Tingsrätten
Idag kom domen suck (nä det är inte Grodans hemlis) att vi måste upp i tingsrätten för att vi haft råttor.
Hyrde ett privatägt hus 2006 och allt var perfekt. Stort hus, stor trädgård till billig hyra. Men det var ju så klart för bra för att vara sant.
Först vräkte dom oss när dom fick veta att vi hade råttorna (kaninerna och marsvinen sa dom ingenting om) sen sanera dom kåken och sen stämde dom oss.
Nu har dom "hitta" mer saker som dom vill ha pengar för, saker tagna helt ur luften. Slutnotan för att vi har haft råttor slutar på (håll i er nu) 37 800kr
Blir så ledsen över hur man kan vara så hatisk över ett husdjur. Saneringsfirman säger att hela kåken var en sanitär olägenhet. Hur kan dom säga så när det inte var sant? Det luktade inte ju ens illa. Jag har till och med lämnat in en lista på exakt hur många råttor jag hade det året och det var defentivit inte över 30st som sprang helt lösa. Varför är folk så fruktansvärt hatiska?
Detta är överdjävligt och helt fruktansvärt… Men jag håller tummarna för dig… Det finns folk därute som trots att dom inte ser ut att ens kunna vara i samma hus som en råtta faktiskt gillar dom.. vi håller tummarna att nämndemännen som har ditt fall är sådana.
Det är ju verkligen fullständigt skitsnack som du har drabbats av och jag beklagar verkligen att det gått så här långt… Men ge er inte. Ni kommer att vinna, man kan inte vräkas och bli saneringsskyldig bara för att ens värd är rädd för råttor… blir man det så far den sista tron på mänskligheten
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Helt sjukt…hoppas verkligen det går bra för er! Sas det inget innan ni hyrde huset om huruvida ni fick ha husdjur eller ej? Man tycker sånt borde stå i hyresavtalet…
En stor eloge till dig för att du orkar kämpa! Ska hålla tummarna för er.
Gå ut i tidningen med det!!!! om du hade råttorna i bur så ska dem fan inte klaga:s
RING AFTONBLADET!!!
Min blogg: SweGizmo.se
villaägare är djäkligt kåta på att stämma folk… aj nåvv…
Vilken mardröm för dig.. fy vilka människor!
Håller helt med #3, ring tidningarna! Dom lär gilla storyn och folk kommer få lite info att läsa om råttor, det kan ju få bort någons fördomar och då slår man två flugor i en smäll!
Men hur tänker tingsrätten? Alltså, om det inte står i hyreskontraktet att man inte får ha råttor borde det väl vara omöjligt att bli ersättnings$skyldig? Vore väldigt intressant att läsa deras utlåtande… Men jag vet även hur det är med råtthatande människor…När min käre far hälsar på måste jag ha en handduk över råttburen:( Han blir så oerhört äcklad av dom och sitter bara och ryser…

Helt sjukt att dom kan få lov att göra sådär ens! =O
Ja har precis fått lägenhet… tror ni att dom kan slänga ut mig med om dom får reda på att jag har råttor?
I papperna står det att husdjur är tillåtna förutom giftiga ormar o spindlar… så dom kan väl inte säga nåt om råttor?

