Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1059 ggr
Grodan
0

antal kullar

Jag tog bort en tråd om diskussionen om hur många kullar som är "lämpligt" att ta per år/månad etc. Tyvärr spårade diskussionen ur då det nämdes uppfödningar och personer.

Dock är det en mycket intressant diskussion där det framkom väldigt tänkvärda saker. Så fortsätt den gärna.

Hur många kullar ska man ta? Hur många råttor får man sälja? Vad säger skatteverket?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

Skatteverket säger att de har koll på blocket och eniro. Personer som annonserar dyrt, mycket och oftas håller de på att kontrollerar. De kommer att bli väldigt hårda på skatterna på försäljning av djur.
Namn spelar ingen roll de kollar ip nr vad jag hört.

Sedan är det även under fundering om riksdagen ska få spara/spela in ALLA mail, sms, telefon, msn ect meddelanden. Den 18 i sthlm är det samling på torget om man vill protestera.

Frågan är väl mer, var går gränsen för att anses som grosist och inte uppfödare.
Ibland har man ju honor i samma ålder man gärna själv vill ha unge på innan det är för sent.
Men jag tycker väl största gränsen går när man börjar avla för pengar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mastoll
0

#1 - Samma här. Jag tycker det inte är någon seriös uppfödning om man avlar för att få pengar, och inte på hälsa, temperament etc.

zickan
0

Grodan
0

Trevligt med länkar… är bara inte så bra på att klicka på dem…

Jag blir inte så glad om jag blir tvungen att deklarera min uppfödning en dag, men visst, måste man så måste man… Vad som blir svårt med det är att när ens liv handlar om djuren och inkomsten nästan oavkortat går till dem så kan det vara svårt att säga exakt vad djuren kostar. Men risken att jag skulle gå med vinst är utesluten då jag inte säljer så mkt djur. Däremot köper jag dyr mat och dyrt underlag till burarna.

En fin liten regel är att ha en dräktig hona i taget. Planera att inte ha nästa kull förrän den förra är avvanda, alt sålda el dyl. Alltså en kull i taget. Fast om man räknar efter så blir det ändå ganska många kullar per år. Jag tar inte många kullar per år. På så sätt blir varje kull väldigt efterlängtad, samt att jag också har tid och plats för dem.

En hona är upptagen 8 veckor av sin kull. Först ca 3 veckor av dräktighet, sedan 5 veckor av di och barn.

Ska man följa den fina lilla regeln där ovan bör man inte ha en kull oftare än var 6:e vecka. Det är 52 veckor på ett år, det blir alltså 8 kullar per år och det låter faktiskt lagom.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

Tror fortfarande det är 10 000 man får tjäna per år på hobbie innan man behöver skatta. det är nästan 4-5 kullar om man tar 200st för per år.

Nicciz
0

#6 Fast du "tjänar" ju inte tiotusen på dem kullarna.. Räcka ut tungan

Problemet blir ju att redovisa utgifter/kull kontra intäkterna. Iaf ser jag det som ett problem eftersom man inte köper enkom till mamma o ungar utan till alla ens råttor…

Terato
0

Tycker också att 8 kullar låter ganska bra. Verkar inte vara många uppfödare här som överskrider det antalet.

Ja, precis. Frågan är ju hur skatteverket räknar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

cosmonita
0

4-5 kullar/år verkar lagom för mig i nuläget. Då hinner man återhämta sig lite mellan varje kull för det innebär ett visst engagemang och jobb att sköta den grejen bra. Har en gång haft två kullar samtidigt men det gör jag inte om om det går att undvika. Det blev jättestressigt Förvånad

Terato
0

Det kan jag tänka mig.

Jag hade en tjuvparning på mus här hemma och hade veckan innan fått ta på mig en bekants tjvuparnignskull då hon åkte bort. Det var otroligt stressande med två kullar samtidigt. Vad jag pustade ut när jag kunde lämna ifrån mig ungarna ur kull nr ett till ägaren och bara koncentrera mig på mina egna.

teratos.r8or.se

Daydreams
0

Håller med Cosmonita. Hade också två kullar här med  ca 2 veckors mellanrum och i ena kullen var där 18 bebisar, och andra 10. Det var inte kul. Jag hade absolut ingen fritid och allt jobb med att sortera ut köpare etc.

JAg tycker det är svårt att säga exakt hur många kullar jag kommer att ta per år. Från början hade jag tänkt mig kanske 1-2 men det går inte i längden om jag ska kunna jobba på mina linjer. I år kommer jag nog att ha 6 kullar, men i framtiden kommer jag försöka ha mindre kullar än så. Speciellt om trenden med extremt stora kullar fortsätter här hemma.

Terato
0

Haha, ja jag förstår att du har haft uppåt öronen Daydreams!

teratos.r8or.se