Hörsel och pew
Jag vet att det bland vita katter är vanligt med nedsatt hörsel och funderade lite på hur det är med råttor.
Har fått för mig att Rudi som är pew hör sämre. Hon ser defintivt sämre och är ju rex så hennes korviga morrhår hjälper nog inte precis till! Men när jag ropar på henne så tittar hon och nosar åt alla möjliga håll, helt frustrerad. Knackar jag däremot i golvet kommer hon direkt!
Älskar mina stora små vänner..

Filiokus e ju Pew…har inte märkt att han hört någe sämre……men han ser nog lite sämre än de andra…
har inte märkt någon större skillnad på de pex jag haft. Men röd ögda djur brukar kunna ha lite nersatt syn.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fast det handlar framförallt om vita katter med blåa ögon eller blått arvsanlag. Jag tror inte man kan dra den parallellen.
Visst kan din råtta höra dåligt, men det kan bero på andra saker och jag tvivlar på att det har med hans färg att göra.
Knackar jag däremot i golvet kommer hon direkt!….agilityråtta som hon är 

#3 Tack för upplysningen Daydreams!
Men om vi säger dålig hörsel bland råttor över huvudtaget och glömmer det här med pew.. Är det vanligt? Kan man testa hörsel på råttor och är det något uppfödare stött på inom aveln?
Det är Bullerbytjejens råttös, by the way! :)
å en hon..inte han :-P

#5 Jag har aldrig tänkt tanken att ngn råtta jag haft skulle höra sämre/vara döv. Men man kan väl testa precis som på andra djur med pinglor och prasslande när dom sover och se om dom reagerar.
Och hon, förlåt:P

Det var ju skönt att höra! Nej, har inte hittat något när jag sökt i trådarna efter hörsel heller så det verkar ju inte vara ett problem bland råttor. Eller så märks det inte så mycket när de har nedsatt hörsel.
Alltså, nu kan det ju helt enkelt vara synen som gör att hon är lite svår att kontakta ibland. (och det är en väldigt kontaktbar råtta!) Hon verkar ju inte direkt lida av det men blev lite nyfiken på om det var något genetiskt som hänger ihop med nån gen eller så!
Hihi, lugnt! :)
jag tror helt enkelt att hon bestämmer själv när hon vill lyssna eller itne haha om jag känner henne rätt *skratt* om man tex ska ropa på henne om man vill visa nått med henne då kan hon totalvägra att samarbeta men prasslar man med en godispåse ja då är hon där på en nanosekund
Åååååååh jag saknar henne så fruktansvärt så det gör ont i mig 

Jag har en tant som jag tror inte hör längre. Hon är dock inte pew. Jag vet inte alls hur vanligt det är att råttor lider av hörselproblem (gjorde just en tråd på r8forumet dock) men det känns lite ovant för min del iallafall. Hon verkar iallafall lika pigg och glad för det :)

Haha, ja, absolut! Men så är alla råttor!
Men nu menar jag tillfällen då hon reagerar på att man ropar. Man ser att hon tittar omkring sig, försöker bestämma sig för åt vilket håll ljudet kommer ifrån, ställer sig på bakbenen och kikar åt alla håll. Sen knackar man, och hon vänder sig om och kommer.
Det kanske ekar lite i mitt kök också, förresten. :P
Men sen kanske hon förknippar knackandet med något särskilt också.
hon kanske tror det e polisen som kommer och funderar på va hon ska stuva undan stöldgodset xD