Byta grejer
Har du något som ligger hemma å skräpar? Vill du byta det mot något?
Jag har en dunabur, hyfsat ny, större hamster, som står här o skräpar. Stockholm. Bytes mot… hm, förslag välkomna (en bra fungerande mixer… haha, fast en sådan är värd mer än en dunabur)
#1 Hamstrar levande? gerbil bebisar 2 st ej leveransklara än? hö bal ca 11-12 kg? ett lass pälsänglar *flygfän*, påse med böcker *det blir det som är i påsen ett sk hemligt bokpåse med allehanda romaner, noveller vad det nu är i den*, 2,5 kg oöppnad påse med torkade äppelkuber *mina djur ratar detta*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har två säckar 55 L Toa-lätt som jag gärna byter mot något. *kom på*
Kanske en säck mot en bokpåse, men vill veta några titlar då.
Kan jag återkomma med titlarna på några imorgon?
Jag vill gärna ha en "hyfsat ny större hamster som står och skräpar" :-P e det en hona eller en hane?

Har massvis med halsband av alla slag som jag gärna byter bort mot tja ett par trevliga råtthanar kanske?
jag har komvuxböcker :svenska och matte.
sen har jag en volvo 145:a -70 som står och skrotar
#5 haha alltså större hamster-duna-bur…
#7 funkar volvon? vart bor du?
ne den funkar inte tror jag, funkade när jag hade den dock, men nu vet jag inte, jag bor i gävle, men bilen står tre mil norr om gävle. jag kan inget om bilar ovch vet inte i vilket skick den är, t'nkte bara om det finns nån som kanske samlar på delar eller nått, den har stått ensam i fem år snart..
#5 Har hanar + 2 honor guld hamstrar *inga dvärg*

#9man får faktiskt inte ha volvosar själva, har man inte tid med dom får man åtminstonde se till att dom har en volvokompis!!!!!
#10, det va bara ett skojj, syftade på grodans hamsterbur som stod och skräpade..
#11, ja men nu har han stått ensam så länge så jag vet inte hur han fungerar ute i trafiken med andra bilar och så *skratt* jag hade två volvobilar när jag hade honom, men så sålde vi huset och ägaren fick bilen med på köpet, han hade iof jänkare, så han kanske vantrivdes där ute :(
jag har två ettåriga r8hanar som bor ihop som jag kan byta mot någon annan ettårig r8hane - lät korkat… nåja
#13 men hallå, du har ju redan gett bort volvon då ju… vad är det för färg på den (förutom rost… hehe)
ne bilen står fortfarande på mig, för han lämnade inte in papperen vi skrev på, så jag fick veta det när jag va till soc sist och ville ha hjälp, får ingen hjälp om man har en gammal skrotbil som står på nån annans tomt och skräpar..
den e orange, runda lyktor, jättesöt, va den när jag hade den iaf tihii..
usch, nä, de går inte… grön ska den va… men det är väl ändå bilens ägare som ska lämna in papprena på ägarbytet!
jo men han skulle lämna in så mycket papper iom husköpet så han lovade att skicka in dom också, så jag va naiv och antog att han skulle göra det *surar*

#14 du kan få 2 ettåriga honor *s*
#20 du kan få de två ettåriga hanarna + rexhonan du gillade (hon som barberar sina framben… hehe) och så tar jag din lilla siamese dumbo tös! ok? 

Hahhaa skojjig du är *gömmer Uddan*
fast om du rotar fram en snygg hane tills om 3-4 månader kan du få låna henne och sno några bebbs….
Men iofs.. du kan få en siames dumbo hane, slät, 578g dum och alldeles fanatisk!!!! 
Mot en snabbkurs i genetik för stupid blonds *asg*

Kan förresten slänga in en 8årig dumtös släthårig råttfärgad på ca 28000 g, knappt rumsren fast sällskaplig.Lystrar till Michelle, kläder och pass medföljer….
Bild finns att få vid intresse ;o)
OBS! Svår humor!!! (vet ej om den är morbid eller bara äcklig)
#23 oups, ingen peddo får läsa det där!!

Ääh erbjudandet gäller bara för dig… sen vad du gör när du tröttnat… 
eller vad ska hon göra när hon tröttnat?

Hehe… sno alla dina råttor o flytta hem igen… 
smart… *känner mig blond*
hm… bytesgrejer nu då…
jag har faktiskt en större hamster-duna-bur, 2 x 55 L Toa-Lätt, 2x 1årig hane med stamtavla att byta, så det så, 08-land bor ja i

Jag har en gallerbur som är ca 40*70*100(b*l*h) cm om det är någon som vill byta med mig.
Grodan, hur stor är Dunan? Du vet var mitt hus bor….
allstå oxå i 08-land.

