BYGGA bur
Nej, jag nöjer mig inte med alla burar jag redan har och den buren jag ska få, utan nu ska jag bygga bur också. Jag tror jag har niffen syndrom eller nåt. Måste alltid ha nåt igång, annars blir jag hyperaktiv och ska hålla på xD *asg*
Iaf, en garderob, som från golvet är över två meter, men inuti är den 1,90 hög. 56x57 inuti. Dörren är nu bara helt slät och vit, så jag behöver såga och häfta fast nät där innan det ens kan tänkas bli en bur, så ska jag lacka massor, säkert sjuhundrafemtioelva lager båtlack. Minst.
Två hyllplan av glas, så jag måste gå till en glasmästare och be om å få det, för jag ska ju ha hål i glaset också :P
Så tre hyllplan på 190 cm… Ja, det blir ju lite mycket 'luft', därför ska jag ha så dom kan klättra mycket, längst ner ska ju toan vara, så där kommer det inte vara så högt i tak, men jag ska tjoffa in grenar eller nåt på dom andra hyllplanen! Sen ska jag måsla vitt utanpå, och på ena sidan ska jag göra fiiina krumelurer med fiiina färger :D
Nåt tips? Nåt jag behöver tänka på extra mycket?
(Wiiie, jag kommer köpa en till flock ^^)
enda jag kommer på e att du bör köpa det grövsta fyrkantsnätet du kan hitta. måste göra ont i fötterna på dom annars :(
bygg en åt mig med ;D

1. Jag har hyllplan i glas. De vilar på två trälister. Funkade bra förut när de inte kissade i hörnen. Har upptäckt nu att det är ganska drygt eftersom kisset åker ner mellan glaset och trälisterna. Då hjälper det inte mycket att ha glas! Jag skulle tro att det ändå är bättre att köpa plywood och såga till hyllor.
SUPERVIKTIGT: Spackla alla hörnor! Alltså alla ställen där kiss kan tränga in ska spacklas för innan du lackar. Tänk dig att ytan inuti ska vara helt utan några springor. Spackel är rolgit och enkelt att hålla på med.
Grunda alltid med grundfärg innan du målar/lackar!
Båtlack är fult. Det ger en brungrå nyans så du kommer behöva färglacka utanpå båtlacken.
På insidan av dörrarna, på själva nätet, kan det vara smart att ha någon typ av metallister eftersom råttorna gärna gnager!
På ÖB hade de nån böjlig list på rulle för typ 75 kr med hål i så att man lätt kan skruva fast den. Det var ganska tunt så det är enkelt att klippa i med en avklippare.
Lycka till!
Just det, ett tips är att gå in på byggmax. De har billig lackfärg! Du ska alltså köpa högblank lackfärg och inte möbelfärg!
Älskar mina stora små vänner..
förr så innehöll båtlack gifter som skulle göra att havstulpaner o annat inte satte sej på båten. vet inte om dom har det i längre men det kan vara värt att tänka på.

båtlack är värdelöst… Bygger bur nu jag med och provade på en liten bit med båtlack. Som terato skrev så har den en ful nyans i sig och sen så blir den inte HÅRD när den torkat! Den går liksom att pilla bort hur lätt som helst. Sjukt missnöjd så idag ska jag gå till färgaffären och köpa golvlack…enda kruxet är att den måste gå att lacka ovanpå färg men det ska väl gå… Jag har målat schackrutigt golv :D

#4 Nej, den är helt ogiftig idag som tur är! Man kan använda den till att lacka akvariebakgrunder! Men jag vet många båtentusiaster som köpte upp värsta lagret av den gamla sorten för att den är snyggare. Suck..
#5 Har man fel färg under eller helt enkelt inte grundmålat så reagerar olika färger olika med varandra och kan släppa. Så är det med alla färger. Det är därför det alltid är bra att grundmåla om man är osäker. Grundfärgen ska göra så att färgen/lacken fäster på de flesta underlag!
#5 Jag är sugen på att prova golvlack. Det ska ju motstå många starka kemikalier(och ammoniak som bildas av kiss är ju ganska starkt). Men en kille sa att den är så rinnig att man inte kan måla stående ytor. Vad har du för erfarenhet av det som har provat? :)

jo precis, det spelar roll om det är oljebasera eller vattenbaserad färg under skulle jag tro.
Jag har inte provat än, ska köpa lacken idag och då passa på att fråga miljoner frågor så att jag verkligen får bästa möjliga lack. Om den är rinni så blir det ju lite jobbigare förstås… då får man måla några ytor i taget men det blir ett himla vändandeoch vridande! :/
Lovar att återkomma med rapport när jag vart på färgaffären! 

