OT Bas vs. Grannar
För att inte sabba KickanW's diskussion totalt startar jag en ny tråd ang hög musik och grannar.
Hur mycket tycker du man som granne ska tolerera? När och hur är det ok att spela hög musik? ÄR det okej?
Babbla på ni som känner före't ;)
seriös musik..
#22 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
02:53
jag är varken sexistiska, supande, raggare eller har massa fördomar om folk (förutom vissa bimbos) ;P älskar eddie meduza med hela mitt hjärta ändå, och kan inte förstå dom som inte gör det (sorry) :D:D:D::D
hahahahahhahahha det var så kul för en stund sen då det kom en granne å klagade på att vi hade för hög volum på ;D ojoj vad grannarna kommer få stå ut med mig den 11e juli ;DDDD
#23 [](javascript:void top.ShowProfile('Daydreams') "Visa personlig sida för Daydreams.")
Daydreams
2008-06-01
02:56
Jag avskyr människor som inte respekterar sina grannar och spelar hög musik kl 3 på natten.
#24 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
02:58
#23 fast min morsa bor i en villa och hon som klagade bor mitt över gatan. borde ju palla det tycker man, då det typ aldrig är fest här.
jag skulle aldrig få för mig att klaga på någon en helg om volymen var lite hög…. speciellt inte i en vanlig villa.
#25 [](javascript:void top.ShowProfile('gulzebra') "Visa personlig sida för gulzebra.")
gul_zebra
2008-06-01
02:58
#22: Ehm, vad sägs om att ta en titt på klockan? O.o
Klart folk klagar över hög musik… Var glad att de kom och sa till direkt istället för att ringa störningsjouren.
Och för guds skull, respektera grannarnas sömn -.-
#26 [](javascript:void top.ShowProfile('gulzebra') "Visa personlig sida för gulzebra.")
gul_zebra
2008-06-01
03:00
#24: Hur sjutton pallar ni volymen ni måste ha om det hörs så långt? Och hur sjutton pallar djuren den volymen? O.o
Fast jag ska inte säga så mycket, är sjukt ljudkänslig så jag är väldigt partisk om man säger så.
#27 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
03:01
#25 som sagt så är det en villa.. man borde väl få ha lite kul på helgen då man har jobbat hela veckan?
tycker det är skillnad om man festar varje helg men här är det ALDRIG fest nånting. nu är jga så glad att min brorsa å hand polare kom över å hade lite kul. tycker man får tåla att det är lite hög musik ibland.. varför vara så jäkla känslig..
#28 [](javascript:void top.ShowProfile('Daydreams') "Visa personlig sida för Daydreams.")
Daydreams
2008-06-01
03:03
Tycker inte jag. Varför ska andra människor behöva vara vakna på grund av att du vill ha lite kul? Och som sagt om grannarna på andra sidan gatan klagar, då tycker jag riktigt synd om dina djur.
#29 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
03:03
#26 djuren pallar volymen. det är inte så högt som alla verkar tro. djuren har stängt till deras rum så det är inte så farligt. dom hör nog väldigt lite isåfall då jag v ar inne dr å pratade i telefon förut.
känslga grannar skulle jag kalla det :p
#30 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
03:05
#28 som sagt så var jag inne i djurens rum å pratade i telefon förut och det hörs inte mycket in dit..
fan va fientliga ni ska vara…
#31 [](javascript:void top.ShowProfile('Girlie') "Visa personlig sida för Girlie.")
*Girlie*
2008-06-01
03:09
#27: Ja, man får ha kul men inte på andras bekostnad. Jag hade haft större förståelse om ni bodde i lägenhet, där får man helt enkelt räkna med lite mer oväsen och bör ha överseende med enstaka fester. Men hur lyckas man spela musik inomhus så att det hörs över till grannen på andra sidan gatan så pass mycket att denna måste säga till?
On-Topic: Du kände alltså Eddie Meduza?