#23 vad är en 8-årig Michelle för något djur??? känner mig som en puckad blondie.
Ingen som har en gammal kaninbur? E på jakt efter en sån
#17, du vet väl att man inte får kalla en bil söt… oavsett hur söt den faktiskt är så får den aldrig kallas söt.
#31, Jag har kaninburar, en på 100 cm och en på 120 cm.
Jag har som sagt en massa burar, parakitburar som är lämpliga får ett par råttor med hål uppklippt i taket för att kunna sätta dit en över våning, Som jag också har en del av. Till det då kaninburar.
Jag byter alla mina parakitburar och undulatburar och kaninburar mot en Voljär! (snälla, säg att det är någon som vill göra det bytet)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#30 Jag tror att hon menar sin dotter 

Mvh Stephanie 

#14: Jag har en snart ettårig råtthane här hemma. Han är osocial och var aggressiv mot andra råttor förut. Dessutom har han nästan ingen stamtavla alls, sen är han roan också. Och hans mamma dog vid 10 månader. Låter han intressant? 
Nä, skojar bara. Min lilla vita Getenskrutt har ingen lust att flytta igen… *pussar på honom*

Hmm.. sånt som ligger och skräpar.. har en del helt udda saker som tex en cykelkärra i fint skick för två barn (eller ett femtiotal råttor
) - nypris 1400 spänn, ett 60 liters akvarium, en helt oanvänd klänning från vero moda i gräddvitt tyll med bomull under och svart sidenrosett under bysten.. tre pappkassar osorterade barnkläder stl 92-110
Inget som folk vill ha direkt kanske?
#35 stl på klänning?
hihi… ta bort rosetten å det är en luciaklänning

hehe, lite mer avklätt än den traditionella särken kanske, men sure :P
Inte särskilt flamsäker iofs… "hur får man lucia att säga voof?.. klä henne i tyll och lek domino med tärnorna bakom henne" hehehe

#33 BINGO!!!!
Skämt åsido, jag har typ 1 kilo diverse olika pärlor, mellandelar, wire och andra delar, lås och så vidare.
Och några överblivna burar. Mått kan ges vid seriöst intresse. *lat just nu* men iaf godkända för två ratz. 2 små terrarium, ett mellan.
LOL
#32 Vill inte byta bort min voljär :(
Vill NÅN byta bort sin voljär mot en väldans massa burar? Pleeezeee!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

En sammanfattning
GRODAN: Har 1 hyfsat ny större hamster-Dunabur, 2 x 55 L Toa-Lätt, 2x 1årig hane med stamtavla som Bytes mot förslag.
Mymlan: Har 1 gerbil bebis ej leveransklar än? hö bal ca 11-12 kg? Påse med böcker *det blir det som är i påsen ett sk hemligt bokpåse med allehanda romaner, noveller vad det nu är i den*, 2,5 kg oöppnad påse med torkade äppelkuber *mina djur ratar detta*
Muszimba: Har en gallerbur som är ca 40*70*100(b*l*h) cm om det är någon som vill byta med mig.
Allamej: Har kaninburar, en på 100 cm och en på 120 cm. Och en massa burar, parakitburar som är lämpliga för ett par råttor med hål uppklippt i taket för att kunna sätta dit en över våning, Byter alla sina parakitburar och undulatburar och kaninburar mot en Voljär!
LeTigre: Har har en del helt udda saker som tex en cykelkärra i fint skick för två barn, ett 60 liters akvarium, en helt oanvänd klänning från vero moda i gräddvitt tyll med bomull under och svart sidenrosett under bysten (bildlänk #37) tre pappkassar osorterade barnkläder stl 92-110
Nicciz: Har ca 1 kilo diverse olika pärlor, mellandelar, wire och andra delar, lås mm. 2-3 "råttburar" Mått ges vid seriöst intresse. 3 terrarium och en fågelspindel med terrarie
#44 Får reducera antal gerbil bebisar den ena dog. Detta är mammans första kull. Pälsänglar tog jag bara upp som ett litet skämt..
Tycker det känns rätt dumt hur ni kan skriva att ni vill byta djur med varandra, som om det vore mobiltelefoner. Bara att slänga när man tröttnat.

#45 Fixat… Jag trodde stenhårt på pälsänglarna
tänkte bara som foderdjur och inte längre… hahaa

#46 det är ju skämt ju, tror du vi packar in råttorna i paket på posten och skickar??
Men visst skulle jag kunnat byta en råtta som jag egentligen skulle sälja mot tex en bur om jag behövde det, men självklart skulle det ju precis som vanligt vara en köpare/bytare som man litar på tar väl hand om råttorna.
#48 nej alltså jag har inte läst allting som ni har skrivit men jag tycker bara låter så dumt att man bara kan byta djur så där med varandra. lät seriöst faktiskt =)
men det är ju samma sak som att sälja djur så det är väl inget fel i det.

