Grossister
Jag lånade en länk från ett annat forum eftersom jag anser att eftersom vi ofta har diskutioner om zooråttor och aveln som ligger bakom dom så behöver man se hur det faktiskt ser ut "bakom"
Känsliga personer varnas för det är inte kul.
Detta är en utländsk grossist men jag kan gissa att det inte ser särskilt mycket annorlunda ut hos våra svenska.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Fy! :O Sådär ser det inte ut hos den jag känner till, som tur är ><
Mvh Nathalie

Usch man vill bara gråta 

Och ändå får vi tag i några guldkorn ur dom miljöerna…man undrar om de guldkorna är bättre än de som man hittar annars hos uppfödare med tanke på bakgrunden och vad de upplevt.. På något sätt känner jag i alla fall så… Men det kanske bara jag.

Hoppas att folk som køper från grossister får sig en tankestællare efter att ha tittat på dessa bilderna. Køper man från djuraffær ær det sånt hær man stødjer, i de flesta fall.
Usch. Känns hemskt när jag faktiskt vart tvungen att köpa från djuraffären första gången :S Tills jag hittade en annan privat som tar hand om sina djur väl… Usch vad hemskt.. :/
Mvh Nathalie
Usch, mår illa när jag tittar på bilderna. Stackars, stackars djur.
FY FAN! Och den där stackars honan med alla ungarna :S De låg ju verkligen packade! >_<
Men ärligt, hur trodde ni grossisterna hade det?
Grossister i Sverige kan dock inte ha råttorna i de labburarna som den grossisten i länken har då de inte ens är lagliga till möss längre. Makrolon 3 - den gamla - mäter
- höjd 15 cm
- längd-botten 37 cm längd-top 42 cm
- djup-botten 22 cm djup-top 28 cm
Det enda jag blir upprörd över att de har mkt skitiga burar och för många i för små burar, annars gillar jag - ja, faktiskt älskar - jag burhyllor av sådant slag. Grossist eller uppfödare, person med många djur för avel, har ju platsbegränsning och jag anser inte att det är något större fel att ha precis enligt lagen tillåten burstorlek.
Tycker också att man ska ha olika arter åtskilda - i olika rum - och tvätta sig mellan dem.

Men gud vad hemskt.. bara små lådor.. usch.. kan inte fatta hur jävligt det måste vara.
usch usch usch
Jaa…gode himmel vilka små burar…
stackars mammor!! Bra att visa detta!!

#8 Har de burarna bilderna visat varit lagliga i Sverige? När blev de olagliga?
Jag har sett råttor som satt i såna…innan de hamnade i frysen :-(

Gud så skitigt de hade det.. Nej fy vad fel det känns..
Älskar mina stora små vänner..

………

Usch vad hemskt :(
Jag läste lite i tråden och där tog någon (fd djuraffärspersonal) upp att personalen i djuraffärer oftast blir tillsagda att säga att djuren kommer från lokala uppfödare, fastän det egentligen är från sådan här ställen…
Djuraffären jag köpte 3 av mina 4 av (har letat uppfödare i närheten, men inte hittat någon) sa att de var från just lokala uppfödare, men när jag tänker på det så lät hon väldigt konstig när hon sa det, och gick inte in på det mer än så heller… Kanske hon ljög /: Jag tänker i alla fall inte riskera det mer, hittar jag ingen uppfödare i närheten så får jag åka långt nästa gång!
Men borde de verkligen få säga så? Är inte det att ljuga, om det nu är från ett sånt här ställe de får in sina?
#11 ja herregud såg du måtten? Sedan när gäller lagen, mja för zooaffärer och grossister har den nog gällt ett par år.
Vet inte ens om Makrolon 4 är laglig för råttor längre, den mäter
- höjd 20 cm <--- för låg!!
- längd ca 56 cm
- djup ca 33 cm
Jag var hos en sk grossist, ormmatsuppfödare, mja, ärligt vet jag inte vad han var/är. Han ljög mig rätt upp i ansiktet och sa att måttlagarna inte gäller grossister och laboratorier - vilket jag ju VET att de gör, eftersom laboratorier tvingats köpa in nya burar (till ofantligt höga priser!). Han hade möss och råttor i för små burar, dessutom satt väldigt många i burarna.
Jag hade velat rädda flera, om jag inte förstod att de var skadade från start. Ammoniakhalten var nämligen så hög att jag inte kunde andas ordentligt en halvtimme efter att jag lämnat stället.
Detta gör mig mest ont. Att djur måste sitta i sitt urin och sin skit!!! Man borde göra inbrott o rädda alla djuren…