#32 [](javascript:void top.ShowProfile('Daydreams') "Visa personlig sida för Daydreams.")
Daydreams
2008-06-01
03:14
Det handlar inte om fientlighet, det handlar om att du skrattar åt att en granne blev så störd av din höga volym kl 3 på natten. JAg tycker sånt är så fruktansvärt ignorant, och respektlöst att inte ha vett att skämmas utan skratta istället.
Och nej jag tycker absolut inte att man får spela hög musik i lägenheter heller. Som sagt varför ska andra behöva vara vakna för att ngn i en lägenhet vill ha kul? Fruktansvärt själviska människor som resonerar så. Man kan förfesta hemma men sen går man ut om man vill fortsätta.
#33 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
03:16
#31 jo precis men vissa är ju mer överkänsliga än andra..
vadå det hörs väl mer i lägenhet om man spelar musik än i en villa? det har jag verkligen fått för mig iallafall.. en villa är ju helt ens egen så man ska kunna göra vad man vill i en sån.. sen okej då om folk klagar men ja tror ändå att folk klagar mer i lägenheter..
ja jag vet inte men vi hade iofs balkongen och fönstret öppen (för vi satt ute och hade trevligt för annars hörs ju inte musiken) dock s å hördes inte musiken så högt ändå tyckte jag så man kunde prata i normalton. men men det är väl från folk till folk. tyckte inte de var högt alls och man kunde prata helt normalt till varandra utan att gapa…
#34 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
03:19
vi bor i villa och ville för en gång skull ha kul med lite hög musik och öl.. det är nästan aldrig som vi har så i detta hus.. inte ofta jag träffar min brorsa så vi tänkte ha extra kul denna gång.
ja jag tyckte att det var kul att en granne kom och klagade på oss (dom har klagat på oss för ca två år se nockså på grund av musiken. dom säger knappt hej eller nånting alls åt oss annars så det är därför jga tycker det är lite kul)
jag avskyr att gå ut på krogen.. fan ska man göra där förnånting?? dricka massa dyra öl och lyssna på skitmusik..
för sjutton, på sommaren ska man ju ha det fint på sin altan/balkong och kunna njuta av sommaren. sen okej om nån klarar då men då är det bara att sänka volymen.. och det gjorde vi då så inget mera tjafft om den saken..
#35 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-06-01
03:32
#31 nope jag har aldrig träffat eddie. men jag har läst en hel del intevjuer med honom. du borde testa å läsa lite sånt också :D
#36 [](javascript:void top.ShowProfile('gulzebra') "Visa personlig sida för gulzebra.")
gul_zebra
2008-06-01
03:45
#33: Grejen är att i en lägenhet bor man så pass tätt inpå att man får räkna med ljud runt omkring. Pallar man inte ljud så ska man inte bo i lägenhet helt enkelt. Beroende på ljuden dock, högljudd fest vid 3 på natten är inte ens lagligt.
I en villa bor man inte så tätt, man behöver inte oroa sig över lyhördhet osv utan hör man en massa störig musik på nätterna så spelas musiken ordentligt… Eller som du skrev, så är det nån som sitter ute och spelar.
Skulle nån sätta sig utanför mig och vara allmänt livliga hela natten så hade inte jag heller varit speciellt glad. Skillnaden är väl mest att jag inte hade gått ut och klagat utan jag hade ringt störningsjouren/polisen direkt istället med följden att de som väsnas får stå och betala för't.
Och nej, man måste inte festa vid 3 på natten för att man jobbat en vecka. Däremot måste folk få sova.
(Varför sitter du vid datorn om ni nu ska ha fest btw? O.o)
#37 [](javascript:void top.ShowProfile('Girlie') "Visa personlig sida för Girlie.")
*Girlie*
2008-06-01
10:26
#35: Jag är inte ett dugg intresserad av att läsa några intervjuer med honom men eftersom du uttalar dig om vilken bra människa han är låter det ju som du känner honom. Gör du inte det har du faktiskt ingen aning vilken sorts människa han var.