Hela historien började med våra grannar. Upptäckte att dom hade två kaniner i ett mörkt dragit skjul varav en var väldigt sjuk. Eftersom jag är djurvän så kan jag ju inte hålla tyst utan påpeka lite fint att man måste faktiskt ta kanin till veterinären. Då skulle pappan i familjen nacka dom så då bad vi att få dom. Tyvärr var ena kaninen så psykiskt/fysiskt skadad (den bet, var helt ohanterbar och gravt undernärd) att den fick avlivas direkt och då började karusellen. Vår grannar ringde till hyresvärden och berätta att vi hade hela huset fullt med råttor. Sen trissa dom igång varandra och vi blev vräkta. Mycket av det som vi ska betala har hyresvärden och vår gamla grannar kokat ihop. Hyresvärden är dock värst eftersom han till och med hotat min familj när sonen var hemma. Fick själv hota med att ringa polisen för att få dom att lämna oss ifred.
Tyvärr har även saneringsfirman intygat att huset var en sanitär olägenhet trots att bilderna säger nåt annat.
Det riktigt fina i hela kråksången är att hyresvärden själv haft katter i sju år innan vi flytta in men ändå är det vi som ska bla betala saneringen.
Så nu rullar cirkusen på för fullt, det blir bara mer och mer grejer som vi ska betala och allt skylls på råttorna.
Tidningarna har jag försökt med men dom var inte intresserade. Så fy faan för villa svenssons säger jag bara.
Jag trodde verkligen att tidningarna suktade efter intriger av alla de slag. Du får köpa huset bredvid så kan ni vara med i grannfejden sedan;)
Saneringsfirman då, kan man itne göra några tester som man kan få ut "orsaksdjuret"? Tex om det är katthår och kattpiss ingrott i golvspringor eller om det finns bakterier av såttbajs kvar under garderoberna, vad som helst?
Vad är det man sanerat mot? Jag har aldrig brytt mig så mycke om vad en sanering innebär, kör man en vacumsugning på hela huset och får bort varenda liten dammpartikel eller kör man något bakteriedödande skum överallt eller hur funkar det?

va sjukt! att folk ens kan ha så lite vett i skallen att de beter sig så! fy :(
Finns det bildbevis på hur huset såg ut innan ni flyttade in?? (vilken helt sjuk historia.. där ser man vad grannar kan ställa till det…)

#9 Från början skulle det göras en allergisanering då dom nya köparnas barn var kraftigt allergiska mot pälsdjur. När det gick upp för hyresvärden att dom skulle få stå för hela kostnaden så hette det plötsligt att man måste göra det för att hela kåken var en sanitär olägenhet, orsakat av mina råttor.
Det saneringsfirman gjorde var en fullständig sanering. Först tas alla lister, socklar till garderober och stommarna i köket bort. Fönstren putsas på insidan och sen torkar man av tvättmaskinen. Därefter damsugs golv, väggar och tak med en speciell damsugare med fem filters system. Sen torkar dom golvinredning. väggar, tak och elskåp mm. Sen ozonbehandlar man hela skiten.
Med tanke på att dom tog hela huset (268 kvm )som bestod av 10 rum så kosta bara det kalaset 13 000kr. Sen vill hyresvärden ha betalt för en massa annat som har samband med saneringen. Bla pengar för att han fick ta bort lister mm
Sån här sanering görs egentligen bara hos djursamlare och andra firmor som jag har pratat med var det ej nödvändigt att göra en sån här sanering, inte ens om det rör sig om allergi.
Eftersom vi själva inte fick välja saneringsfirma så gjordes det inte en analys på håren som hittades bakom en av listerna. Det finns bilder på resten av rummen där det inte finns spår av husdjur.
#11 Vi har bilder på hur det såg ut när vi flytta in och det finns även ett videoband (tyvärr deras) där hyresvärdens fru säger att dom tänker sätta dit för så mycket som möjligt.

Ring Aschberg!
#12 Det är helt sanslöst…Varför inte bara skaffa andra hyresgäster? Istället för hyperallergiker. Jag vet inte vad man ska säga, annat än att det är för jävligt.
Vad heter det där programmet som Aschberg har? Insider? Jag såg när han skällde på ett blufföretag:D Han ställer nog gärna upp bara han får gorma på någon, hihi.

va?? helt otroligt ju!! ring tidningarna o alla du kan komma på!! ja ashberg är riktigt bra på att skälla ut korkade människor så han måste du ju bara ringa!!
Qui dormit, non peccat

Nää, så hemskt!! Jag blir förbannad!

Alltså..ja.. jag tror att du har lagen på din sida..
Hoppas att allt går bra.. du får ge oss uppdateringar över hur det går som..

Hoppas det går bra och inte behöver stå för allt det där! Blir så arg när jag hör sånt, tycker råttor skitar ner mindre än tex katt och hund.
Hur som helst önskar jag dig lycka till! =)

Det är för jävligt, och sjukt att dom fått igenom det som mål i Tingsrätten. Hoppas dom beter sig osympatiskt och virriga, och om du är klar och berättar exakt utan att överdriva eller ändra din berättelse, borde du vinna. Men det är fruktansvärt ångestframkallande att behöva gå upp i rätten alls:(
Håller alla tummar
Ja, vi håller tummarna för dig!! Tror knappast att rätten tycker att ni ska betala hela kalaset..!! Ha is i magen bara!! Lycka till!!