#7 Precis. Och om det var länge sedan första lagret lades.
Ja, den killen sade att han var tvungen att ta isär sitt skåp och måla alla ytor liggande. Det lät så drygt att jag struntade i golvlacken. Har också tänkt fråga dem på färghandeln men blir aldrig av. Vill gärna ha uppdatering när du har provat!
Enligt den här killen höll iaf golvlacken überbra mot kisslukt! Däremot hade den släppt lite på vissa ytor för att han hade sandpapprat underlaget dåligt. Men jag antar att det funkar med grundfärg istället för sandpapper även med golvlack. Sånt där måste man fråga färgkunnig om..

Förresten, Niffen:
Här har du ett tips på bottenlåda som du kan ha! Den passar ju dina mått efterosm den är anpassad efter garderob:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19808460
Kan man nog ha som hyllplan också om man vill och klippa hål i botten. Plast är ju superbra! Dessutom är det höga kanter och plastlister så att det inte rinner kiss under.
Är jag nördig på det här med byrbygge or what?

Den här funkar också om man är snål:

Har man nen bredare garderob, ungefär 80 cm så kan man ha detta som hyllplan:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80101236
Funkar ju att sätta upp på väggar som klättervägg också!

Nu är jag hemmkommen från Franks Färg med en liter golvlack á 189kr.
Killen jag snackade med sa att man inte behöver grundmåla något mellan färg och lack, däremot gärna slipa lite med sampapper, typ 180. (jag kommer nog inte våga slipa nåt på mitt fina schackrutiga golv dock så vi får se hur bra det blir där :P )
Han trodde heller inte att det spelar någon roll huruvida färgen under lacken är vattenbaserad eller oljebaserad i o m att färgen är torr.
Lacken är vattenbaserad och rinnig som vatten ungefär, så det blir till att lacka i omgångar… Jag tänker nog göra så att jag lackar alla ytor som är vågräta när skåpet står som vanligt, sen efter ett par timmar/ nästa dag så vänder man den ett steg och lackar de ytor som finns där osv. Så får man göra om proceduren ett par lager:P
På burken står "Lacken tål lätt belastning efter 2-3 dagar och uppnår sin slutgiltiga slitstyrka efter 2 veckor" (!!!!) En råtta är ju ingen hög belastning med sin lätta vikt så jag skulle inte tro att man måste vänta 2 veckor med att flytta in, men minst 3 dagar då i alla fall för att vara på den säkra sidan.
Jag tror jag fick med allt som sades =) Nu ska jag ner i källaren och måla och även provlacka på en liten bit! Jag återkommer med rapport! 

Å tack så mycket för infon! :)
Vad sade han om grundfärg, annars? Var det helt fel att använda det under golvlack eller bara onödigt? Jag tycker det är så jobbigt att slipa! Då köper jag hellre grundfärg om det funkar, liksom.. Fast ska man måla på omålade ytor kanske man inte ens behöver slipa?
Jag skulle ändå vänta ett par dagar innan jag lät dem flytta in. Jag fick fula märken efter vattenskålen i mitt skåp och då väntade jag två dagar efter lackning.
Låter så jobbigt, det där med att det är så tunnflytande.. Finns det verkligen ingen annan färg som har samma egenskaper som golvlack fast är mer tjockflytande?

Det lät mest som att det var onödigt med grundfärg tror jag.
Alltså, slipning är inte jobbigt! :) Jag tycker till och med att det är KUL att slipa :P Min sambo tog hem en sån här (http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11439) från jobbet och det är såååå himla lätt! swosch swosch så är det klart! Det finns säkert liknande och billigare på typ ÖB, men jag lovar, det är sååå värt pengarna. Buy it!!!! :D

Okej!
Oh! Det var ju billigt! :)
Jag skulle vilja ha en slipmaskin. Då kan man snygga till alla kanter och så.. Mina föräldrar har en men den får man psykbryt på, typ vibrationsskador! Den är kanske rätt gammal iof.. :P
Gud, jag blev så inspirerad av burbygge nu att jag har suttit och ritat och planerat hela dagen!

#7 jag håller på att måla med golvlack nu och den ÄR rinnig men det funkar absolut att måla vertikalt med den. Dock får man köra många många gånger :)

#16 Åh, vad bra! :)
Ja men då kanske man kan göra som idaleck säger och vända lite på skåpet när man målar andra omgången osv..
Förresten, hur funkar golvlack tillsammans med annan lackfärg? Någon som vet? Finns ju oftast inte så himla fina kulörer på golvlack..

Så vitt jag vet så är riktiga golvlacker alltid obrutna och alltså färglösa. Jag har ju målat de färger jag vill ha först och ska lacka på det…och det ska ju inte vara nåt problem att lacka över annan färg =) Jag har målat med främst snickerifärg men även väggfärg. Tog av det som blev över när vi renoverade lägenheten:P minst 10 halvfulla färgburkar kvar så det fanns en del att välja och blanda 

Ja, just det, det finns ju helt genomskinliga lacker!
Men då borde det ju bara vara att köra på, då.. Då syns det ju inte så mycket om det skulle lossna lite heller..

nää precis :D Vad ska du ha för färger? Jag har olika teman på mina våningar, hihi… nedervåning: Murrigt, djungel. Här blir det varma färger som grönt och brunt och sthlm-vitt. mellanvåning: här blir det stilrent i vitt/svart. chackrutigt golv. Övervåning: sovrum och rogivande blå tapet (http://www.sandbergtapeter.com/default.asp?lid=10&ulid=18&show=3&katdel=3&psid=72&vid=545&vrank=7) Hur det går att lacka på tapet återstår att se, inget e omöjligt och jag ska iaf prova!
Går det inte får det väl bli blåmålade väggar :P
Och JA jag har inredarmani.. 