#33: Jag tror också att det klagas mer i lägenhet, självklart är det också mer lyhört. Men om man bor i lägenhet tycker jag ändå man får räkna med det, självklart ska det inte gå till överdrift men bor man vägg i vägg kan det inte vara knäpptyst. Därför tycker jag att det är fascinerande att man i en villa kan spela så hög musik att man stör sina grannar, har aldrig hänt mig. Kanske är det vara så att din granne inte heller uppskattar Eddie Meduza.
#38 [](javascript:void top.ShowProfile('KickanW') "Visa personlig sida för KickanW.")
KickanW
2008-06-01
12:57
För att återgå till ursprungsdiskussionen.
Jag skrev att jag inte har någon aning om vad Eddie tyckte eller tänkte eftersom jag inte kände honom. Men hur kan det komma sig att det bara är raggare (och mest sexistiska sådana) som lyssnar på Eddie? Varför har han blivit en raggar-symbol om det nu (som ni påstår) är den kulturen han driver med?
#39 [](javascript:void top.ShowProfile('husmusen') "Visa personlig sida för husmusen.")
hus_musen
2008-06-01
14:14
efter klockan 22 har grannar i lägenhet rätt att ringa störningsjouren om musiken eller annat överstiger en viss decibel.. är uppväxt i lägenhet o hatar alla som inte fattar hur lyhört det faktiskt är!! även om de bara händer en gång ibland..! hur det är i hus vet jag inte, men man kan ju fundera lite på grannsämjan tycker jag=) de är minst 600 kr i böter iaf om störningsjouren kommer..
Jag har inget emot om folk vill parta på helgerna. om någon stör sig då är det ju bara att man sänker volymen ju.
men sen är det ju skillnad på om man partar varje helg och att ha fest kanske en gång i halvåret/året. men som sagt om någon klagar så får man ta och lugna ner sig lite bara.
Jag tycker man kan prata med grannarna och bestämma att man t.ex. får knacka på om man störs.
Att spela musik mitt i natten är inte okej. Om man t.ex. ska ha fest tycker jag att man kan meddela detta genom lappar i området/trappuppgången några dagar innan!
Jag tycker inte man har någon anledning att spela så hög musik att grannarna hör den så pass bra att de inte kan sova. (jag fattar inte hur man lyckas med det i ett villaområde? x))
Visst, det finns känsliga grannar, men BEHÖVER man verkligen ha så hög musik?? Här har vi fest titt som tätt, och vi kan ha kul utan musik som bangar i högtalarna, räcker om man hör den, och när klockan blir efter 10 brukar vi nästan slå av den helt.
Jag skulle själv bli grinig som attan om jag vaknade av att grannarna i huset mitt över bankade musik så jag inte kunde sova när jag är hemma på helgerna. Jag sover ingenting på veckorna, så helgerna är liksom min chans att sova ut. Förstår fullständigt om grannarna blir arga för att man spelar så hög musik, då det är fullständigt onödigt…
#3 fast vi hade inte planerat att ha fest igår utan det bara blev så.. dom skulle igentligen iväg till ett annat ställe men dom tyckte det var så tråkigt att bara sitta i en lägenhet så dom stannade kvar här istället
Jag har fantastiskt tålamod med mina grannar men jag hade verkligen grannen från helvetet tills för ett år sedan… Hon hade fest onsdag, fredag och lördag… inte helt ovanligt att det var aprty andra dagar med men de var de dagar jag såg henne komma med systemetpåsar.
Hade det nu varit så att hion suttit och sugit på sin öl eller vad det var med nån enstaka polare skule jag inte ha reagerat… men 15-25 personer varenda jäkla gång!!!!!