#17 Usch, stackare…
*host* ring djurens befrielsefront *host* ;)
#18 ja, det var hemskt… hade med mig en person som inte håller på med djur, även hon tyckte det var avskyvärt.

beklämmande…*ryser* stackars de små liven….
Inte för att jag hade några planer på att köpa råttor (ellar andra djur) från djuraffärer innan jag såg detta, men nu så vet jag ännu mer att nix pix, inte en chans…nånsin…aldrig…
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Nej stackarna :'(
Min pappa har en djuraffär och haft det i flera år. och såklart har även jag jobbat i djuraffär då.
Håller med om att en del grossister har dålig hantering utav djur. Ibland har man fått sjuka och för småa djur osv.
Men nu så äre inte det jag vill nämna. Har inte änns kollat på länken…
Det jag vill nämna att d flesta zoo snack drar oftast alla djuraffär över en kant. Det gör mig ledssen. För det drar även pappas, och "mitt jobb", även andra bra djuraffärer. Det gör mig ledssen :(
Eftersom jag jobbar i djuraffär typ och hjälper till. även pappa äger djuraffären osv. det gör oss onda människor pga pappa har djuraffär. enligt många så äre så tydligen. tråkigt att alla ska dras över en kant bara pga en del andra djuraffärer är dåliga.

Synd att djur säljs i affär överhuvudataget, då hade inte djuren fått ha det som i länken från första början. Samt att folk som inte bör få ha djur inte får ha djur heller då uppfödarna väljer ägare till sina djur noga, då sollar man bort de som inte lämpar sig som djurägare.
Men finns rötägg överallt… =/
kan nämna att det finns en hel del oseriösa uppfödare med.
Ush! Gud vad hemskt… =(

#22 som engagerad djurhemsperson borde ju du om ngn förstå varför många här inte tycker NÅGRA djur borde säljas i affär.
Det gör väl inte djuraffärsägare till onda människor, dock förstör det jäkligt mycket för många djur. Hur många djur av dom ni omhändertar kommer från seriösa uppfödare???
Hur många av de djuren som säljs på Blocket, kommer från seriösa uppfödare??
Ytterst få.

#24 Jag sa att det finns rötägg överallt.. Därmed ingår allt från djuraffärer till uppfödare. =)
#26 Har faktiskt fått en hel del djur ifrån uppfödare med. Och djur som kommer ifrån uppfödare. Inte bara zoo djur.
Finns faktiskt djuraffärer som kontrollerar dom nya djurägare, frågar ut dem osv. Det har jag alltid gjort när jag jobbade i djuraffär.

la du märke till ordet seriösa?
Japp. Det gjorde jag.

Jag slår vad om 100 kr att du inte har en enda råtta på ditt djurhem från en seriös uppfödare:)
Tar inte in råttor just nu =)

Varför lägger du då ut dina annonser här, då är det ju inte ens råttrelaterat.
Nu handlar ju inte den hära tråden om det =) Och den diskutionen kan ju föras någon annan stans =)

Praktiserade under min djurvårdarutbildning hos en stor grossist vid namn Åkello nere i Vellinge. Ni känner med all säkerhet iallafall igen namnet. Och ja, det ser ut sådär hos dom med, BORTSETT från att vattenflaskorna dessutom har gröna beläggningar på insidan, på bilderna på länken såg det iallafall någorlunda fräsha ut. Detta ett resultat av att man uppenbarligen inte sköljt ur flaskorna, utan bara fyllt på det som fattats.
Dom små lådorna djuren bor i rengörs en gång i veckan. När det är dags för städning ligger djuren på en halv decimeter tjock kissbädd ofta blandad med döda ungar. Dom bor på sågspån.
Djuren bor mycket trångt. Bäbisproducerande honor lever i princip hela sitt liv ensamma i en sånndär låda. Ungdjur som man avvänjer sätter man i en större låda, men väldigt många i samma och det är väldigt trångt.
En annan vidrig grej jag stötte på var avlivningen av foderdjur. De slängdes ner i en plastpåse så sprutade man in lite gas. Man försäkrade sig inte om att djuren var avlidna utan slängde ner påsen direkt i en frys. En dag när jag öppnade frysen (det var för övrigt både första och sista gången) såg jag några "döda" sibiriska hamstrar springa omkring där nere i frysboxen. De hade alltså inte dött av gasen. Min titt i frysen skedde som sagt bara en gång så jag undrar hur ofta man egentligen stöter på fortfarande levande djur där i…
Det fanns ännu mer riktigt äckliga saker, men vill inte skriva en hel bok här. Hemskt var det iaf….och inget annat än hemskt.
Att inspetörerna inte håller koll på grossisterna… Eller är det lagligt att behandla djuren som dom gör typ? Man borde ha mera koll och kontrollera mera grossisterna. Och göra bättre lagar och regler.

