Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 426 ggr
SweGizmo
0

Katrering.

Har sökt runt lite om kastrering här på forumet, men det var lite för luddigt:/

kom bara fram till att man inte ska kastrera om råttan är över 1 år..

Jag ska kastrera Dexter då han visar lite väl mycket dominans-beteende.

1. Så, vad kostar en kastrering?

2. Hur blir råttan efter det?

3. finns risken att råttan dör under kastreringen? hur stor chance då?

4. övrigt.. skriv egna erfarenheter osv:)

Min blogg: SweGizmo.se

Daydreams
0

Priser är totalt olika från veterinär till veterinär.

Hur råttan blir varierar också totalt, det hjälper inte alltid

Ja det finns risk, pga narkosen, så se till att det är en erfaren veterinär

wintermynta
0

En kastrering kostar allt mellan 300kr och uppåt
Oftast tar det en månad innan testoronet går ur. Hanen bör sitta själv i minst sex veckor innan man försöker introducera honom till flocken. Sen hjälper inte kastrering mot människoaggresiva råttor.
Självklart finns det en risk att han inte vaknar upp efter. Själva kastreringen är ett enkelt ingrepp som går snabbt att göra. Det beror mycket på råttans hälsotillstånd hur bra den klarar en operation.

Har förnärvarande två kastrater här hemma. Båda två var extremt aggressiva mot andra hanar men fungerar bra nu. Men som sagt det är inte säkert att det hjälper.

SweGizmo
0

Dexter är inte aggresiv mot mej, men han är lite skygg och ibland lägger han sej på rygg och skriker när jag ska ta han, han har alltid haft lite svårt för händer. men han har aldrig bitit. Men han har markerat 2 gånger genom att ta tag med tänderna runt mitt finger, men inte så att det gjort ont eller blivit märken, båda gångerna har vart när han vart rädd, tex när jag skulle klippa hans klor, min sambo höll fast han och jag klippte, det tycket han inte om, han skrek och sedan tog han tag om fingret.

Men om man ska ha han i egen bur i 6 veckor, då kanske råttorna glömmer av varandra??

eller kan jag ha buren bredvid deras bur så dem iaf ser varandra?

Allamej
0

Jag har kastrerat en råtta och detta är mina erfarenheter av det:)

1: Jag gjorde det i samband med kastrering av mina katter så jag fick "paketpris" vilket var 200 kr för Dobby. Annars hade det kostat 350 kr tror jag.

2: Dobby var redan innan en lugn och sävlig pojke när det kom till människor, det har inte förändrats utan snarare förstärkts. Han kan ligga och gosa med mig flera timmar.

3: Jag var livrädd att han inte skulle vakna efter narkosen men det gjorde han ju :) Veterinären som utförde ingreppet gjorde så här:

4: Han sövde Dobby väldigt lätt, just så pass att han tappat medvetande, just för risken att narkosen skulle bli för djup och Dobby inte skulle vakna. Han lade ett snitt på pungen, tog ut testiklarna, knöt igen ledarna och sen var det klart. Eftersom det skulle behöva dräneras så sydde han inte ihop pungen efteråt… Men allt gick bra. Dobby var läkt på några dagar och man ser inte ens ärret idag. 

Dobby gick inte att sätta tillbaka till hanflocken. Han funkade ute med tjejerna men i bur så reste han ragg mot dom. Så jag var ju helt övertygad om att han skulle vara tvungen att leva ensam resten av sitt liv tills jag fick hem Ull. Dobby älskar sin nya kompis och dom trivs väldigt bra ihop.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

#4 tack för svaret:)