Och dom skrek och hade sig i trapphuset, på uteplatsen, i 2 lägenheter eller fler beroende på vilka som var på festen… Jag höll på att bli helt galen efter ett tag…
Jag bad dom vara tyst, jag bad dom hålla käften, jag informerade om att jag skulle ringa polisen ect. ect… Och vad hade det för effekt? Jo, dom blev liiite tystare i ca. 10 minuter och sen var allt igång igen.
Grejen är att hennes lägenhet låg vägg i vägg med mitt sovrum och hon hade sin stereo just där jag har huvudet… Uteplatsen är 2 meter från mitt sovrumsfönster så där hör man allt på sommaren och dessutom så ekar det något kopiöst i trapphuset.
Det är enda gången jag faktiskt klagat till hyresvärden… efter 1 år med den PIIIIIIIP bruden så rann bägaren över och… Hon blev vräkt iaf… tack och lov för det… sen kom det en söt tjej som gillade att sjunga karaoke under dygnets alla timmar, hon flyttade (tol igen) en trappa upp så nu hörs hon inte.
Nu är det en ny igen…. undrar hur hon ska visa sig vara….
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#6 ja om man har en sån granne då ska man ju inte tveka till att klaga och gå till hyresvärden. fy sjutton jag hade blivit galen!
3 dagar i veckan också, det är ju helt sjukt. han man inget bättre för sig då eller? :p tur att hon blev vräkt! hade varit konstigt annars faktiskt.
mina grannar får göra vad de vill, bara jag också får det. är dönojjig för att få klagomål på djurlukt el dyl. så så länge de inte gnäller på det är jag glad.
Jag vill att mina grannar ska låta mer, för dom klagar på oss så fort vi gör minsta lilla. Griniga pensionärer, ush.
Dessutom kan de inte komma och prata med oss personligen, utan skavvelkärringarna springer direkt till hyresvärden.
Jag har ett tips om man ska ha fest och inte vill störa grannarna: BJUD IN DOM!XD Det funkade i vårt förra radhus iaf…Dom har mkt äldre än alla oss andra på festen, det var kräftskiva dessutom, men dom hade nog roligast av alla.
#9 såna är så jobbiga.. När min killes morsa bodde i en lägenhet så var det en gammal kärring som klagade på dom, fast dom inte hade gjort nånting. Hon kunde komma upp till dom mitt i natten å säga att dom ska sluta å väsnas, fast dom låg å sov :p
sen flyttade det oturligt nog in en gubbe som trackaserade dom och började flåsa på hans balkong (när hon hade sin balkong öppen) å säga att han skulle döda henne å grejer om hon inte lugnade ner sig.. som tur var så kom snuten å tog honom..
hon hade inte ens gjort nånting men ändå skulle kärringen å gubben gadda ihop sig.. usch för såna..
#10 hahhahaha ja lätt jag ska göra det, nästa gång nån klagar ;D
#10 Hahahahahahah, mina pensionärer skulle få en hjärtattack x'D Den yngsta är 61 år. Mja, kan kanske funka i någon annan trappuppgång än 8c… 
Fest är helt okej tycker jag. Att det hörs är också helt okej, iaf i lägenhet för i en lägenhet kan man helt enkelt inte räkna med att det är dött runt omkring en. Dock ska det ju inte höras för mycket heller. Ja, folk har rätt att festa och ha kul, men folk har även rätt att sova och festaren har inte rätt att störa sina grannars sömn. Ganska enkelt egentligen.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#10 jaa!!! blir alltid så ledsen när jag ser lappar i porten att den o den ska ha fest och man kan knacka på… men inte för att delta utan för att säga till om de stör… vill gärna bli inbjuden… 
inte säkert att jag skulle gå, men att jag är välkommen betyder en del i a f

Jag tycker som många att det är ok till viss del att väsnas när man bor i lägenhet. Men inte jämt och inte hur mycket som helst. Och man måste även kunna ta att folk säger till om de tycker man stör (det finns ju de som ska upp och jobba/plugga osv även om det är helg).
