OT Brand
Suck det här vädret.. Det brinner här med nu, precis som på flera andra ställen http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Hofors-Skogsbrand¬isid=25980
Usch vad det luktar.. man ser inte långt heller, som artikeln säger är hela Hofors inbäddat i rök så nu är alla fönster och dörrar stängda.
Jobbigt. Här i 08-land har det brunnit som fasiken i helgen. I förrgår när jag var ute på långpromenad me dåggen såg jag brandbilar åka in till Sköndal. Hjärtat stannade när jag såg dem svänga in på gatan som leder mot mig. Så jag sprang hem, men tack o lov brann det inte hemma hos mig. Antar att det skulle luktat bränt kött då - alla pälsarna… *snyft*
6 juni brann en sopstation i Huddinge och det luktade brännt gummi o äckel i ett dygn…
de får väl bukt med skogsbranden?
En liten plutt-ort alldeles intill där jag bor har ju blivit väldigt uppmärksammad - Hassela. Några av mina vänner har blivit tvungna att ta med sina viktigaste saker och lämna sitt hus. Usch så jobbigt det måste vara.

Åhh, gud. Jag hoppas det regnar snart!
Mvh Vinetta
Kickan, i Hassela har det väl brunnit i 10 dagar nu? Fy vad hemskt! Tack och lov för lågtrycket som är på g. Pratade nyss med ett par kompisar som bor alldeles i kanten vid skogen, brinner tydligen fortfarande men verkar vara under kontroll.. tittade ut nyss och såg en helikopter cirkulera över.
Uh, dåligt :( Här brann det nyligen, 8 lägenheter totalförstörda, 2 personer döda.
Kände brandrökslukt igår kväll men såg ingenting, pratade lite med en gammal granne som kände samma sak. Träffade min ledsagare idag och även hon hade känt lukten igår, och då bor hon ändå nån mil ifrån ungefär. Hon ringde SOS iaf men de sa att det förmodligen kom från nån av alla skogsbränder….
Jag vill ha regn!
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#8: Ja, de har gett upp med att stoppa branden och kämpar bara för att den inte ska sprida sig till bostäder. En jättegammal gård (som typ används som musem och sånt) låg illa till ett tag men jag tror de har bättre kontroll nu. Värst är det ju med alla djur som rykt med tycker jag :/
Det ska ju regna litegrann i vissa delar nu inatt och under dagen, hoppas nu bara att det verkligen gör det! Att det inte bara kommer stora moln och skiter i att släppa ner vatten… Usch på bränder :(
undrade lite med det där med djuren o bränder… soptippsbranden i Huddinge t ex - brann några råttor då, eller hann de rädda sig?
Usch, det vill jag inte ens tänka på… Brända råttor… Nej, usch.

#10 tror råttorna klara sig faktiskt, med tanke på att råttorna är först att lämna skepp om de sjunker och så! :)
#7 Ja, läste om det. :( Riktigt otäckt när det kan gå så illa! Läste precis på Wighs News att det igår kväll pågick 12 gräs- och skogsbränder bara i Dalarna :S
Ang. alla djur som råkar illa ut, man kan ju alltid "hoppas" att de dör en smärtfri död av den giftiga röken iaf, i stället för att brännas ihjäl.. som att välja pest eller kolera, men av röken slipper man ju lida så länge.. inte ens alltid man märker att man andas in rök, sen pang är man medvetslös helt plötsligt.
Nu har jag uppdaterat mig lite.. det regnade i morse, och det stoppade branden. :) Ett område en tredjedel så stort som den i Hassela, har brunnit. Som jag fattat det orsakades branden av hyggesbränning.. när det är eldförbud!? Om det är så, kan ju inte skogsbolagen ha mycket innanför pannbenet.. Dock har jag för mig att flera bränder har orsakats på samma sätt, men vet inte om det stämmer.

När jag åkte till jobbet måndag kväll såg jag svart brandrök och satt och funderade på vart det kunde vara (vilket bostadsområde). Sen såg jag plötsligt brandbilar en bit bak i trafiken…de blinkade och hade sig för att få komma fram. Fast folk är ju helt j*vla blinda… Jag blir skitförbannad när folk inte är uppmärksamma och använder speglarna…
Efter ett BRA tag fick de komma förbi en skåpbil där föraren nog sov eller pillade på sig själv *morr*
Fast när det är så mkt rök från ett område där det sannolikt är ett hus som brinner så är det nog redan kört, eftersläkning och redusering av området som gäller..
Tisdag morgon låg det brandlukt över hela stan…och när jag klev ur bilen här hemma så var det samma lukt även här. Sambon undrade om jag grillat korv över brasa när jag kom in….typ.
#13: Oja >.> Tur att man inte känner nån som bodde där för fy fan, det vore bara ännu värre. Jag har en "halvbekant light" som bor i området vars lägenhet klarade sig, det räcker så… Blir lätt så nära annars, och så blir man ju bara nojig för sin egen lägenhet och egna djur O.o
Wtf, 12 :O OMFG. Är det släckta eller pågående? Lär ha varit svårt att handskas med vid den helt sjukt kraftiga vinden igår… O.o
#14: Jävla puckon! Samma sak med folk som slänger ofimpade ciggar på marken, fan vad jag vill slå ihjäl de >.< Liksom vad fan, inte nog med att det är vidrigt men det är ju en brandfara ffa vid den här torkan också. Hade en brand typ 10-20 meter bort tidigare i sommar (före torkan), gräsbrand som mycket väl kunde ha spritt sig till en skogsbrand om det dragit sig nån ynka meter åt sidan och om inte brandkåren varit snabba och fått stopp på den. No more please… O.o
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det är helt sjukt att man får avverka den här årstiden över huvud taget… Tänk alla djur som bygger bo och har ungar…
#10.. djur som inte sitter fast i bur borde väl lukta och känna sig till faran och kunna smita undan?
Fanns ju en råtta som överlevde att ett helt hus brann ned. Den var lös i ett rum. Dök upp ett par dagar senare hos en granne.
Djur är otroliga på att överleva i vissa fall.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jo men de är ju svårt när djuren sitter i bur som våra råttor
hundar kan ju alltid hoppa igenom fönster(även om de helst inte gör det) men katter har väl ungefär samma problem som råttor.. man får hoppas att grannarna vet att man har djur..
Qui dormit, non peccat
#19: Fast om hoppehunden är en liten vavva så har den nog en redig huvudvärk efteråt… 
Visst kan fria djur springa, men de kan även råka hamna i en återvändsgränd. Och de kan fortfarande ta skada av röken, för den tar ju sig längre än elden.. Och tänk på alla vilda ungar just nu, de har ingen chans..

#20 hm ja okej då! alla djur som är mindre än en halvmeter höga kan få problem men att hoppa genom fönstret.. jag inser att ja skrev lite knasigt!!
ja problemet för vilda djur är att de får panik och kan springa in i en återvändsgränd och bli rökskadade samt så kan de dö av chocken.. det kan ju visserligen alla djur o männsikor oxå råka ut för men förhoppningsvis så kommer någon o letar efter människan eller tamdjuret! o hinner rädda dem!
Qui dormit, non peccat

Ett gammal växt hur brann här idag.. Gud så mycket rök det var!
Mvh Vinetta