Hur ofta?
Ja, en till tråd om klo klippning, jag har läst runt lite i de trådar som redan finns men inte hittat om Hur Ofta ni klipper klorna på era råttor! Kan vara lite intressant att veta.. jag klipper mina råttors klor ca en gång i veckan, men skulle säkert behöva två gånger!
Så frågan är alltså: Hur ofta klipper du klorna på dina råttor?

Gad, jag försöker och försöker att klippa klorna men fixar det inte alls! Mina har kanske en-två klippta klor på varje baktass. Så de är oklippta sen.. September förra året kanske! Och det känns! Synd att det inte finns någon som kunde göra det åt en i närheten. Skulle lätt betala en peng för att få det gjort då och då.
Älskar mina stora små vänner..

När jag tycker det behövs!
Mia//

#1 Jag skulle gärna hjälpa dig men som sagt så bor vi en ganska bra bit ifrån varandra.. =/
#2 Hehe okej..
Är det inte svårt att klippa?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag tycker det är ganska lätt, sen så har jag ju en Krull som käkar sina klor själv, det är ju bra pga. det… Men hon sitter ändå alltid stilla, så det spelar ingen roll :P Jobbigare är det med killarna. Stora tjocka elefanter med knivar på tassarna. Iiih, dom får man klippa ofta!

#4 Nej jag tycker inte att det är så svårt, men det skulle ju inte skada om dom var lite mer hjälpsamma =P
#5 Hehe min pojkar är inte så stora ännu men vassa klor har dom och det märks om man tittar runt i nacken o halsen o så på mig =P

Jag är nog för mesig med mina råttor!
Mina honor är ganska tunga de med. Speciellt Klara. Hon väger nu 450 g! Men hon är ju överviktig också. Tycker de blir så jäkla skraja när man ska klippa.
Några som har några kloklippningstips förresten? Vilken sax är bäst och hur håller man råttorna bäst? Bättre att vara två eller en när man klipper dem?
Älskar mina stora små vänner..
det beror mycket på råttan själv. vissa har jag ännu inte behövt klippa vissa är det varannan till var tredje vecka nästan som man måste på klorna. Varvar mellan sax och fil.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag klipper när det börjar rivas när dom går på mej typ ;) Använder en vanlig nagelsax, jag har provat med kloklippare men jag tycker det är både enklare och mindre risk att man tar för mycket med en vanlig nagelsax. Mina vill aldrig sitta still när jag klipper heller, så jag brukar ha dem i knät och klippa en klo här och en där varefter jag kommer åt dem typ :P
Jag klipper ca. 1 gång i veckan lite beroende på när jag känner att det börjar riva till lite väl mycket innanför tröjan. Jag har redan från när jag fick mina råttor lärt dom att sitta still intill min mage medans jag klipper. Försöker dom flytta på sig så flyttar jag bara tillbaka dom tills jag är klar. Äldsta råttan sitter nu helt still när jag klipper:)

har aldrig klipp några råttklor alls faktiskt.. så vassa är inte mina iaf=) men jag har funderat på att fila minstens klor, han sköter sig inte riktigt!
Qui dormit, non peccat

En av mina boys "klipper" sina egna, den andra tycker det här med kloklippning är skitläskigt så han har en klo klippt här och där. De man lyckas ta när han sover/är riktigt trött ungefär. :P

En av mina e ganska omöjlig att klippa på… tar ju evigheter att bli klar.
Men de e iaf positivt att båda mina har ljusa klor så att man inte råkar klippe i pulpan. 

Hmm, vi klipper nog klor här ca 1-2 gånger i månaden, när det blir för vasst helt enkelt. Min sambo håller och jag klipper, funkar utmärkt. Använder en sån där liten nagelbitare.
Typ aldrig? Mirukus klor slipas KANONBRA helt automatiskt! Aldrig för långa och aldrig riviga! Pajs klor har jag försökt klippa några gånger.. resulterar i ungefär 4 klor klippta.. hah..
/Karoline.
Om man inte kan/vågar klippa klorna kan man inte fila ner dem då?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Jag kan inte klippa klorna på framtassarn xD Hur gör man d? Dom e för busiga o för hyperaktiva tror jag :|
#16 Visst kan man fila ner dom också, men enligt egen erfarenhet så blir det mycket krångligare ^^ Funkar det för dig så varför inte!

Mvh Stephanie 

Jag klipper när jag tycker att de är för långa. Dels för att de inte ska riva mig och dels för att de inte ska råka riva varandra. Då använder jag en nagelbitare och får både klippa och hålla i inte allt för sammarbetsvilliga råttor själv, tror dock det skulle gå lättare om man är två. Lyckligtvis "klipper" några sina klor själv och Luci´s klor brukar jag inte klippa för jag föreställer mig att hon får extra grepp om klorna är lite längre.