Har tre parakit burar, kan återkomma med mått och någon av dem har hyllplan har jag för mig också…(får springa ner i förrådet) och byter gärna mot akvarium om någon känner sig manad…självklart är det lätt att bygga ihop burarna men inga hål är uppklippta om man nu inte skulle känna för det…

#48 Jag tänkte sätta mina på bussen!!!! Portot är såå dyrt nuförtiden 

#51 Tyvärr, swebuss accepterar inte djur längre, men sätt dom på tåget, så kan jag ta emot dom på stationen, köp platsbiljett och tejpa fast på buren!
eller gör som robin hood skjut en pil me lina på så kan ni trä råttorna på den och fira hem dom bara..å hoppas på att ni får bytet i andra änden .. :-P

Men bullerby… Nu har du lite väl mycket hängande råttor på linor på hjärnan… (undra just vad det symboliserar) 

#44 blev fel där… jag har 1 större hamster-duna
#46 Jag har absolut inga problem att byta råttor, har bytt råttor med Anne-Lee i många år nu. Byter dock inte med vem som helst.

Du får ändra det åt mig isåfall… har gått mer än en timme…. *bläää
jupp
haha ja jag vet , jag gillar råttor med häng 
Jag har ett par svarta shortchaps från Jacson, stl XL om jag inte minns fel som inte ens är använda iom att de inte passar mig.
Termoridbyxor från Börjes, helskodda, storlek kan kollas (L eller XL), helt oanvända iom fel storlek på de också.
Och så en jäkla massa böcker, mest hästböcker á la Pollux men lite annat också.
Och så har jag en ängslig råttpojke också som mest bara är orolig i sin flock och skulle behöva flytta ihop med en snäll bebis, eller flytta själv med nån av mina pojkar som han fungerar med.
Byter gärna mot lite vad som helst åt djuren (smådjurssaker, fågelsaker, terrariesaker…) förutom matskålar och vattenflaskor som jag har ett överflöd av, eller mot sånadär lappar man kan köpa saker för - var det pengar det hette? ;)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har ett presentkort på PWSS för 150 kr, akvarium L112xD41xH50 (ej vattentätt, bott råttor i)
önskar byta till mig ett terrarium, med god ventilation, gärna aluram eller plåt med ca mått L140xD48xH140
#50 Vi har lite olika mindre akvarier i källaren. Det är gubbens sen han pysslade med fiskar. Tror inte att han vill ha kvar alla…

(flyttat inlägg till egen tråd/grodan)
#50 jag har med ett akvarium, inte säker på måtten, vad är du ute efter?
jag vill byta fyra torra smuliga misslyckade scones mot en halv flottig fläskfilepizza :/

#64 jag tror jag skulle kunna byta ett av mina barn mot den andra halvan av den pizzan!! haha *dreggel*

#63 ett över 54 liter och gärna med lampa, övriga tillbehör är ju bara ett plus.
Letigre: HAHAHAHAHA
Sammanfattning vad jag har att byta bort
- hamster-duna, mått ca 75x30x30
- ramakvarium, mått L112xD41xH50
- säck 55 L Toa-Lätt
- presentkort PWSS 150 kr
- Arinella´s My Melody, hona, 2 mån
- 2 taklampor från IKEA, krom o glas
önskar
terrarium, med god ventilation, gärna aluram eller plåt med ca mått L140xD48xH140
spermier från härlig råttkille över 1 år, slät
* sjusovare både könen
* halv trasig fungerande mini duna bytes mot att den hämtas.
* kanin bur 1m. helblå
* ikea kasse med kläder från S-L
* Hamsterbur 80cm lång m grön botten
* stor utomhus kaninbur för sommar kanin. gratis vid hämtning. ca 2½m lång (trekants modell) ställt den utanför källarförådet så den kan försvinna.
* flertal hjul mellan smått tills stort.
* kattleksaker
* Hundkläder S
* Present förpackad torkad svamp(trumpet)
* Massvis med hemstickade barnkldäer i alla stl oh former(gjorda på gotland av mamma) snygga med tvättråd.
* Kinesisk dvärg vatten sköldpadda.
* Litet akvarium m tbh passande kräket ovanför.
* flertal petboxar i div stl
* ikea kasse med reptil saker
* Guldhamster hona. svart vit bandad. lite över 1 år
Både bor konstigt nog ihop trots sin ålder och de grälar ej. Ska genast separeras vid minsta kiv om någon tar både.
* Guld hamster hona. normal färgad. lite över 1 år
* bronx stövlar i stl 37. ljus bruna. använda 4 ggr. inköpta öfrre året för 1500:- på tok förstora.
* liten hamsterbur med rosa botten, svart galler
* Nytt terrarium m tbh (sjusovarna bor där nu) 1200:- ca 70 långt.
sedan har jag även en full källare :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Finns ju riktigt bra sker här som folk är villiga att sälja/byta bort. Mest byten, med tanke på ämnet…
Dock ha jag inget utav värde att byta emot. Nån vänlig skäl som vill skänka? *ler oskyldigt och charmerande*
#69 (bra nr där!!!) har du ingen slät härlig råtthane över 1 år som du vill byta bort?

