Tidningspapper?
Jag har sett på jätte många bilder att ni har tidningspapper till råttorna. Funderar på att lägga in det i buren, Gillar era råtter tidningpapper? Lägg gärna in bilder på hur de sover/leker eller vad de nu gör med det :S
don ska la ha de gör att kissa/bajsa på, dom kan ju intbe göra de direkt i buren precis ^^
du kan kolla på min hemsida under "Burarna"

ok tack

Mina råttor ÄLSKAR tidningspappret. De river det och boar med det och det är mjukt för deras fötter, billigt och lätt att byta. De älskar att riva sönder remsor av pappret på botten och klättra upp till favvoplatsen högst upp med remsorna, speciellt klockan tre på morgonen..

Vad kul! Ska prova det…

Min bur är ganska liten… har bara en råtta, jag vet jag borde ha 2 men hon har varit sjuk och så… ska jag skicka en bild på buren?

Ja gör det! Hur gammal är din råtta och vad för slags sjuk har hon varit? Vad har du för burunderlag nu?
själv har jag slutat med tidningspapper - de kan få strimlat i smala remsor att boa med - eftersom det fort bildas ammoniak och jag stör mig så väldigt på ritsch-ritsch och ratsch-ratsch ljuden… dessutom tycker jag deras svansar blir så guckiga
Eller så vaktar man Kiwi/Lovisas råttor och får en pappersstrimlare! :D

nu har jag hö ibland papperspellets (Det luktar inget av pellets när de har kissat) Jag kan lägga in en bild när jag kommer tillbaka från stallet för jag måste mocka lete nu
Hej då

#10 pellets är bra men hö är inget vidare. Det finns ofta ohyra och krafs i det och råttor behöver det inte i sin diet heller. Så jag tycker du kan ta bort höet och bara ha toa-lätt (papperspellets) och så kan hon få lite strimlat tidningspapper att leka och boa med :)
Sen tycker jag att du ska skaffa en till råtta så fort du kan. Nu när hon mår bättre så behöver hon en burkompis. Prata med din mamma om det, hon får också gärna komma hit och prata om det är något hon undrar (tex varför det är så viktigt att din råtta får en kompis).
Tidningspapper är inte bra alls eftersom färgen man trycker med är giftig!

#12 ja det VAR giftigt för sådär en tio-tjugo år sedan. Nu är det inte det.
Precis, dagens färg är inte giftig.

Min ena råttis tycker jättemycket om tidningarna.. hon brkar slita sönder allt i småbitar och täcker över matskålen med det, bädda med det eller bara för at tdet är skoj
/Karoline.

Jag slänger in lite ibland som tidsfördriv…annars håller jag med Grodan.
Tidningspapper blir jätteäckligt när det är nerkisaat *bläää*
Det är ju inte jobbigare att ha två råttor än att ha en!
/Karoline.

Nej jag vet men mamma tycker det 
Och hon är orolig att det ska bli fel kön så att vi får typ 8 råttor till!
säg till din mamma att det är lag på minst två, dom FÅR INTE sitta som ensamråttor, och det skulle dom sagt på zoo när ni köpte henne, fråga din mamma om hon skulle vilja bo helt ensam och aldrig träffa andra människor..om du inte får en till så kanske du för höra dig för om du känner någon som har råttor som kanske vill ta henne, hon bör inte sitta ensam, det är inget liv för en råtta tyvärr.
å plocka bort höet fort som attan :) inte alls bra med hö till råttor. Men det va det nån som skrev här såg jag, så det har du kanske gjort redan :)

Tack för tipsen ska säga det till mamma

Är ni säkra på att det inte är giftigt? Alltså, hur vet ni det?

#23, tidnigspappret menaru?

mm precis..
Man har ändrat trycksvärtan i tidningstryckerierna, det är allmänt känt så det är vi säkra på.
#25 är du osäker kan du ju ringa ett tryckeri och fråga:)

hehe ne jag litar på det ni säger..=)
Enda nackdelen är väl att ljusa råttor kan bli lite missfärgade av trycksvärtan, o så blir burbottnar i plast oxå fläckiga :(
Haha, festligt om det skulle fastna hela ord i råttornas päls x') Inte för att jag tror att det gör det.. Men hahahah
Ja eller på fötterna i alla fall, liiiite troligt kanske 
Då vill jag att det ska stå bajs under Billbo's fötter :]

haha =P
Vår flicka älskade tidningspapper, särskilt att riva på natten…
Hon rev och la i sitt hus som hon sov på.. Innan så byggde hon själv av bara papper och jag fattar inte hur hopn fick det att hålla i hop, har dock ingen bild på det i datan, ska kolla hemma om det finns, men en bild lägger jag in iaf..

Jag har inte tidningspapper i buren hela tiden…
Tidningspappret blir till blöta, illaluktande klumpar som man får städa ur…om man har det som bottenmatrial/hyllmatrial. Då funkar toa-lätt och aspflis/alflis mkt bättre!
Däremot skickar jag in lite tidningspapper ibland sedan råttorna tycker det är skitkul att slita sönder, släpa runt, bädda + div. med det :-P

Jag har Tidningspapper just nu då min ekonomi inte räcker till annat.. (får tom tidningarna gratis) .. mina fullkomligt älskar att bädda med tidningspappret som jag river i ca 3-4 cm långa remsor..
Länge leve Tidningar !!!
Jag tycker inte heller om nerkissat tidningspapper så jag har det bara på botten där de inte sover och byter varje dag. Det är det som fungerar bäst för mig, blir typ snorig av bokflis och för stora mängder toalätt tycker jag torkar ut luften..

Använder heller inte tidningspapper. Det luktar riktigt illa när man har hanar. Honorna kan få strimlat att bo eller leka med. I bebisburen har jag heller inte tidningspapper.

Precis som många andra använder jag bara tidningspapper så att råttorna får boa med det, och tar bort det sen efter en dag så att de inte hinner kissa ner pappret ^^
Mina råttor som jag hade innan tyckte det var kul med tidningspapper för dem både lekte, byggde bo och gjorde sina behova på det. Men tänk på att du måste städa oftare till dina råttor om di har tidningspappar. Jag hade en råtta som var arlargisk mot tidningspapper så tänk på att vissa kan vara det
Hehe Joo en fråga luktar det mindre när man bara använder tidningspapper??
#41 Nej, tidningspapper måste man byta mer eller mindre varje dag eftersom det STINKER. (hur ofta det måste bytas beror bland annat på hur många råttor man har)
Det fungerar bra som bäddmaterial om man byter det ofta, men som burunderlag är det värdlöst. Det binder inte ammoniak för fem öre så om det får ligga för länge bidrar det till en mycket ohälsosam miljö för råttorna, och för andra djur och människor som vistas i samma rum.
det går helt enkelt inte att låta det ligga för länge, man står inte ut…