Sambo har bitit Moa :(
Det här känns hemskt och skriva men jag gör det pga att slippa svara på frågor om vad som hänt med Sambo och vilken råtta det är som bitit Moa. Jag försöker inte på ngt vis få det att låta där som om alla bryr sej om vad som händer me mej å mina råttor men alla vill nog veta vad som egentligen hänt våran allas egna maskot Moa -BIM-, då det lär kma fram att hon blitt råttbiten :(
Jag är i Värmland hos mina föräldrar och hälsar på och alla mina 6råttor skulle därför Moa få passa så hon fick ha ratz en sväng å så mina ratz fick litte semester :)
Vi skjutsade dit dem igårkväll och idag skickade Moa ett mess om att Sambo lät konstigt.. Om ni läst det så rosslade han för ett tag sedan och fick därför en pencillinkur och har inte rosslat sedan dess på en vecka men tydligen hade rosslet kommit tillbaka..
Sedan får jag ett till sms där det står att Sambo bitit henne hårt så det gick hål och började blöda :(.. Självklart ringde jag med en gg upp och undrade vad som hade hänt.. Moa hade då haft Sambo uppe då hennes telefon ringt.. Hon svarade och fick därför använda ena handen till telefonen men hade Sambo i andra för han skulle få sele på sej och gå ut och gå.. Han hade då bitit henne.. Utan ngn anledning och utan förvarning.. Han bet hårt och han bet så att det gick hål..
Jag har tänkt på det här att han hade rossel men då han inte visat ngn aggressivitet ngnsin lr att han varit det minsta "bitsk" när han rosslade förra gången och inte ens varit aggressiv då jag tvingat ner pencillin i munnen på honom har jag väldigt svårt att tro att detta kan ha med att göra att han bet..
Moa undrade vad hon skulle göra och att Sambo nu satt i transportburen.. Jag sa åt henne att hon inte skulle ta honom därifrån för jag vill inte riskera att ngn annan än en gg ska få ett bett av en råtta jag har ansvaret för.. Men jag sa åt henne att ställa in mat och vatten till honom.. Så får jag flytta honom imorgon när jag kommer hem..
I vilket fall kommer Sambo imorgon få gå till de stilla jaktmarkerna Jag tycker inte en råtta skall bita helt oprovocerat såpass hårt och Sambo har dessutom kommit upp i den åldern då hanar kan förändra sitt temperament plus att hans bakgrund är relativt okänd så vet ej om ngt ligger i släkten! Som sagt tror inte jag personligen att detta hade ngt att göra med att han rosslar då han ej bitit pga detta förut. Veterinären såg inga fel på honom när jag var inne för ca tre veckor sedan förutom att han rosslade så jag har svårt att tro att han kan ha gjort det pga sjukdom. Men eftersom att han gjort det är det ngt som inte stämmer och mitt beslut är att låta han somna in då jag är konsekvent när dte gäller oprovocerade hugg.
Till sist vill jag bara säga att jag ä så fruktansvärt ledsen att han bet dej Moa.. Jag önskar verkligen att det varit mej han bitit lr Johan för jag har fruktansvärt dåligt samvete.. Och jag skulle aldrig ha lämnat ngn råtta hos dej som jag trott inte mådde bra och som skulle kunna bitas.. Men det är tur att resten av monstrena verkar sköta sig iaf :)
Usch, vad trist! Hur gammal är han??

Han kanske blev rädd för telefonen ringde? :(
golf.ifokus.se
Rädd och bet henne? Höll hon i honom hårt eller?

Mvh Stephanie 

Oj vad tragiskt. :(
Fyfan va hemskt, inte att Sambo bet, utan hela allt bara. Jag.. Är ordlös, tycker det är jävligt synd på en fin råtta, som för övrigt verkar vara trevlig, liksom. Och en av mina favvoråttors bror. Synd, jag är ledsen över det hela. Hoppas du inte har allt för ont Moa, jag har vart i din sits. Och jag hoppas också att du Musen inte är alldeles för ledsen, vart i dina skor med, så jag vet hur det känns. Du är väl säkert chockad över allt. Uscha på allt… :'(
Råttan kom nyligen till ett nytt ställe, nya lukter, nya människor mm än sitt trygga hem som han känner väl till. Det kan vara orsaken.
Kanske blev han klämd eller att det var något med selet som skrämde honom?
Det kan alltså finnas flera orsaken till att han kände sig osäker och bet, vilket han kanske inte alls skulle göra om han varit kvar hemma.
Varför inte ge honom en chans till att visa hur han är hemma i sin vanliga miljö som han känner sig trygg och säker i, för att sen ta ett beslut om han kommer att bita igen eller inte?

