Är hon dräktig?
Veckan som har varit nu har varit väldigt stressig, så mina flickor har tyvärr inte fått någon direkt aktivering, mer än att sitta på axlarna lite då och då.
Därför blev jag så himla chockad när jag skulle säga godnatt till dem nu, för min minsta tjej är exakt 7 veckor gammal, och när hon kom klättrandes på gallret mot mig så såg jag att hon var jättetjock! Visst, jag misstänker att jag ger dem liiite för mycket mat (det är mina första råttor), men inte så mycket att hon skulle ha hunnit bli såhär tjock. Och hon har liksom knölar på sidorna, en på varje. Det är lite svårt att se, hon är liten och inte 100% trygg hos mig än så hon står aldrig still.
Jag köpte henne när hon var 5 veckor, till och med lite yngre… /: Jag har för mig att jag läste någonstans att råttor blir könsmogna när de är 5 veckor, jag kanske har fel… Kan hon verkligen vara dräktig?
Jag vill verkligen inte ha någon kull på henne (eller någon av de andra heller), och hon är så liten… Jag vill verkligen inte att hon ska skadas på något vis. Jag har tagit några bilder på henne, och hoppas ni kan hjälpa mig… Det är inga bra bilder direkt, men jag hoppas att det går att se någonting i alla fall. Hon heter Hilda, och det är dem bilderna som heter "Hilda tjock 1, 2, 3" etc. Finns ju "vanliga" Hilda-bilder också, om ni vill jämföra med hur hon såg ut för 1½ vecka sen.
http://s9.photobucket.com/albums/a61/catta_467/rats/
Kanske ska tillägga att jag inte har några hanar :) Nu la jag det under "avel och etik", men jag vet inte riktigt om det passar in där >.< ber om ursäkt om det är fel grupp.
Är hon köpt på djuraffär finns ju risken att dem glömt att sära på hanar och honor i rätt tid osv.
men jag tror att i Hildas fall så kan det vara vanligt bebishull och som du säger, hon får ju ganska mycket mat;) då kanske hon fått sej en liten kula.
Min blogg: SweGizmo.se

Jag tycker att hon ser ut att vara dräktig men det är omöjligt att säga något säkert. Är hon dräktig så föder hon mellan 21-25 dagar senast efter att hon flyttat hem till dig. Vi får hålla tummarna att det inte är så.
Säger samma som Daydreams… Vi håller tummarna att det inte ploppar ut bebisar om någon vecka.
Jag förstår faktiskt precis hur du känner det. Köpte mina första honor från en privatperson, tror du inte att jag tre veckor senare blev agare inte till 2 utan 11…
Men ger du henne bra och fet mat så kommer hon, även om hon är så ung, klara det fint.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det värsta är ju att hon är från en djuraffär, så det kan väl vara så att de inte särat på dem. Visserligen är det en bra djuraffär, de säljer uppfödarfödda råttor. Det är i alla fall vad de säger.
Jag hoppas på att det är bebishull, men det ser så konstigt ut när hon mest är tjock på sidorna, och inte över hela magen och kroppen. Jag kollade även efter att hon bajsat och kissat, hon var lika tjock då.
Men en fråga till… Om hon är dräktig, då är ju en av hennes bröder troligtvis pappan. Det finns väl risk för att ungarna får skador utav inavel? Jag kommer ju varken kunna eller vilja sälja ungarna till någon :( Med risk för att de hamnar på blocket eller någon idiot ska avla på dem…
Inavel på råttor innebär inte per automatik att dom blir skadade. Inavel är väl den vanligaste avelsformen som finns… Dock är så nära inavel som mellan syskon inte att rekommendera om man inte har förbaskat god anledning.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

håller tummarna på det som är bäst för både dig och råttan firefly.
*hålla tummarna riktigt hårt*

#6 - Tack! Vi får hoppas på att hon bara är fet >.<

#7 hehe aa^^, en söt liten snöboll kanske hon blir =P

En fråga till, finns det några yttre tecken jag kan kolla efter, om hon är dräktig? Borde hon inte få större "tuttar" när det börjar närma sig de sista dagarna, till exempel?

Blidde det nårra bebbar?

Jaa, nu är jag också nyfiken på om du fick bebbar eller inte..