Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1237 ggr
Bellabong
0

Inavel?

Jag frågade precis om min hane möjligen kunde vara en hona för den ar 11 veckor och kulorna har inte trillat ner. Är väldigt ny på råttor, har bara haft dem i tre veckor, men jag försöker lära mig så mycket som möjligt, eftersom jag fick svaret att min ena lilla hane är en hona böjar jag bli nervös. Dels för att de är så unga, men framförallt för att de är syskon.. Om hon hunnit bli gravid under tiden hon levt med sin bror, vad ska jag göra?  Kommer hon att klara det, kan man göra abort:S tacksam för svar, väldigt orolig

UpptagetNamn
0

Nästan säker på att ma inte kan göra abort på råttor.
Finns nog inte så mkt mer en att vänta på att dom kommer.
Vad jag vet?

hus-musen
0

jadu de finns inget abortpiller för råttor så du få vänta tills de är födda o sedan ta bort dem om du tycker att de behövs.. kullen blir antagligen inte så stor eftersom hon är så ung..

vad säger den du köpte dem av då? lite oansvarigt att lova att det är 2 hanar och sen är det en hona och en hane!!

Qui dormit, non peccat

Bellabong
0

Tack för era svar. Jag fick dem i 20års present så jag vet inte vem uppfödaqren är, men de garanterade att det var två hanar. Är risken stor att hon inte kommer klara en eventulell förlossning?

hus-musen
0

det finns inget du kan göra om hon är gravid det är bara att vänta.. men hon borde klara en eventuell förlossning det viktigaste är att hon har en massa nyttig mat o får lugn o ro om hon är gravid.. och att du har särat på hanen och honan!

det finns en massa bra trådar om du söker på forumet=)

Qui dormit, non peccat

Bellabong
0

Ok, tack för tipsen :) Ska kolla runt lite

[Castaway]
0

Har du särat på råttorna? Det är la iaf det första du måste göra :)

Bellabong
0

ja fast nu fick hanen en väldigt liten hamsterbur, men jag letar runt på internet efter en till stor..men han borde väl klara sig i den någon dag tills jag hittat en..har dem ute 3-4 timmar per dag så han får ju springa av sig.

hus-musen
0

stackarn.. hoppas de fixar sig för dig, med råttbäbisar o allt!

Qui dormit, non peccat

Falurven
0

Vart bor du? Ska du sälja ungarna om det blir nåra? ^^

Mvh Nathalie

Bellabong
0

´Jag bor i tomelilla, skåne. Jag ska iallafall behålla en hona o en hane som sällskap till de andra, om det nu blir några. Osså har jag en kusin som vill ha två råttor och jag är säkert på att de hade fått det bra där. Hittar jag inga bra hem får jag behålla alla…men jag hoppas med hela mitt hjärta att det inte blir några bäbisar, för min lilla Gin är alldeles för ung.

Falurven
0

Ja. Vi får väl hålla tummarna. Synd att du bor långt bort. Jag letar efter en hona. Men hoppas Gin får vänta med sin första graviditet ! :D

Mvh Nathalie

Bellabong
0

Ja de får vi verkligen, men blir det något ska jag höra av mig :) Hoppas bara att inaveln inte gör dem till små galna mutant råttor :S

Jag vill gärna ta en kull, men inte på det här viset och inte innan jag lärt mig mer.

[Castaway]
0

Haha, små galna mutantråttor. Vad gulligt det lät =P
Håller tummarna för att det itne blir några iaf!

SweGizmo
0

Ja, vi får hoppas att lilla Gin inte är med bebbar när hon själv är en bebbe:)

synd att det inte finns abortsprutor så som med hundar.

Min blogg: SweGizmo.se

PaaatyPalm
0

Nej men ska du spara råttorna :S , läste inavel ? är det inavel :S ? Då ska du ju inte spara dom! Vi bor i Sjöbo ( skåne ) har ev en bur du kanske skulle kunna få låna, fast är inte alls säker.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Allamej
0

#15 Varför kan hon inte spara råttor ur ev. kull för att det är inavel?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

Råttor är ganska inavelståliga så det kommer antagligen inte bli några monster. Enda e väl att psyket kan vackla lite på alla dåligt avlade råttor.

PaaatyPalm
0

#16 Tycker personligen inavel är mycket fel! Och även en onödig chansning. Skulle jag fått en inavelskull ( inget illa eller så ) skulle jag troligen avliva ungarna.

20 årig djurgalen moder* 

wintermynta
0

Bara en liten fråga: Hur längesen är det sen du fick råttorna.
En hona går 21-25 dygn och sista veckan märker man oftast tydligt om hon är dräktig.

Ladyinred
0

#18 många duktiga uppfödare sysslar med inavel och linjeavel under kontrolerade former.

hus-musen
0

#9 i förra tråden stod det att hon fick råttorna för tre veckor sedan, och det var nu hon började undra om den ena var en hona eftersom kulorna inte hade trillade ner..

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

Det kan ju ta ett tag innan en ung hane vet vad han ska göra med en hona, säkerligen parar de sig inte samma dag de blir könsmogna

PaaatyPalm
0

#20 jo, men personligen gillar jag inte inavle. Förstår mycket väl att det fins folk som håller på med det o så. Men skulle själv aldrig tästa det.

20 årig djurgalen moder* 

Ladyinred
0

Det är ett bra redskap att få fram de egenskaper man letar efter och vill förstärka och även ett sätt att hitta sjukdomar och annat som ligger dolt för att sen kunna jobba bort det.