Som tur är så är det väldigt lugnt här där vi bor så vi har ännu inte haft något problem med störande grannar, och vi har aldrig högljudda fester här så vi stör nog ingen heller. funkar bra!
#6 haha, jag hade oxå en sådan granne.. De hörde inte ens när man gick in i lägenheten..*ler när jag ringde störningsjouren vid 3 på en onsdag så bad han mig sänka musiken så han hörde vad jag sa.. "jag står i mitt vardagsrum och det är min grannes musik" svarade jag.. gick sedan ut i trapphuset för att kolla på namnet på dörren hos grannen, då hör jag i luren "åh, fy ***!!! Vi kommer!!!" Blev asbra polare med störningsjouren. de gick in i lägenheten och stängde av musiken, då upptäckte grannen att de hade kommit.. varje gång, tre gånger i veckan i 6 månader tills jag flyttade..
det jag är argast på just nu är den granne (vet inte riktigt vilken, har tre att välja på) som startar sin diskmaskin halv 00, det låter som om den står i mitt sovrum. jag vaknar av oljudet på nätterna!! så tänk på det ni som bor i lägenhet och har diskmaskin..
I vår lägenhet är det skit-lyhört. Jag hör då han i läggan ovanpå står och pissar! Sen musik hörs oerhört väl. Fick ringa störningsjouren då två grannar hade efterfest tillsammans mellan sina balkonger vid vårt sovrum klockan 3.40 - 6.00. Ringde jouren men vettefan om dom tystade ner dom ens. Vi skulle plugga dagen där på och det är jävligt respektlöst att ha efterfest vid 3-4 med jättehög musik och skrik.
Igår natt var det folk som skrek också vid 4 för då badade dom i sjön utanför.
Jag kan tycka att då jag bor på ett studentområde så är det ok att dom festar till kl 00.00 om helgerna, det vill man ju själv göra. Men efter det är det dags att gå ut så att de som inte festar får sova. :)

Jag bor i lägenhet, men i vårat hus bor bara släktingar ^__^ Inte är det överdrivet lyhört heller, så jag kan väsnas så mycket jag vill, och skulle det störa så är det liksom inte vidare jobbigt för dom att gå och säga till :)
Handlar inte om hög musik men annat som grannar kan klaga på…OT kanske då?
För några år sedan när jag bodde i lägenhet så fick jag detta brev i inkastet. Ja, tycker man att det luktar illa från någons lägenhet så kan man påtala detta men man kan ju göra det på olika sätt…eller hur?
Det här inlägget är ganska utlämnande, om tom grannarna klagar på katternas urinlukt…jag lovar att jag inte är någon djurplågare. Men hur som helst åtgärdades de påtalade problemen på en gång och jag hörde inget mer från grannarna.

Här följer mitt svar på lappen i brevlådan:

Sista delen:

Det är inte lätt att bo i hyreshus om man har många djur…dessutom så har jag lärt mig av mina misstag.

#20,21,22 Jag har också fått klagomål genom lapp. Hade en galen kvinna boendes ovanför mej ett tag och hon påstod att jag aldrig sov om nätterna utan bara förde oväsen. Vid den tiden så sov jag dag som natt eftersom jag var sjukskriven för depression och absolut inte hade orkat föra något oväsen öht.
Lapparna var likadan som din från början. Så otroligt ohövligt och man blev bara ledsen.
Ja, man kan ju faktiskt skriva en saklig lapp om man nu vill skriva lappar! Finns väl ingen anledning att hacka på någon som inte ens visste om problemet.

Ja och öht känns det så dåligt med lappar. Jag pratade med henne öga mot öga men hon fortsatte lägga ner sina lappar.
Mina grannar tordes inte ens skriva lappar själva, utan gick direkt till hyresvärden, som skrev ut en varning! :S Så hade vi möte och det visade sej att det mesta bara var skvaller och inte alls stämde! Jag blir så less >_<'