Fy fan, jag blir så jäkla arg när jag läser detta!
Ursh vad jobbigt det måste vara för er att gå igenom detta. :(
Älskar mina stora små vänner..

Det finns inga ord för detta…Och visst ville saneringsfirman säkert tjäna en slant.Det hadde de ju inte fått gjort om det inte fått göra en större sanering.
Men även detta visar hur folks fördomar är mot råttor.
Jag känner verkligen med dig skall veta.
Ge inte upp på tidningsfronten.Ring fler tidningar.

jag kan inte tänka mig att ni blev fällda så länge det inte finns något skriftligt som förbjöd er från att ha husdjur.

Det ska stå skriffligt att ni inte får ha husdjur… annars kan dom inte säga något.. om ni inte orsakat skadorna som dom påstår så måste ni tyvärr kunna bevisa det.. vilket ofta är svårt, vem tar bilder på sitt nya hem innan man flyttar in bara för att problem kan uppstå senare.. Ingen gör det..
Jag vet att det finns vissa regler för husdjur om dom är giftiga eller på något annat sätt farliga för allmänheten.. men råttor är ingen fara för allmänheten.. har svårt att tro att råttor kan skita ner i den omfattningen så att sanering behövs.. Visst kan råttor vandalisera saker.. men inte i den omfattningen..
men det finns så många idioter i detta avlånga land som tror att råttor är små pest smittande pälskoftor.. Om så var fallet så skulle jag vara död och begraven för länge sedan med tanke på att råttorna brukar vara i min säng och ibland slickar saliv från min mun. visst kissar råttor ibland där dom inte ska kissa..
min lägenhet doftar ingenting.. förutom den gången jag hade pellets då jag själv höll på att avlida av den starka doften..
fy faan för människor som inte kan förstå att råttor är underbara varelser som ger så otroligt mycket kärlek och omtanke till sina ägare.. okej att man inte vill ha råttor själv, men respekten för andra som älskar råttor borde vara självklart..
blir så förbannad………

Det enda vi inte fick ha var hund. Det var bara det kravet, ett krav man egentligen inte får ställa för då är kontrakten ogiligt (fick veta det i efterhand). Det står inget om andra husdjur och dom visste när vi flytta in att vi bla hade marsvin så djur visste dom att vi hade.
Vi talade aldrig om att vi hade råttor oxå för jag trodde i min enfald att det inte behövdes. Dom fråga om vi hade pälsdjur och svara att vi hade flera bla marsvin och sen var det inget mer med det.
Vi bjöd faktiskt in hyresvärden så han fick träffa mina råttor. se hur dom bodde och att det fanns karbinhakar på båda burarna. Berättade oxå hur ofta jag städa och skicka med en info lapp från srs där det står om tamråttan.
Så då var det oki i en veckan sen ringde hans fru och skrek att dom skulle ut i stallet. Så det har varit många turer och mycket hot. Hade hoppats att dom skulle ha tröttnat vid det här laget men inte. Vi bodde i huset bara ett år och flytta sommaren 2007 och fortfarande tjafsar dom.
Tack i alla fall för erat stöd. Känner mig så trött och rädd just nu. Vet mycket väl hur rättsystemet fungerar och jag har ingen större tilltro att vi ska vinna detta. Det som oroar mig mest är dels summan på över 37 000kr (+ränta) men även rättegångskostnaderna vi får betala om vi förlorar.Då slutar nog summan en bit över 100 000kr. Pengar som vi inte ens kan låna till.
Så det är jätte jobbigt just nu.

*styrkekram*
Men för i H*lvete!!!! hur kan det finnas såna människor? alltså det kan inte gå igenom i rätten ju!
hur kan vissa människor vara så sinnessjuka? ni har ju bevis på att det inte är sketet eller så. hur kan dom komma med såna anklagelser? SPECIELLT när hyresvärden själv har haft katt i flera år :S och en katt stökar väl ner bra mycket mer än råttor, eller? jag menar det är skillnad på om man har råttor lösa 24/t om dygnet å låter dom göra vad dom vill å skita överallt. men nu är ju inte fallet så.. dom lär ju göra det ENBART för pengar! en normal människa hade aldrig gjort så där.. och det dummaste är ju (som du sa) att dom inte klagade på de andra djuren :p
usch vad jag blir upprörd när jag hör/läser sånt här :S
håller alla mina tummar för er!!
som de andra har sagt.. ring ashberg å försök med tidningar igen! dom där människorna ska inte komma undan!