Bellabong
0

Ja det var ca tre veckor sedan, jag kan inte så mycket om råttor än, men jag försöker lära mig så mycket jag bara kan, men jag litade blint på att det var två hanar eftersom mina föräldrar sa att uppfödaren var väldigt seriösa. Men misstag händer…

Är det fel att behålla bebisarna? eller ska jag få dem avlivade?

Har aldrig faktiskt sett hanen betäcka henne, men lästa nånstans att höglöpen var på natten.

Har iallafall byggt ihop en märklig men rolig bur av alla de burar jag haft till fåglar, marsvin och diverse småfolk. :P Den ble ganska coll faktiskt. Funderar på att flytta in :P hah

PaaatyPalm
0

#24 jo det vet jag, var kanin uppfödare som inavlar för att hitta betfel mm. Men tycker ändå det är fel. Asså förlåt så, men gillar det inte. Menar inget illa så-.

20 årig djurgalen moder* 

hus-musen
0

det är inte fel att behålla bebisarna om mamman kan ta hand om dem! det kan faktiskt bli så att hon äter upp dem om hon inte klarar av det.. det beror ju alldeles på hur tålig din råttis är tycker jag! bedömer du att hon inte kan ta hand om dem så ska du naturligtvis avliva dem.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

#26 Jo jag vet att det är ett väldigt laddat ämne och jag förstår din åsikt till fullo. Det är ju inte naturligt och många arter har sånna spärrar så att sådant inte inträffar naturligt. Det är enbart ett verktyg för att kunna kontrolera vår omjivning. Vi manipulerar båder växter och djur… Men jag är väldigt intresserad av det och imponerad av att vi har kunskaperna till det hela. Men hybrider bland djur tycker jag är fel och man kan gå för långt med att få fram den perfekta idividen. Perserkatten är ett sådant ex enligt mig.

#25 Jag tycker att du helt får avgöra själv om du ska behålla kullen. Jag tycker att det låter smart att spara en av varje kön sen så är det otroligt kul att följa med i utvecklingen. Men du kanske inte måste behålla alla, man kan ju kulla bort oxå. Sen vet jag inte om råttor kan få mjölkstockning och andra komplikationer om man tar bort en hel kull.

Bellabong
0

#27 Det låter vettigt, men förhoppningsvis har det inte hunnit bli något. Får ta det som det kommer helt enkelt :)

Stephanie
0

#18 Haha, tycker att det är lite kul att du skulle ta bort en hel kull med fullt friska råttbebisar bara för att de råkar vara inavlade, när du inte ens kan tänka dig att avliva en SJUK råtta ;) Haha!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

PaaatyPalm
0

#30 ja jag skulle tagit bort en inavelskull, men jag skulle även ta bort en sjuk råtta. Men med Grodans råtta vet varen du eller jag om den va sjuk eller inte. Kan ju tillägga att jag har avlivat typ kanske 7st råttor för att de blev sjuka. ( inte jag men min pappa )

20 årig djurgalen moder* 

Creation
0

Om ungarna mår bra och är friska finns det väl ingen anledning till att ta bort dem, även om de är inavlade? =/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

PaaatyPalm
0

#32 jo men du vet ju inte när de föds om de kommer bli friska eller ej ;D , Asså ni får ta o förlåte mej för att jag tycker som jag gör mej jag skulle ha tagitbort de, sorry för den men det är så jag tycker och tänker om inavel.

20 årig djurgalen moder* 

Daydreams
0

#33 jo jag tror alla har hört det nu.

bobbs
0

#33 Inavel behöver inte betyda att det är något stort fel på bebbarna. Inom vissa arter höll/håller man ju på med linjeavel (=inavel) dock under kontrollerade former och inte med alltför nära relaterade individer. Men visst det är inget man ska sikta mot, men nu hände det och är det inget fel på dem så tycker jag att hon gott kan behålla dem. Det var ju inte som att hon gjorde det med flit precis?

Girlie
0

#33: Du sa ju i den andra tråden att alla råttbebisar kan bli sjuka så det gäller ju alla kullar isåfall, att man inte vet om de blir friska eller inte?

I detta fallet tycker jag i alla fall inte att det är fel om tråskaparen vill ta bort ungarna eftersom honan är så pass ung. Blir det inte så många ungar och honan mår bra tycker jag inte heller att hon gör fel om hon vill behålla dem.

Bellabong
0

Idag känns det lite hoppfyllt för jag tror Gin löper, är verkligen inte säker, men hon vill gärna ut till min hane (Har dem givetvis i två skillda burar nu) Men de springer båda två på gallret upp och ner och vill väldigt gärna träffas. Om det är så att hon löper, så borde hon väl inte vara dräktigt :S Hoppas de iallafall.

Allamej
0

Om hon löper så jättegrattis!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

kolla om hom är svullen och rosa i vulvan. även lite öppen kan hon vara vid löp…

Girlie
0

Som Ladyinred säger, dessutom kan vissa honor om man klappar dem över bakdelen skjuta upp baken och/eller vibrera med öronen under löp. Om hon inte gör det behöver det dock inte betyda att hon inte löper, alla honor visar det inte lika tydligt. Löper hon ska hon inte vara dräktig.

Du har ingen kamera så du kan ta kort?

Bellabong
0

Jag har tyvärr ingen kamera hemma, min bror har den., men om det inte är som jag inbillar mig så tycker jag att hon är lite svullen och rosa. Och om är fortfarande väldigt sugen på att komma in till Tonic :)