mat.....
nu är jag lite konfunderad…jag har tittat på lite mattrådar här om vad man skall ge och inte ge….
På ett ställe hittade jag ett egen-blandnings recept från Grodan som verkad piffigt.
Men så när jag letar bland inlägg om vad man INTE skall ge dem så står bla Linfrö (neuroligiska skador, problem med syresättning etc) och bovete (starkt cancerframkallande ämne i) med, fast det står med i egenblandnings recepetet…..
Så nu undrar jag…hur är det med linfrö och bovete…skall man ge eller inte ge?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

vad jag har förstått det som så är det inte farligt i små mängder, men om du inte vill riskera det så kan du ju enkelt byta det mot nått annat! :)

jag jag får nog göra det, blev lite nervös…
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"
Det med linfrö har diskuterats fram och tillbaka… Tydligen ska det vara dåligt med linfrön i överflöd, 1 msk linfrön till en människa räcker. Själv blandar jag i linfrö ibland i mina råttors Torrfoder, och jag har alltid i linfröolja i deras färskmat. Det senare främst för att jag aldrig äter fisk och råttorna ska få lite tillskott av omega 3.

Mvh Stephanie 

det är mängden som kan vara mycketfarlig!! ge lite olja eller ett par korn linfrö om du nu vill ge linfrön! det finns jättemycket annat att ge, o så länge du kompliterar med kött o fisk så kan du hoppa över linfröet tycker jag! bovete använder jag inte heller, det finns vanligt vete som funkar lika bra=)
Qui dormit, non peccat

Jag tror inte att varken linfrö eller bovete är farligt. Men mina råttor äter inte linfrö så jag har slutat med det i blandningen. Om bovete vore extremt cancerframkallande borde mina råttor fått tumörer för länge sedan, samt att jag och många med mig också borde fått det. Vanligt vete är INTE samma sak, och jag tycker att bovete är en bra och uppskattad del av torrfoderblandningen.

bovete innehåller ett färgämne som som kan ge allergiska reaktioner samt så sägs det enligt gammal bondepraktika att djur kan utveckla bovetesjuka.. vanligt vete fungerar lika bra om inte bättre!! jag menade inte att de är samma sak som vete!! enda bovete är bra är för att det är glutenfritt och tydligen ska de oxå förhindra höjda kolestrålvärden.. canserframkallande har jag inte hört, men de är väl de mesta nu för tiden ändå!!man får ju inte ens äta chips längre om man äter sin egen vikt i flera år!! de händer ju ofta^^
linfrö innehåller blåsyra som är extemt giftigt, men en männsiska kan äta nån matsked, men för många ger neurlogiska skador! vill man döda någon på ett plågsamt sätt ska man ge blåsyra!! men de luktar mandelaktigt så de är väldigt lätt att spåra! så nee mina får inte linfrö, man kan ge olja eller fisk istället!! men som med allt så beror de på vilken mängd man ger det i naturligtvis.. som med chipsen=) därför så hoppa över om man är osäker! men påstå inte att det är ofarligt, finns alltid nån som dött av något tillsynes ofarligt!!
Qui dormit, non peccat