Zickan: Vad vill du byta mot? Sugen som bara den på en sjusovare.

rättar: två st. är jag sugen på :)

har jättemånga burar hemma,blandannat 2stora rått/fågelburar som jag itne behöver.Den ena är hemnmagjord i kraftigt nät tjockare variant med en stor lucka på ena sidan(den är rund) Sen den andra är en köpt rätt stor bur värd några hundra.
Kan tänkas byta mot 2st råttungar (hellst honor) gärna nära uppsala,eller om transport kan ordnas
Bild på andra buren bifogas (är dock ej den jag har,vill bara visa på ett ungefär hur stor den är)
# 70.. jag har en mini duna som vattenhålet på sidan är gnagt igenom på. lätt lagat. gratis mot hömtning
# 71.. kanske. jag vet inte det just nu tyvärr. kommer få några hanar nu i jan/feb när en gp unge hämtas. Hon ville endast ha råtthonor kvar. De komme rinte från mig så jag vet inte mycket om dom just nu.
har däremot en råtta som är rexad som jag tar hand om en stund. kommer från finland med stamtavla. kanske fått klartecken att låna till avel om det är intresse? hon har inge internet så svaren är sega.
#72-73. säg något ;-)

Hihi, jag blev lite intreserad av pärlorna ^^ Vem hade dom o vad vill du ha i utbyte? (A) ^^

- div burar
- torkad svamp (murklor o Karl Johan)
- böcker
- örter (div torkade)
Mia//

Är öppen för förslag om vad som ska bytas mot…
Mia//

GHlömde akvariet som står uppe på vinden med tillbehör
Mia//

jag har ett minneskort till digitalkamra på 512 MB som jag skulle kunna byta mot något roligt..
Mia, hur många liter är akvariet på? du vet ju att jag söker jue… :(

# 83 ngen aning… men det är ca 1,2m långt
Mia//
sockerrattan. hur mycket torkad svamp gr du?.. vad vill du byta emot ;-)
har ska det stå istället för gr :-P.. svårt när man inte får ha tagentbordet ifred

Torkad svamp.. är det meningen att man ska äta det?
#87: Man gör ju bara så för att den håller längre då… Sen lägger man den i vatten (svampstuvning/gryta) så blir den som vanlig svamp igen!

#85 Massor och det blir nog mer
… Kan inte låta bli o plocka! Vilken sort är du intresserad av?
Pengar är väl alltid bra? Sedan var jag väl sugen på en större voljär till tjejerna… Men du får gärna komma med förslag!
Mia//
jag är det samma .. älskar att plocka. men vi har mest bara kantarell på gotland. inte plockat ännu på fast landet men ska söka som en dåre.
Har nog inte så mycket kul tyvärr. leta runt bland alla mina saker man jag slängde ju det mesta vid flytten.
Vad ska du ha per hg/kg? för både sorter?
torkad svamp är perfekt present att ge bort när man ska gå på middag eller liknande. Det fungerar alltid :-)
Man lägger det i vatten innan man ska laga mat eller så låter man det koka ihop i en gryta/soppa.
torkar man svampen så håller den sig nått år. Går även att lägga in och frysa vissa svampsorter.
Jag har ännu en butk vårmusseroner som är inlagd. drar mig rejält för att öppna den men det är väl dags snart att göra nått gott på den med :-)

Har du torkad gul kantarell så kan du byta rakt av… för den hittar jag inte!
Mia//

åhh någon som plockar kanteller?? har en halvstor bebisbur 41djup*51hög*65lång!! bytes gärna mot lite smått o gott!
Qui dormit, non peccat

#90 Murklerna ska minst torkas 3 månader… desto äldre torkade murkler desto bättre! Torkad svamp vid rätt förvaring kan hålla sig hur länge som helst!
Mia//

Jag har en stor Furet tower (xl tror jag) inkl rör som jag kan tänka mig att byta mot en bur i ungefär samma storlek :)
#94 hade gärna velat ha :-D. var bor du?
har stor fågel voljär med plåt botten att byta + ev pengar i mellan hand.

#94 - Bild? :)