Tycker det är jättebra att du berättar, för Åkello och Imazo är ju dom 2 grossisterna som i princip alla djuraffärer köper in från. Och det kanske kan få folk att tänka till igen innan dom köper nästa gulliga råtta på djuraffären.
#35 majgadd, anmälde du Åkello?

#35 Men gud! 
Det värsta är att man inte blir förvånad. Men det SKA man bli. Det där kan knappast vara lagligt och de borde anmälas!

#38, självklart anmälde jag, det var ju något av det vidrigaste jag upplevt. Jag vet dock inte hur det sköttes sedan, men jag visste att de flertalet gånger tidigare hade haft inspektörer där på rutinkoll. Jag har själv ingen koll på hur reglerna för uppfödare och grossister ser ut, men uppenbarligen klarade dom sig varje gång.
Skolan sa hur som helst upp "praktikant-avtalet" med Åkello efter att att vi elever berättat våra skräckhistorier, detta tog dock några år då skolan egentligen ansåg Åkello vara en värdefull kontakt.
F.ö. så kan jag även meddela att inga som helst hälsokontroller, inte ens på mödrar med ungar genomfördes. Man räknade inte ens djuren/avkommorna. Djurvårdarna(sug på ordet 'vårdarna') som jobbade där tog då o då en levande mus o kastade till katten så den hade nåt att leka med. Ute på gödselstacken där vi slängde allt surt spån låg horder, ja horder, med lik från djur som dukat under.
Jag verkligen hoppas, även om jag långt ifrån faktiskt tror det, att läget för djuren förbättrats.

Å, gud, vad är detta för människor? Hur kan man jobba med djur när man har noll empati för dem?
Blir också förvånad över hur detta kan fotsätta, trots anmälningar!

#22: Inte onda, men jag håller inte med om att man ska sälja djur i djuraffär och därmed tycker jag illa om det ni gör.
Tycker inte man ska dra alla över en kant =) bara pga några gör det dåligt och på olämpliga sätt. Så betyder det inte att alla gör det. Fattar inte varför allt ska dras över en kant jämt =)

#Håller med om att en del grossister har dålig hantering utav djur. Ibland har man fått sjuka och för småa djur osv."
Alltså köper ni in djur från grossister vilket bidrar till att grossisterna producerar ännu fler djur för att möta efterfrågan. Så det spelar liten roll om ni tar väl hand om era djur när de väl är hos er, ni bidrar ändå till att djur far illa.
Tur att det inte så hos dem jag har varit hos.
ja någon har vi köpt ifrån. vet dock inte vilken/vilka. Men var väldigt väldigt mkt ifrån uppfödare och egen uppfödning med.
Men just nu så har pappa bara fisk och sånt eftersom han har börjat om ifrån början

#46: Hur många köpare har ni kontakt med efter ni sålt djur åt dem?
som om jag vet det ;/ är ju hur många år som helst ju.
Jag har ingen kontakt.
men många uppfödare, djurhem, osv. har inte kontakt med allt och alla med heller.
Men tycker ändå inte allt ska dras över samma kant. visst jag gör det med människor. men ändå.. så då blire väll lite dubbel moral. men men. whatever.
jag går ur denna diskution nu då jag har sagt mitt. Sayonara!

#48: Anledningen till att jag undrade är att det är omöjligt att följa upp sin avel om man inte har kontakt med de nya ägarna och får höra hur djuren utvecklas. En uppfödare som inte har en aning om hur deras linjer utvecklas är i mina ögon ingen seriös uppfödare. Som djurhem (om man omplacerar djur) avlar man oftast inte och därför behöver man inte den kontinuerliga kontrollen.
Jag drar inte alla människor över samma kant, jag ogillar inte någon bara för att de råkar jobba på djuraffär. Däremot är det inte på något sätt fördelaktigt för råttorna att säljas i djuraffärer och därför ogillar jag djuraffärer som säljer djur. Stödjer de dessutom grossister är det ännu värre, sånt gör mig riktigt ledsen. Eran djuraffär (när ni säljer råttor) bidrar till problemet, vare sig du vill erkänna det eller inte.