Han bet efter hon börjat prata i telefonen så det hade inget med att bli skrämd av att det ringde att göra tyvärr :/
För hårt skulle ja aldrig tro.. Moa é den mest försiktiga å snälla råttmänniska jag vet :)
Det fanns inget att bli skrämd av och sele har han haft förr..Plus att hon inte ens hade börjat ta på honom den innan det hände..
#5 Jag är chockad.. Absolut.. Men jag har även enormt dåligt samvete för att en råtta som é mitt ansvar biter hål på en annan person.. Å d sista jag sa va; De é jättesnälla :(..
#6 Han hade varit där över ett dygn och ta te.x när man hämtar hem nya råttisar.. de bits inte.. Ingen av de andra har gjort det minsta.. Om han hade blivit skrämd skulle det varit en sak men att de bits oprovocerat såpass hårt tycker jag är helt fel.. Nafsa é en sak men inte bita hål!
Usch… Jag tycker så synd om både dig och Moa! Så hemskt för dig som sitter långt bort och inte kan göra något och så hemskt för Moa som ska ta hand om någon annans råtta och så gör den sådär…
Kram till er båda!

Ja, kramar från mig med!
Älskar mina stora små vänner..

#8 Tack 

#9 Tack

Nae gud vad tråkig situation! =/
*skickar plåster till Bim och en kram till er*
Bim var du nu är, håll koll på såret så det inte blir infekterat!! du vet, emil "när di röde strimmerna når hjärtat, då dör han.." nä, men alvarligt som med alla sår kan det bli blodförgiftning. jag är extra nervig när det gäller djurbett, oavsett vilket djur.
och man får säga till råttan "nu var du dum…"
Tråkigt, men jag respekterar ditt beslut mimus. och det är alltid hemskt när man själv känner sig som orsaken till att någon blivit skadad.

Jag tycker också beslut om avlivning är ngt du ska vänta med. Det som hände är jättetråkigt och inte bra för Bim och råttans relation. Men Bim är en tuff tjej, hon kommer nog att älska råttor ändå. Och det fanns ingen möjlighet för dig Mimus att veta att din råtta skulle göra ngt sånt här. Avvakta nu och se hur han mår när han kommer hem igen.
Lycka till!
Skickar en kram jag med till båda två, hoppas det löser sig bra!

Fast om ja ger Sambo "en chans till" frångår jag min princip att biter en råtta så det blöder har den bitit en gg för mycket.. Gahh.. Villrådig :(

Kan tillägga att Moa knappast blivit rädd utan utan vill ja ska adoptea henne för hon é kär i resterande 5st :).. Vet inte va ja skulle gjort om det varit pga min råtta hon blivit råtträdd :S..

Mimus, visst kan man ha principer men verkligheten är mycket mer komplicerad än så. Vänta och se lite. Hör hur Moa känner, om hon vågar ha honom hos sig. Träffa honom och gör en bedömning själv först om det är dags för avlivnig! Sade du inte att han var i den åldern då överdominanta hanar visar aggressitivitet? Det kanske rent ut av är en kastrering Sambo behöver!
Hur det än går så hoppas jag det får en bra utgång för alla inblandade. Även om det skulle innebära avlivning.

