Färgfråga :)
En liten fråga bara :) tycker ni det är bäst att avla på djur som "ser lika dana ut" alltså att båda är ex. toppörade släta och av färgen Mink, eller tycker ni man ska "blanda lite" och få lite olika? :P
Avel och färggenetik är mycket mer komplicerad än så.
För det första ska man först och främst (enligt mig och de flesta uppfödare i Sverige) avla på temperament och hälsa. Sen är färggener mycket mer komplicerade än att man bara ska kolla på vilken färg/typ den råtta man avlar på har.
På vissa typer är det inte bra att avla av samma. Rex + rex ger t.ex. inte bara rex utan dubbelrex också. Pearl + pearl ska heller inte avlas, två pearlgener gör att bebisarna dör.

Det beror helt på. Är du SRS uppfödare måste du ha en inriktning och då vill man nog försöka avla så rent som möjligt på färgerna. Du får ju snyggare färger om du inte blandar en massa.
Personligen så älskar jag gensoppa, dvs när man får en kull med alla möjliga färger.
Och som Kickan skrev så spelar egentligen färgen en väldigt liten roll, har man bra djur dvs friska och härliga så är det så otroligt mycket viktigare än deras utseende. Men har man 2 lika bra djur av varje kön och 2 av dom har samma färg skulle jag använda dom med samma färg.