Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1821 ggr
meledil
0

Aggressiv råtta?!

Hej!

Jag och min sambo börjar bli riktigt oroliga över vår råtta Jack. Han är ca 4 månader gammal nu och vi har haft honom sedan han var leveransklar. Redan när vi fick honom märkte vi att han var lite osäkrare än vår andra råtta som vi fick samtidigt, men vi trodde det bara berodde på att han kommit till en ny miljö. I början gick allt bra, råttorna verkade komma överens, bårkade lite smått men det var inget farligt. Men fortfarande visade Jack osäkerhet och spände sig för livet när man försökte hålla i eller klappa honom.

Det är nu de senaste veckorna som det börjat bli konstigt, Råttorna ligger inte lika ofta hos varandra, och bråken blir allt mer högljudda, vi tänkte att så länge det inte blir sår eller så, så är det väl ingen fara? Dock började jag märka att när jag skulle ta in och ut Jack från buren, började han smått attackera min hand, liksom bita mot den. Först trodde jag att det var för att han var busig eller stressad och antog att man måste ta det väldigt försiktigt med denna råtta.

Det var här om dagen som något skedde som jag inte trodde skulle ske. Jag skulle ta in Jack i buren efter att de fått varit ute i lägenheten, han satt lungt och fint på en matta och jag närmade mig, lät han lukta på handen och när jag sedan skulle plocka upp honom, skrek han och bet upprepade gånger, mig så hårt i fingret att han nästan hängde kvar och fingret började blöda.

Jag blev förvånad. Jag har klämt på kroppen när han varit lugn och det verkar inte som att han har ont någonstans. Pappan till jack var en råtta som kommer från Pottsorken (En fd medlem tydligen) och SamanthaJones som vi köpte råttan av hade inte träffat den råttan, men sa att mamman var skygg mot främlningar och män, men var snäll mot henne och Morgan.

Är detta tecken på en aggressiv råtta? i sådana fall vad gör man med en sådan råtta? Jag och min sambo ser oss inte som särskilt  erfarna råttägare eftersom vi bara haft en varsin förrut när vi var yngre. Vad finns det för alternativ?

Ursäkta för ett långt inlägg, men vi vill gärna ha hjälp och tips!

Tacksam för svar!

Babbett
0

Jag skulle inte ha kvar en råtta som attackerar så blodet sprutar. Ibland kan det bli något missförstånd där man kan ursäkta råttans beteende på något sätt…och där det inte händer igen. Fast som det låter av din beskrivelse så är det här något som trappats upp och då skulle inte jag chansa.

wintermynta
0

Håller med #1.

SweGizmo
0

Hmm… jag skulle nog nte heller behålla en råtta som börjar bitas:/ men säger ändå att du kanske ska vänta lite till, hugger han igen är det 2a gången och då kan du räkna med att det kommer fortsätta tyvärr:/

ha du bara 2 råttor?? Oftast kan råttor lugna ner sej lite om man skaffar lite fler, det blir ju mer harmoni sedan om det blir en "flock" så att säga.

Jag hade ju också bara 2 från början, min ena kille Pepsi har alltid vart lite mer skygg och spännig, men han blev faktiskt bättre efter att jag skaffade lilla Dexter. så 3 Råttor gjorde susen:)

Min blogg: SweGizmo.se

SamanthaJones
0

både mamman o pappan kommer ifrån pottsorken..

det känns verkligen piss att det blev såhär med jack. Men bra att ni tar tag i saken ordentligt..

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Allamej
0

Jag håller på #1 och #2… En råtta som beter sig så när han är så ung kommer knappast att bli bättre sen…

Jag skulle inte heller sätta in en bebis till honom… om den andra hanen har tagit avstånd från honom så är det ju av en anledning.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

du har en poäng där. tänkte inte på det…

Min blogg: SweGizmo.se

Harm
0

Hej! Det är sambon här. Vad ska man göra med en aggressiv råtta då? Ska man försöka omplacera den eller ska den avlivas?

Allamej
0

En aggressiv råtta mår inte bra och min åsikt ar att den bör avlivas :(

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Vintras
0

Jag skulle avliva råttan. Vad det beror på är svårt att säga men din beskrivning låter som tämligen oseriös avel på helt fel djur och det är inte ovanligt att det slutar såhär.

Terato
0

Å, vad tråkigt, meledil. Lider med dig..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

silverorm
0

Jo..han blir nog inte bättre med åldern nej… av egen erfarenhet kan jag säga det…det bästa för er o han är att avliva han! Tyvärr!!

Harm
0

Det här kanske låter som en lite känslokall fråga men är det någon som vet hur mycket det kostar att avliva en råtta? Hos veterinären alltså. Jag och meledil hade en liten diskussion idag om vad det finns för möjligheter till allternativ avlivning (alltså inte hos veterinären). Vi kom dock fram till att råttor antagligen är svåra att avliva på något humant sätt så länge det inte är hos veterinären, pågrund av att de är så pass små och "elastiska" om man kan säga så … Är det någon annan som vet säkert vilka typer av avlivning man har att välja på?

Harm
0

Ber om ursäkt om någon tar illa upp av min formulering (meledil tyckte den var lite "hemsk") … Men ni förstår säkert vad jag menar trots det klumpiga ordvalet :P

Babbett
0

Jag betalar 150kr. för avlivning hos min vet. En annan vet. som jag går till ibland tar 250kr.

ladysurprise
0

#12 jag avlivade min råtta hema eller jag o jag bonden.. han sköt med luftpistol eller vad de var (jag var inte där)..

Ursäkta om någon tog illa upp

hus-musen
0

jag har nyss varit o avlivat en aggresiv råtthane o på djurkliniken roslagstull tar de 320 kr.. men de är ju i sthlm innerstad så de brukar vara lite dyrare där..

