Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1766 ggr
gulzebra
0

Sälja voljär - värde?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bestämt mig för att sälja min voljär, eller byta bort den mot en annan voljär/bur. Jag har kommit fram till att med mitt boende kommer jag inte kunna rengöra den ordentligt i vinter utan att behöva plocka isär den, vilket jag vet redan nu att jag är för lat för att göra :P
Problemet är bara att jag inte har en aning om vad den är värd.

Jag vet inte vad det är för modell. Såg den i djuraffären innan jag köpte mina första råttor för nästan prick 5 år sen nu, tror den kostade nånstans runt ca 3500-4000 kr men är inte helt säker, har inte sett den på zoo sen dess. Själv köpte jag den begagnad av en gammal granne.

Den är blå/grön (jag säger blå, flera andra säger grön :P), helt och hållet i plåt/stål/nåt sånt, ca 100*70*170 cm (LDH), har låsbara hjul, 2 stora luckor fram med en mindre lucka i varje stor lucka, utdragbar plåtbotten. Lättåtkomlig för inredning, dock kan det vara svårt att fästa saker på baksidan pga djupet - men visst går det (och det här kommer alltså från mig som har en stor mage ivägen, det lär ju gå smidigare för nån som är tunnare och smidigare än mig :P). Skitbra bur tycker jag, skulle mer än gärna behålla den egentligen. Snygg också!

Några gallerbitar är lösa så råttor kan ta sig ut den vägen - jag har lagat med hönsnät så de inte kan ta sig ut och gallerbitarna sitter kvar så det går förmodligen finfint att svetsa fast de igen om man kan det.
Taket är ett heltätt plåttak, dock sluter det inte helt tätt så bebisar har kunnat ta sig ut mellan buren och taket. Jag tror att krokarna som taket egentligen ska sättas fast med ska gå att böja till så taket sitter bättre, har inte orkat testa själv för jag har bara lagt taket åt sidan istället. Som ersättning för taket har jag tagit gallret som egentligen ska sitta över botten och satt fast med ståltråd så det blir ett gallertak. Kanske kan vanliga taket stå ovanpå det, jag vet inte.
Gallerbiten som sitter där är iaf trasig även den, och även den lagad med hönsnät.
Ett par muttrar att sätta ihop hela alltet med fattas, men det går alldeles utmärkt att sätta ihop med ståltråd om man inte känner för att lägga några kr på nya muttrar.
Den har lite bitmärken (har haft GP-råttor i den förut) och skavanker på botten, men är finfin annars och botten syns inte när man har strö i.

Hmm, kommer inte på om jag kanske missat nåt nu. Hur som helst - vad kan voljären tänkas vara värd?

(På bilden är voljären med tak, med GP-råttan Anders i innan den inreddes ordentligt och innan han tuggade sönder några gallerdelar)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Nedre delen
Det kanske ska nämnas att vattenflaskan är i storleken för valpar, så det är den som är stor och inte buren som är liten :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Övre delen

gulzebra
0

Ena luckparet, eller vad man nu ska kalla det x) Stora luckan öppnas utåt, lilla luckan lyfter man som på en sån där krimskrams-bur för fåglar.

camilla85
0

Jag har en precis lika dan och den gav jag 1500 kr för begagnad. Den var lite rostig på vissa ställen men annars fanns det inge fel.

Ett tips är att du kollar på blocket och ser vad de tar för burar som är i ungefär samma storlek som din. Då kan du få ett hum om vilket pris du kan ta.

Daydreams
0

en ferplast enkelvoljär kan man få upp mot 1500 kr för om den är i fint skick. Nu vet jag inte om det är just för att det är ferplast. Och en dubbelvoljär borde man kunna få mer för men iom att din är trasig och lagad tror jag det kan bli lite svårare.

Du kan ju ha auktion på RiF.

gulzebra
0

Smart! Fast jag har fått erbjudande om att byta mot en kaninbur, det känns rätt lockande det med… Så kan jag köpa fler kaninburar och sätta ihop. Blir mer plats för råttorna om jag köper 120-burar och dessutom inte lika dryg grovrengöring.

Fast samtidigt är ju kaninburar snorbilliga att köpa begagnade… Så säljer jag kanske jag kan köpa flera burar på en gång. Men samtidigt finns ju risken att det kommer typ ett enda bud som är på alldeles för lite pengar också och det är ju ingen höjdare det heller.

Oh well. Jag får fundera ^^

Daydreams
0

Nja en kaninbur låter hemskt lite mot en voljär.

Lollo86
0

#0 jag kanske har missat det men vad ska du ha för pris för den? den ser ju helt perfekt ut

Kleverin
0

#6 du får ju säga ett minstapris… så om du inte blir erbjuden det så behöver du inte sälja. :-)

gulzebra
0

#8: Du har inte missat nåt, det är just det jag inte vet :P

Lollo86
0

#10 ja okej =) igentligen så borde jag nöja mig med den som jag har men den buren ser verkligen jättefin ut! kan man ha gpråttor i den eller är den för liten?

gulzebra
0

#11: Beror på vad man går efter :P Jag tycker den duger alldeles utmärkt till GP-råttor iaf, sålänge de får komma ut tillräckligt, men den är ju inte laglig för de.

Dock är det den Anders bodde i och tuggade sönder gallret på, så GP-råttor som känner för att tugga sönder gallerburar är den nog inte så lämplig till. GPs som inte tuggar sönder gallret däremot går utmärkt. Hade Nova och Ninko i den efter Anders utan problem :)

Love-
0

Jag undrar vad är en GP-råtta?

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

gulzebra
0

Love-
0

Ok tack för hjälpen.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

gulzebra
0

Får tacka så mycket för svaren, säljer den för 1000 kr så får vi se om jag får nåt napp ^^

UpptagetNamn
0

#16 vart bor du? :)

gulzebra
0

Borlänge :)

[Castaway]
0

*denärförstorförmejdenärförstorförmejochjagtänkerintelåssasomattdenfinnsjättejättenäraförjagskaintehaden*

USH vAD DU FRESTAS : @

gulzebra
0

#19: Bli mer frestad plz! (A)

Lollo86
0

#20 ooh 1000 kr låter inte farligt! gah borlänge ligger inte såå långt bort härifrån heller! *funderar*

Yeay
0

Så synd att borlänge ligger en bit ifrån uddevalla :/ Verkligen sugen på den där buren! :P

Lollo86
0

#22 du är möjligtvis inte hon Pyrex va? ;P

Yeay
0

#23 Vad är pyrex? xP

Lollo86
0

#24 en tjej som bor i uddevalla =) hon har råttor så tänkte om du var hon men då var det inte så då =)

UpptagetNamn
0

Är borlänge långt från jönköping?

gulzebra
0

#26: 37 mil :P

Förhoppningsvis kommer Castaway och norpar voljären på fredag :D

Yeay
0

#25 Nope, det är jag inte :P Fast råttor har jag med ^^