Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 878 ggr
Mastoll
0

Brännässlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, idag var jag ute och plockade brännässlor till råttorna :)
Kokade dem först i 15 minuter.

Stephanie
0

Det låter nyttigt! =)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

empan-hampus
0

Oj :O Visste inte att man kunde göra så :P Gillar dom det?? =)

Mastoll
0

Det var mycket uppskattat ^^

empan-hampus
0

Det ska jag prova ge dom =D Hehe tack för tipset ;)

Mastoll
0

Det innehåller hur mycket nyttiga saker som helst :)

sussa08
0

Jag har ätit det jag med, skitgott o göra soppa på :D med grädde o grejjer *mums*

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

zickan
0

#6 jepp jätte god soppa

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
0

man kan torka dem också o bara strö på maten, eller blanda i torrfoderblandningen

händer något speciellt när man kokar dem i 15 minuter? vissa ämnen kan ju t ex bli lättare att ta upp i kroppen, är det så med brännässlor? undrar också om det inte är risk att vitaminer försvinner när man kokar dem så länge?

Jag fick massa örter när jag dömde möss i Polen förra året - musklubben är sponsrad av ett företag som säljer torra örter till husdjur. Saknar det i Sverige - det luktar gott, är omtyckt och nyttigt. Tyvärr kan jag inte uttala mig exakt om vilka örter jag fick då det enbart stod på Polska…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UpptagetNamn
0

#8 man bränner sej inte på nesslorna efter koknig?

UpptagetNamn
0

nässlorna *

empan-hampus
0

Nu har jag oxå vart ute och plockat brännäslor =D Hehe jag lägger in bilder i den här tråden sen när råttorna smakar, om det är okej =)

Mastoll
0

#8 - Jag har faktiskt ingen aning. Jag läste snabbt på internet bara hur man tillagade brännässlor. Det var ett recept till en soppa. Jag tittade där eftersom jag inte har tillagat brännässlor förut. Det är ju viktigt att man får bort "giftet" från bladen. Kanske därför man ska koka dem så länge…

#11 - Japp, gör så! :) Bara kul med fler bilder, hur mycket råttorna gillar det ^^

UpptagetNamn
0

Jag ska med göra det där, idag eller imorrn :) bra tipps

empan-hampus
0

Goliat och Elvis tyckte det var mumms mumms =D

sussa08
0

Ska nog göra en låglaktossoppa till mina killar på nässlor :D Kanske ska samla in till nässelté på en gång ;P Har trättnat på lavendel som jag har för flera år frammåt känns det som :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Kleverin
0

har för mig att när man kokar soppan till människor så ska man ta de första spröda skotten som kommer på våren. kan ju vara att de inte är så trådiga. vi människor bryr oss, men råttonra som gnager på allt ändå kanske inte tänker på det..

Theres
0

Mormor letar efter brännässlor när hon är ute… till MIG (bra för lågt HB och lågt järnvärde tydligen.

golf.ifokus.se

Kleverin
0

#17 oja, extremt bra, bland det bästa du kan äta. till skillnad från spenat så innehåller det inte ämnet som hämar järnupptaget, utan bara massa bra järn. tänk på att absolut inte göra soppan med mjölkprodukter bara eller att dricka mjölk till. det försvårar nämligen upptaget extremt. drick gärna c vitamin till eller ät en apelsin efter (eller något annat c-vitamin rikt, jordgubbar kanske!)

Mvh jag (Tjejen som har en syster med järnvärde 99)