Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1077 ggr
Nemii
0

Vad är detta? *bild*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev lite fundersam när jag visiterade rådisarna och hittade detta bakom örat på den ena. Hon har det även i hårbotten, dock inte så mycket som på bilden. Vad beror det på det på? Någon som vet vad det är?

Bullerbytjejen
0

usel skärm här så jag går bara på texten..kan det vara skabb?

Nemii
0

Brukar skabb vara vitt då? Fot i munnnen

cosmonita
0

På min skärm ser det "vita" inte så konstigt ut. Är det vita fältet upphöjt från underlaget så kan det vara svamp.

cosmonita
0

På min skärm ser det "vita" inte så konstigt ut. Är det vita fältet upphöjt från underlaget så kan det vara svamp.

Ninja
0

Ser ut som typ.. någon vit beläggning? Kan det vara svamp? (vet inte hur det kan se ut)

Bullerbytjejen
0

jag ser ingenting på skärmen, eller jo jag ser ju att det e en råtta och ett öra, men jag ser inget i pälsen typ.. tänkte att det var vid örat och det fanns i pälsbotten..eller nu ser jag, fast här ser det ut som ett ärr typ Fundersam om det är där nere på örat där örat börjar så att säga..

Nutiz
0

Uuueh, det ser ut som vitt mögel O.o svamp?

TienMu
0

liknar psoriasis juh…..eller seborré…..

Nemii
0

#8 förlåt min okunnighet, men vad är det? Förvånad

TienMu
0

psoriasis är ja vad ska man säga extremt eksemman kan få de över hela kroppen….som vita skorpor överallt…..min mamma har har de……ofta ärftligt…..å seborré ja huden blir lixom som en torr skorpa å under den är de sårigt…..finns olika typer av seborré ärftlig å stressrelaterad…..cellförnyelsen går för fort under huden….så huden sjuter upp fö mycke dött….

vet inte är pass vanligt detta är hos råttor….tyckte mest att de liknade någe sånt….ser mycke sånt då ja jobbar som frisör….har sett svamp åxå, fast bara på människa…..å de såg inte riktigt ut sådär…

TienMu
0

psoriasis ska vanligtvis inte finnas hos djur om de inte är genmodifierade…….

Nemii
0

Kanske det kan vara svamp då Fundersam någon som haft en svampråtta? Det bästa vore om kanske en vet fick titta på det..

niffen
0

Oj, såg konstigt ut  :S
Är du säker på att det inte är typ vällig eller nåt, hehe, inte omöjligt. Har hon ont om du t.ex. klämmer lite där eller t.om. skrapar lite på ytan?

Nemii
0

hehe nej välling har dom inte fått Räcka ut tungan eftersom hon har lite av det i hårbotten över hela ryggen (har inte kollat magen, hon sov så fint. ville inte slita upp henne). Hon verkar inte ha ont. Hon reagerar i alla fall inte när man håller på med öronen. Skrapa vet jag inte om jag vågar göra, tänk om det blir sårigt! Fot i munnnen

niffen
0

Skrapa inte så hårt, bara och tvätta händerna före och efter.

Nemii
0

Hmm, ska gå och peta lite försiktigt med en tops. Jisses vad läskigt. Hehe

TienMu
0

peta försiktigt även om hon tycker de är skönt….

niffen
0

Ja, verkligen försiktigt, inte några sår vill vi ha, bara så du känner konsistensen, ungefär!

TienMu
0

petat klart snart? ja vill åxå peta!

Nemii
0

Drog lite försiktigt med en tops, både torr och lite fuktad. Det vita känns torrt, lite som sårskorpa ungefär och sitter nog fast i huden rätt hårt. Det lossnade ingenting i alla fall. Inte tyckte hon det gjorde ont heller, knastrade och ploppade som en galning.

#19 haha. Du kunde ha fått peta åt mig, jag tycker sånt är läskigt! Hon vill ju inte sitta still heller å då e ja rädd att hon vänder på  huvudet fort å så petar jag till för hårt med topsen.

Kan fortfarande inte komma underfund med vad sjutton det kan va..

TienMu
0

hehe nä ja gillar å peta på saker…..:)

hrmmm..hon kanske e lite torr då….om du dra huden bakåt på henne åker den tillbkas snabbt eller långsamt?

hon kanske behöver mer vätska…..

Nemii
0

Drog upp huden i nacken å de tar ungefär lika lång tid för huden att åka tillbaka som det tar att säga Ettusen. Om man inte e en sån person som pratar jättejätte fort vill säga.. Vet ju inte riktigt var gränsen för vad som är normalt går, har aldrig "vätskekollat" en råtta förut Generad

TienMu
0

du kan ju jämföra me dina andra råttor….

Nemii
0

Haha, smaaaaart Flört

TienMu
0

javisst ja har mina ljusa stunder….

Nemii
0

Inte jag, tyvärr. Misstänker att jag blev tappad som bebis Cool

Anyway, det är ingen skillnad på "snabbheten" i huden mellan dom Fundersam Det verkar inte klia heller, brukar inte typ svamp göra det?
Tack för din engagemang förresten!

TienMu
0

#26 haha ;)

jasså hmm…jo svamp kliar ju…..

Terato
0

Skumt.

Men du ska väl kolla upp det i alla fall?

En bekant hade möss som fick något liknande(de kom från imazo från början). Det började som lite vitt bakom öronen och utvecklades till stora köttsår. En vän till mig som tagit en unge från den kullen fick flera fall av samma symptom hos sina möss. Så kolla snabbt! De mössen kliade sig inte nämnvärt mycket. Möss och råttor har ju en tendens att få samma sjukdomar/parasiter.

Bäst är väl att göra skrapprov och kolla vad det är. Men det kan ju vara svårt när det är torrt. Vänd dig till någon duktig veterinär!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Angeli
0

#28 ja, jag måste ju kolla upp det. Annars får jag skuldkänslor om det visar sig vara något mer än bara torr hud och det är så onödigt när man ändå upptäcker det i tid. Funderade lite på Yvonne Roschat på Djurdoktorn i uppsala, grodan tyckte ju att hon va skitbra. Någon som vet vad priserna brukar landa på där, om man ska undersöka och ta prover?

Terato
0

Har du bytt namn från Nemii till Angeli? Hehe, jag blev lite förvirrad!

Ja, jag tycker du ska göra det!

teratos.r8or.se

Angeli
0

Haha förlåt, glömde byta. Jag använder ett nick på övernaturligt å ett på råttor. På övernaturligt känns det som att det är lite ålderbegränsat på något sätt. En annan användare utan sådan info känns mer accepterat. Maby it's all in my head, men jag uppfattar det så i alla fall!

Nemii
0

Sådär, nu ska jag sluta förvirra er Cool

Terato
0

Haha, ja men då förstår jag!

Jag har faktiskt också ett annat iFokusnick. Ett där jag är anonym. Om man skriver om privata saker på t.ex. relationer så är det bra att ha ett sånt.

teratos.r8or.se

Grodan
0

av det lilla jag ser ser även örat ut att vara lite svullet och rött, samt huden runt örat vara lite påverkad, så ja, jag skulle hålla med om att det är svamp och som terato berättar i ett inlägg kan det sprida sig fort och bli "köttsår", så bums till veterinär… svamp är otroligt jobbigt att behandla, svårt att hitta rätt medicin mot då det finns så otroligt många olika, så ibland är hudskrap som skickas in till lab för odling ända sättet att ta reda på exakt vad det är… behandling sker i flera veckor om det är riktigt illa…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️