Å vad spännande! :) Dunderfin tapet. Ja, men man måste ju prova för sjutton!
Jag ska ha allt i högblankt vitt. Eftersom jag ska flytta så vet jag ju inte vilka färger som kommer att finnas i det rummet. Och vitt passar ju till allt. Så tänkte jag anpassa inredningen i buren lite till de färger som finns i rummet. Kommer förmodligen att bli mycket grönt och skira färger+svart, beige och vit.
Jag kommer att bygga min bur i flera olika sektioner med stängbara dörrar mellan. Så nästa månad ska jag börja bygga sektion ett. Den kommer att vara L80H100D60.
Jag ska ha glasdörrar med aluminiumram på min bur. 300 kr styck från Ikea. Och galler i taket. Sen blir det en sån där utdragbar transparent plastlåda i botten. Så jag tror det kommer att bli fint. Första burdelen kommer att gå loss på ungefär 1400. Tänkte starta en egen tråd till mitt bygge sen när jag kommit igång. Gör det, du med! :)

Hehe, här är alltså en till som har inredningsmani!
för stör tråden lite men kankse kan hjlpa dej jag undar om man kan ha mattor asså golvmattor?

21# låter skitcoolt!!! :D Fattar inte att inte fler bygger bur, det är ju så kuuuul!!!! Har nu provat lacken på en liten bit bara och det ser fint ut! Den var "fast" efter typ 30 min så då kommer man ju kunna vända och måla andra ytor rättså fort ändå :D
Skippar tapeten, känns för omständigt plus att det kanske inte alls funkar. Det blir vitt och petrol i sovrummet med lite simon&tomas-inspiration, hihi (förra avsnittet..najs me ränder på väggarna… ;) )
Jo jag har också tänkt på att starta en EGEN tråd men det är så himla mycket roligare att sno andras, moahaha. 

#24 Å vad bra! Ska bli så spännande att se hur ditt bygge utvecklar sig!
Man kan säkert göra något skoj med chabloner. Om man ändå ska lacka över med golvlack så spelar det ju ingen roll vilken färg man har under liksom.
Jag tror att folk inte orkar. Det är ju mycket jobb och oftast inte så billigt och sen så är nog många rädda för lukt. Det finns alltid en risk för det när man jobbar med trä..
Det var ju ett tag sen det skrevs här, men eftersom den börjar bli aktuell för mig nu så känns det inte fel att putta, typ.
Jag ska ha tre hyllplan, dvs. fyra delar, nedersta delen ska vara ganska mörk. Där är det toa som gäller och man vill ju inte ha förhörsljus i ögonen när man skiter, så där ska det vara kanska täckande hyllplan och hög kant på dörren, så det inte sprätter ut massa flisbitar.
En fin klättergrej upp till första våningen, där äter vi mat och dricker vatten ur två flaskor som sitter fast i gallret på dörren. Hyllplanet är "toalett"-format, som min mamma kallar det, det är heltäckande förutom en halvmåne i mitten längst fram så att man kan komma upp någonstans och så att det inte ligger majs och ärtor över hela mitt golv efter tre minuter.
En stege upp till sovvåningen. Heltäckande hyllplan där också förutom ett litet hål inne i vänstra hörnet. Inte riktigt bestämt hur det ska vara, men, men… Där ska det stå ett hus och över huset är det en liten klättervägg på något sätt upp till översta våningen.
Lekvåningen! Här är det lek, bus och full rulle som gäller. Grenar, rep och massa skoj!
Hyllplanen som ska vara i plexiglas vilar på en list i trä med silikon på (mot kiss) så hyllplanen ska vara lätt att ta bort och tvätta av. Allt ska lackas med golvlack, är det bestämt. Vet itne vilken sort, dock. Men det ordnar sig.
En snygg detalj är också att på varje våning (förutom bv, bajsvåningen) ska det vara ett litet hål i vänster vägg där vi ska på nåt sätt (limma?) fast plexi, som ett litet titthål från sidan som också släpper in ljus. Hur låter det? Nån som har några ytterliga tips eller något ni undrar över(dvs. jag glömt skriva)?
Åsa, du kommer och hjälper mig, va? 

Vad får man tag i plexiglas? :S
Är det som jätte hårt plast och kan man såga i det?
#28 Gå till en glasfirma eller en bilglasfirma. Min pappa bygger racerbil ihop med sin polare som äger en bilglasfirma så vi får gratis plexi av honom. :)