöka att aktivera henne mer när hon är ute =)
Jag vill absolut inte hoppa på dig eller något nu utan jag är bara orolig för det här att råttan ska vara så stor som möjligt… När du skriver "för fet och lat för att orka sitta på axeln så det var en sån där bära-omkring-på-råtta" låter det ju inte direkt som en genetiskt stor råtta och det är ju inte så bra att uppmuntra till sånt.
Och visst går det att banta råttor… Det tycker jag absolut man ska göra om man börjar bli orolig. Jag vet råttor som dött av övervikt.
ja sätta henne ensam är väl inte att tänka på, hon måste ju få va med sina vänner.. men du får väl försöka aktivera henne lite mer samt inte mata med så fet mat, försök iaf. Ett tips kan ju vara, om råttan gillar att bada, låt henne simma lite.. det är bra motion :)
_
#11 han var inte alltid sådär stor, storvuxen i vuxen ålder men på äldre dar blev han rät fet.. å lat! orkade inte göra så mkt men hade aldrig några häsloproblem, bland de friskaste råttor jag haft. Blev drygt 2 år och somnade in av ålderdom, eller hjärtstopp vad vet jag, men han "led" inte av det vad jag märkte. Somnade in fridfullt i sömnen på nationaldagen för några år sedan..
Hur som helst, meningen var inte att uppmuntra feta råttor. Meningen var att jag ville se Stora råttor, fast jag hade kanske inte så bra exempel själv hehe..
ber om ursäkt om jag får er att tro att Odette stödjer fetma på smådjur men det gör hon icket ;P
får omformulera tråden lite till;
har ni bilder på stora (men inte feta) råttor- ladda gärna upp dem här! Exemplet ovan får kke stå för ett missledande skräckexemplar 0_o
_
Motionera dem och ge dom typ gurka och puffat ris till middag :'d
/Karoline.
Man kan ju göra så att man plockar ut den feta råttan när de andra äter lite fetare mat… Kanske lite elakt men inte i längden. Sen ja, motion är ju det bästa!
Fint att du tog det så bra Odette! Jag trodde ju såklart inte att du medvetet uppmuntrade till för feta råttor… Men jag är rädd att folk ska tolka det så.
Kolhydrater blir de tjocka av. Mat som pasta, ris, potatis, socker, bröd, barnmat mm
#16 mina brukar mest få gröt å bäbisvälling. sen brukar det bli gönsaker/frukt. så ibland får de lite kött å pasta å sånt. men det är ite så extremt ofta.
iofs kom jag på nu att dom fick mer sån mat förr så det är säkert därför som hon är fet nu :S
jag menade bäbisgröt. inte bäbisvälling.

Är det bara jag som inte är sådär stormförtjust i enorma råttor? :P
Eller, det är väl inget fel på dem. Se ser jättegoa ut. Men skulle tycka det vore lite svårt att hantera en så stor råtta! Och inreda bur måste vara jättesvårt!
Fast det kanske handlar om att vänja sig. Jag har ju små honor!
Älskar mina stora små vänner..
Jag har jätte svårt att inreda bur till jätte stora råttor. Det finns inget bra i djuraffärerna. altingen så är det till katter eller hamstrar, till kaniner så finns de ju nästan ingen inredning alls. jag tycker att det finns så roliga saker till hamstrar som jag e säker på att råttor skulle älska om de bara kunde förstora upp de en aning.

SHIIIT VAD ENOOORM :0 Jag som tyckte in doris var Tjock, men lixom, jämfört med den är hon ju mager . haha.
Hur länge levde den råttan, odette?
#15 det är lugnt,, bra du påpekade det. jag formulerade mig kanske inte så bra..
det är kanske inte lika lätt att inreda till större råttor men absolut inte omöjligt, lite tjockare grenar i buren bara så de håller *ler*
skämt och sido,han på bilden var som sagt rätt stillsam av sig på senare dar.. men det var även de andra, (mer normal stora) hanarna han bodde tillsammans med. Latare och "tråkigare" råttor får man leta, men samtidigt är det väldigt praktisk ibland med lite äldre råttor som man inte behöver aktivera så mkt mentalt, de är nöjda bara de får komma ut och skumpa lite på sängen å gosa lite :-p
hans pappa var också stor, en sf hooded som kom från zoo i Nordmaling om jag inte minns fel. Mamman till kullen var normal stor, self black.
Å av 8 ungar var det bara denna som blev sådär enorm.. alla andra var vältypade, välformade och fina i kroppen, absolut inte små, men som sagt inte lika stor som denna blev..
#21 han blev drygt 2 år, skrev det här ovan :P
_

hehe… mysigt me feta råttor;)

tyckte den va jätte söt, ser helt gosig ut :)

vilken going! men han ser lite muterad ut haha

Den var jättesöt! :)
Är lite förtjust i de där riktigt stora tottarna.
kan det verkligen vara hälsosamt :S fast ifs hade en kmpis hennes råtta var nästan lika stor och han vart nästan 4 år :S
Shit! :D

förlåt, men stackars djur! Tycker det är läskigt med så stora smådjur.. :S Det ser ut som om han mår bra.. men jag skulle aldrig vilja ha en så fet råtta, skulle tycka syn om den :(

lägg in bilder nudå på stora råttor:)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Jag tyckte aldrig att mina Tuva var "fet" vet dock at andra tyckte det, men i o m att hennes huvud var lika stort och grovt som en hane jag var jourhem åt så tror jag inte att hon var så jäkla fet, vetten sa heller aldrig något om hennes vikt.
På bild: Nicki (omplacering) när hon precis kommit hem till oss, hon vägde då endast 250g och älskade att rida på Tuvas rygg, Tuva vägde 470g sista gången vi var hos vetten. Min älskade mysråtta.
Lilla Kändi vägde 275 och jag var osäker på om jag skulle få upp henne till 300 för parning. Nu kan hon inte sluta äta och väger 425 gram. Passar inte alls till den lilla "zootyp" hon är av…

Woowa ! shit vad stor , o mysig , !! Jätte sööt !
Heh^^ vad underbart bedårande, ser ut som en blandning mellan katt och råtta:P
Önksar min var en large. med muskler så hon kan klättra och så ofc.
Jag känner bara obehag av att titta på en så fet råtta. Visst ser han ut att vara stor också, men han var galet fet! 

Mvh Stephanie 

Om någon tycker synd om Zodiak för att han var för tjock vill jag meddela att han tävlade framgångsrikt i Agility och blev 2.3 år. För övrigt var han underbar! :)
Tycker att Zodiak ser rätt välproportionerlig ut på fotografierna.
Jag har bara haft en enda fet råtta och hon blev inte fet förrän hon var långt över 2 år. Hon blev 2 år och 8 månader… Annars föredrar jag lagom stora råttor som är smärta.
Jag föredrar väldigt stora råttor som inte är mer överviktiga än att dom är pigga, rörliga och friska!