Dessutom om ni måste betala borde ni väl själv få möjlighet att välja saneringforma och göra delar av jobbet (ta bort lister) för att minska konstnader?
Vi håller alla tummar och tassar för att Tingsrätten ska inse hur befängt detta är och ni slipper betala ett öre. En saneringfirma som vittnar till er fördel är nog en bra ide också.
Jag tycker det är hemskt att man ska få vara rädd för att bli vräkt bara för att man har tamråttor:/
jag börja fundera på att säga att jag har hamster istället för råttor när jag ska söka lägenhet:/ eller så säger jag inget alls…
Min blogg: SweGizmo.se
Jag hoppas verkligen att man får ha djur där jag ska flytta nu. men det är massa som har katter och hundar där iallafall har jag sett.. å min morsa hade ju råttor och kaniner så det är nog lugnt.
har inte för mig att det stod nånting på kontraktet om husdjur iallafall.

det ska stå i kontraktet om man får ha djur eller inte.. jag vet att det inte står nått i mitt kontrakt, men jag visar inte upp råttorna i onödan utifall nån gnällig människa bor granne med mig.. det finns nämnligen inga katter elller hundar här heller så ja törs helt enkelt inte fråga!! definitivt inte sen jag läst vad som händer med dig wintermynta!!
Qui dormit, non peccat
Det kan ju inte gå igenom… Att huset skulle vara i så dåligt tillstånd att det måste saneras bara pga råttorna är ju bara taget ur luften. Det finns INGENTING som skulle kunna stärka det. Kan inte se hur de skulle få igenom det i tingsrätten…
Fy fan alltså, det är helt sinnessjukt att man får göra såhär. Jag vet inte vad jag tagit mig till om jag var du. Fortsätt kontakta tidningar! Min bror jobbar i den branshen, vill du att jag ska be honom prata med lite folk inom tv?

Skojjar du med oss?! GUD VAD SJUKT!!!!!! Asså seriöst! Helt knäppt! Jag håller på dej och fortsätt kontakta tidningarna som dom nadra säger! Lycka till så mkt nu!! *Kramar*
Sjuk var ordet… hoppas att ni får rätt.
Känns ibland som att jag står näst på tur…
Om du vill kan du ju skriva din tidigare adress här (om dina fd hyresvärdar bor där i närheten), så behöver du ju inte veta något om ägg på deras bil och liknande händelser;) Moahaha!

#34 Men usch då.. Bäst att du överlåter hundarna till mej :) Skämt åsido,det låter inte alls roligt.. :/

Än en gång tack för erat stöd.
Har tillsammans med min sambo ägnat kvällen att gå igenom alla papper, foton och andra intyg så det mesta kan vi motbevisa
Sen är det ju upp till tingsrätten hur dom tolkar det.
Svårare blir det att motbevisa saneringsfirman men det ska gå. När jag kollade datumet för uttalandet/intyget (att huset var en sanitär olägenhet) så insåg vi att då var vi mitt upp i flytten. Så det var inte så konstigt att det såg för jävligt ut eftersom hela huset bestod av flyttkartonger, sopsäckar mm.
Hur förväntar dom sig att det ska se ut när man flyttar från 10 rok till 5 rok. Det är ju hur mycket som helst som ska sorteras och slängas. Vi fick endast en månad på oss att lösa allt, packning, flytt, städning, inskolning av barn (vi bytte ort) osv. Att sambon jobba 12 h skift två av veckor gjorde det ju knappast lättare. Men det gick.
I alla fall så kanske saneringsfirman tror att folk lever så jämt??
Så det blir verkligen upp till bevis, hoppas bara att tingsrätten har mer förståelse än dom.
#32 Överväger starkt ditt förslag, pm dig sen.

Har ni fått datum för rättegången?