#12 du kan välja på spruta eller en hagelbössa.. de är väl de två bästa sätten.. sen beror de på m du vill plocka slamsor eller ha en hel råtta att begrava!! de är en smaksak helt enkelt.. men bits er råtta igen så finns de bara avlivning som alternativ är jag rädd.. de är inte roligt,känns förjävligt faktiskt att besluta nåt sånt,men råttan mår inte bra o lider om den bits..

en bäbis hjälper inte om den andra råttan redan tagit avstånd.. då är de nått galet..

Qui dormit, non peccat

Babbett
0

Jag har fått tips från en vet om att man kan lägga baksidan av tex. en vanlig kniv precis bakom huvudet/nacken på råttan och sedan hålla om kroppen och rycka snabbt bakåt. Då rycker man av huvudet från ryggraden och råttan ska inte känna något alls. Alltså en snabb, smärtfri död…utan blodbad.

Jag har inte testat…tycker 150kr är ett billigare pris än att jag själv ska experimentera med mina älsklingar.

Babbett
0

#16 Roslagstull är duktiga…och dyra. En avlivning är inget som kräver specialkunnskap om råttor och därför väljer jag en vanlig vetrinärpraktik. Är det däremot något mer avancerad så åker jag till Roslagstull.

Tramsa
0

#17 Huh? Vilken knasig veterinär som ger råd om hur man avlivar själv.. :/

Babbett
0

#19 Jag känner henne och frågade sedan vi diskuterat olika metoder…efter allt jag läst på div. forum :-P

Harm
0

Vi tackar för tipsen men om en avlivning blir aktuell så är ju faktiskt inte 150-350kr så farligt! Vi var rädda för att det skulle ligga kring 500/600kr eller över!

wintermynta
0

Jag betalar ung 200 kr för en avlivning. Min veterinär är väldigt duktig och råttan somnar in utan stress.
Dom får först en lugnande spruta som kan svida lite men det går bara på nån sekund. Sen får jag sitta med råttan i ett rum och vänta tills den är helt borta. Då får råttan den sista sprutan i hjärtat och den känner ingenting utan får helt enkelt somna in i min famn.
Tycker man det är jobbigt och inte vill vara med så behöver man inte.
Han är faktiskt den första veterinären som jag träffat som anser att detta sättet är det mest humanste eftersom råttan inte blir stressad och behöver inte tvångshållas. Det är oxå lättare för mig som är matte eftersom jag kan ta farväl av råttan i lugn och ro.

fenix82
0

jag betalade 100kr

idaleck
0

Jobbigt att tänka på avlivningar…jag tror faktiskt inte att jag skulle vilja vara med om vi var tvungna att avliva..Däremot skulle jag antagligen tvinga elias sitta med råttan som vintermynta gör, för råttans skull..men jag skulle nog inte palla det själv :/

Tramsa
0

#24 Jag skulle bli mer ledsen om jag inte fick hålla i råttan när den somnar in.. Men jag förstår ditt resonemang också.

Babbett
0

Jag tycker råttan har gjort sig förtjänat till att jag är med, även fast jag tycker det är jättejobbigt så känns det lite i den stora sammanhangen.

Efter att jag avlivat en hund hemma (vet. svängde förbi och gjorde det på plats) så stod jag med spaden och grät i trädgården. Grannen kom och var jätteorolig och ville hjälpa… Jag svarade att det minsta jag kunde göra för hunden var väl att ge den en grav! Och det gjorde jag…

…nu fick jag sagt det med :-/

idaleck
0

#25 o #26 förstår hur ni tänker och kanske kommer jag tänka likadant om det blir aktuellt, fast i nuläget känns det bara jättejobbigt att tänka på att nån av pojkarna skulle dö i min famn:/ Om vi skulle måsta avliva nån och elias satt med råttan tills det var över skulle råttan ändå ha fått somna in hos någon den är trygg hos.

Men ja, det är som jag tänker nu.. Jag har aldrig avlivat något djur och det är möjligt att jag ändrar uppfattning helt om/när den dagen kommer. Huvudsaken är att det blir så bra som möjligt för djuret.

SamanthaJones
0

jag vet att på djurdoktorn tar de olika beroende på om du tar hand pom djuret själv efter eller om de ska ta hand om det och även om du är med eller inte, det billigaste är att inte vara med men hämta djuret o ta hand om det själv med begravning och liknande. Även valla har liknande priser…

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Harm
0

En liten följfråga på denna diskusionen bara! Vad tror ni om möjligheterna att få Jack/en aggressiv råtta omplacerad? Det finns ingen som tar hand om aggressiva råttor antar jag …?

Eller är det helt enkelt fel mot råttan att hålla den vid livet om den är aggressiv?

Vi är tacksamma för svar, då problemet antagligen måste tas om hand på ett eller annat sätt redan i sommar.

Daydreams
0

Omplacera får ju inte JAck att bli mindre aggressiv. Tvärtom måste han till ett nytt hem med nya människor och ev nya råttor. Eftersom han redan har en störning, kommer den troligast inte att förbättras av att han får flytta runt. Tvärtom, snällast mot Jack är avlivning, då en aggressiv råtta inte mår bra.

hus-musen
0

går han inte ihop med andra råttor så är de ingen som vill ha honom eftersom han även är aggresiv mot människor.. hade samma problem , men min Mjau gick bra med mina andra pojkar.. tyvärr så slog de runt för honom totalt o han började attackera väggen o gnaga på galler o ha sig så de blev avlivning..

håller med daydreams, det är nog bäst att låta honom somna in.. han mår inte bra..

Qui dormit, non peccat