Framtiden!
I framtiden (ganska långt fram i tiden) skulle jag vilja kunna föda upp råttor, ha en bra koll på allt och vara så förberedd som det bara går!
Ska försöka hitta nån som vill ha mig som "lärling" under några år också så jag vet exakt hur det ska gå till!
Är det någon som har tips på vad jag skulle kunna läsa, köpa för böcker mm så jag kan förbereda mig något innan jag setar reda på nån som vill ta sig an mig? :D
Tacksam för svar 
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Naaw, va kul :D:D ^^

Det är kul med avelsdrömmar. Jag drömmer om att avla om möss någon gång i tiden jag med.
Hoppas du får några bra boktips och länkar av de lärda!
Älskar mina stora små vänner..
(flyttade inlägget till avel & etik)
Läs på allt du bara kan, allt du hittar. Det är rätt tänkt att försöka hitta någon som kanske vill ställa upp som mentor, försök bestämma dig för vad du vill satsa på inom aveln och kontakta en uppfödare som riktar in sig på något liknande.
En läsvärd sida är exempelvis Råttfabriken, men det finns en hel del om avel på internet. Sök lite i forumet, googla osv så hittar du massor.
I Breeding-delen på rat guide så står det också en hel del, bl a om sjukdomar, skador och olyckor som kan ske vid dräktighet och födsel osv.
Sen så har Grodan skrivit en artikel om vad man bör tänka på vid val av avelsdjur, Grundbedömning av avelsdjur
Tack så jättemycket Ninja :D
Tyvärr vågar jag inte lita på så mycket på internet, men det du tipsat om ska jag fanken skriva ut o sätta in i en fin liten pärm o ta fram mina understrykningspennor :D
Tack igen!
*mer tips*
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Källkritik.. det finns en hel del bra och pålitligt material på internet, bara man kollar vad det är för källor och så.

Kan du inte berätta lite om vad det är som fått in dig på avelstankar?
Vill du ta kullar för att du själv tycker att det vore en rolig erferenhet och spara djur till sällskap samtidigt som du kan bidra med att avla fram allmänt trevliga och friska råttor till råttsverige?
Eller har du någon särskild sak som du känner att just du kan bidra med och vill jobba med?

Jag vill också föda upp råttor när jag blir stor! :D fast min dröm före det är att ksffa råttor.. :P

haha, ja det vore ju en bra start!
Det som fick in mig på avel över huvud taget är att jag är väldigt intresserad av djur, råttor har fångat mitt hjärta sen jag var bebis typ :)
Jag vill framför allt få fram friska, snälla sälskapsdjur, eftersom jag inte har nån speciell färgfavorit än (och antagligen inte kommer få) så kommer jag säkert bara vilja avla på de färger som förgen inte försämrar djurets livskvalité…
Hm.. nu fick jag lite hjärnsläpp och kom inte på vad jag skulle skriva >.< Tar en liten paus o skriver när jag får tag i det jag tänkte igen :)

Jag vill också avla råttor, någon gång. Och jag vet precis varför jag vill ta kullar, jag ska ju flytta till Norge i höst, och såvitt jag har förstått (visst, jag kan ha fel, jag har inte så bra koll än), så är det ganska svårt att få tag på "bra" råttor där, plus att det sysslas ganska mycket med dubbelrex och sånt. Jag vill helt enkelt förbättra råttstammen i Norge, men det får antagligen vänta ett bra tag… Först behöver jag ju bra erfarenhet och ekonomi! :)
Jag vill vara lärling hos Grodan…. 
Kul att höra det resonemanget, folk som ser i framtiden liksom. Jag har också tänkt tanken men kommit på att mitt psyke inte skulle klara det :P Kanske vill ta en kull, med hjälp av någon uppfödarvän kanske (Mia? ;P) bara för att få prova på att ha små söta råttbebisar en gång.
Som sagt gäller det långt fram i tiden, och att jag vill ha tips om vad jag kan läsa o så är för att jag, om det skulle vara så att jag ångrar mig, ska kunna stoppa mig själv innan jag gett mig in i nåt jag inte kan ta mig ur!
Skulle inte våga ta en kull själv, men skulle gärna vara med o observera när en erfaren person "arbetar" :)

Åå vad kul. :')
Skulle också vilja föda upp råttor.

#10 Ja vi har ikke det beste avlsmateriale i Norge men det forbedrer seg for hvert år, noen importerer fra Danmark og sverige for å forbedre rottene. Det er lite avl på dobbelt rex i Norge, sist planlagte kull hvor det kom dobbelt rex var i begynnelsen av 2007.

#16 Fint å höra att det inte avlas på dubbelrex speciellt mycket. Var bara min uppfattning eftersomjag har sett så oerhört många norska råttägare med dubbelrex :) Och skönt att höra att det blir bättre också! Flyttar ju till Norge om bara två månader eller så, och fler råttungar kommer jag ju vilja få tag på förr eller senare :)