Omplaceringsråttor
Är nu lite smått på jakt efter två töser och kom och tänka på omplaceringtöser. Tror ni att det skulle funka med tanke på att jag aldrig haft råttor tidigare.
Eller skulle ni rekomendera att köpa 2 ungar.?
Det spelar ingen roll om det är ungar eller vuxna/semivuxna. Men när du är oerfaren så se till att råttorna är tama och trevliga, annars är det lätt hänt att man som nybörjare tappar sugen när råttorna inte alls vill umgås med en. Det är mycket bättre att skaffa råttor som redan från början älskar människor, då slipper man många problem.

Jag håller med om det ninja säger. Många omplaceringsråttor har inte alls blivit hanterade och är därför inte så tama. Om du ska köpa omplaceringsråttor så se till att du får träffa råttorna innan du bestämmer dig så du ser att de är tama. Annars kan det bli ganska jobbigt om du får hem ett par råttor som är livrädda för människor.
Men som nybörjare kanske det ändå är bäst att skaffa råttor från uppfödare så vet man lite mer vad man får, och så kan man ju be uppfödaren om råd om man stöter på problem.
Jag har tagit hand om två råttor som behövde nytt hem pga allergi. De två var två herrar över året och så gosiga och mysiga som man kan tänka sig.
De hade blivit väl omhändertagna i sitt första hem och det är viktigt förstås.
Var idag hos min brors kopis som har råttor. det var svårt att lämna dem. ush .. tänk man komemr dit skall titta på ett par osm skall ha nya hem och så är de inte helt tama utan lite rädda och så. tänk så hemskt att säga nej til dom små live.

Jo, det kan ju vara svårt att säga nej när de är så söta. :P
Men tänk vad mycket roligare du kommer ha om du får tag på några tama underbara råttor. Då slipper du allt jobb med att försöka tämja livrädda råttor.
jo det är ju klart. men hur stort får max galleravstånden vara för jag har en bur om är använd till våran bortgågna papegoja men där är 2cm mellan gallerna. kommer råttorna kunna ta sig ut ?
två cm är lite stort för råttbebisar, men för normalstora eller stora vuxna råttor så går det bra.
Om du kan få tag på två ungar så är det nog absolut bäst, jag har nyligen tagit hand om 2 st råttflicko och det är mina första råttor. Tyvärr så är dom inte speciellt tama, så jag har mkt att göra med dom. Det är rätt lätt att vara efterklok, och hade jag vetat att det skulle vara så svårt att tämja ett par vuxna råttor så skulle jag nog inte ha tagit dem. Men de går framåt, dock långsamt. :)