Usch vad tårkigt:( Hoppas verkligen att det löser sig! Kram till er båda!
usch va tråkigt att det skulle hända, jag hoppas bim mår bra och att du noga tänker igenom hur du vill göra. jag säger som daydreams och endel andra, vänta och se.. träffa honom och be bim berätta exakt hur situationen var så det inte blir missförstånd. kramar
// Vanessa

Haha, ni behöver inte tycka synd om mej heller.
Visst det gick hål och började blöda ganska mkt men det gjorde inte så ont. Jag kanske också var lite klantig..
Jag skulle sätta på han selen så jag provade och han försökte slingra sig bort.
Och sen kom min syster in och gav mej telefonen så jag tog sambo och selen i ena haden och telefonen i andra. jag hade kanske inte världens bästa koll på råttan och sen kom bettet. Jag har släppt in han i buren med dom andra killarna. (tyckte synd om han) När jag lyfte dit han så hade jag på mej en handske (för säkerhetsskull :P) och satte in han i buren.
Då visade han inga tecken på agressivitet. Och jag har lyft in och ut han i buren nån gång (städning+ lite rymning när dom andra 2 hanarna skulle ut.. xP) Och då visar han inga tecken på agresivitet heller.
Han vill komma ut hela tiden (som dom andra) och står vid gallret när jag kommer till buren. Han rosslar (tror jag väl, vet inte hur rossel låter men han "kuttrar") mest när man lyfter han eller när han bråkar lite med stej.
Är rosslet nån agressivitets grej? Nåt varningljud? För om det är det så lät han lite när jag skulle sätta på han selen..

Och Mimus. Ha INTE dåligt samvete! :O Det kan ha varit mitt fel! Det är iaf inte ditt.. Så slutaslutasluta ha dålig samvete nu! Jag ser ingen rand som går från såret till hjärtat eller nåt sånt.. ;) Och det känns knappt.. :)
Och jag kommer ÄLSKA råttor lika mkt fortfarande! Gillar dina råttor så himla mkt Mia.
Har just haft Syrran och Mellis i tröjan och dom knastrade som jag vet inte vad! Och igår hade jag Slitz i min tröjärm i ca 2 timmar och hon vägrade komma ut! x) Ont i armen fick jag allt.. Jobbigt å ha den utsträckt hela tiden, men jag hade ju inte hjärta att ta ut henne. hon både ploppade och knastrade. <3 S
å till sist fick jag ta av mej tröjan och då somnade hon knastrande på min mage i tröjan.. <3 Det är typ det bästa som har hänt i mitt liv.. :')
Så jag ångrar inte mimus att jag har haft dina råttor! Och som bla Daydreams säger så tkr jag att du ska ge honom en andra chans.. Jag gillar sambo fast han bet mej! :D

ska se när jag kommer hem vad jag bedömer angående hur det blir med skrället.. Ska prata allvar med han om att bita moa på det där viset.. Hmm.. Angående att jag tycker han rosslar, kan det vara som moa tror att han é sur?

#23 rosslar han hemma hos dig? (eller vad nu rosslet är.. :P)

Nix..Inget rossel längre så vet inte vad det kan ha handlat om faktiskt :/
Upptäckte ett sår på ryggen på honom så funderar lite på om du kanske råkade kma åt det och det var därför han reagerade som han gjorde :/
Nej vad tråkigt ;''( Har du kommit fram till vad du ska göra med han, ska du ge han en andra chans? :) Skickar ett plåster och en kram till dig moa! :)

Han lever på nåder här hemma för tillfället.. Jag tycker inte en råtta skall bitas vad som än händer "inom rimliga gränser" men eftersom han var på ett nytt ställe och jag hittade det där såret så avvaktar jag tills vidare.

Hur har han varit sen du kom hem då?

Joo, jag kanske råkade komma åt såret.. :O FÖRLÅT SAMBO!

han lever så än så länge har han skött sig fint ;)

#30 brabra.. :) Han kanske hatar mej lite grann och tyckte att jag gav dom för dålig mat så han ville lära mej en läxa..

ha ha.. Säkert moa.. Du gav dem ju värsta lyxmaten.. Jordgubbar å saker..

#32 men han kanske inte gillade den! Och dom åt bara lite av jordgubbarna.. x)

dom åt upp den de fick med sig.. Luktade jättegott hemma..

Ja, men det gröna på jordgubbarna är ju gott i alla fall! :P

Fick dom med sig en jordgubbe?! :O Sorri föresten att jag inte hann göra rent matskålárna riktigt.. (a)(a)(a)