OT Donera
Ville bara tipsa om att man kan anmäla sig till donationsregistret via internet… LÄNK

Varför ska dina anhöriga måsta bestämma om sådant när du dör? Det är ju bra också om man har bestämt sig innan, så att andra kan få leva på grund utav dina organ, om du inte ska använda dem längre… Jag anmälde mig för flera år sedan, men vill tipsa er andra om att anmäla er, tänk, nästa gång kanske det är din mamma, barn eller vän som behöver ett organ. Desto fler som anmält sig, desto större chans är det ju att man kan bli hjälpt när man själv behöver det. Bara en tanke. Tänk om vi kunde bli ett land som snabbt kan erbjuda nya organ till behövande, så massor av människor slipper dö i väntan, då en hel mängd organ bara begravs i onödan.
Sprid gärna länken vidare.

Jag är redan registrerad…och har fått med några på mitt förra jobb. För några mnd. sedan fick jag ett sms från en fd. jobbakompis. Han ville ha länk till sidan…
Han fick den och jag skrev typ:"Vad bra att du ska bli donator."
Då skrev han tbx.: "Hallå, det har jag varit i mer än ett år sedan du tjatade…nu ska några på mitt nya jobb registrera sig!"
Sånt är kul!! Och bra!!
Tack! Har undrat hur man anmäler sig till donationsregistret ^^ Nu äre gjort ;D
Mvh Nathalie
Är redan anmäld, de får göra vad de vill med mina organ mär jag är död. Jag behöver dom ju inte själv då så. :) Är ju bra om något kan göra nytta för någon.

Jag har också anmält mig för flera år sedan och tjatat en hel del på min omgivning.
Så det är fritt fram att plocka vilka reservdelar man vill från mig när jag är borta! :P
Älskar mina stora små vänner..

Jag är också anmäld sen länge.
Oh vad bra. Hade helt glömt bort, jag är ju nybilven myndig så det är sånt här man måste börja ta tag i nu. Gått ur kyrkan har jag gjort, och snart anmält mig till donationsregistret också då! :)

Jag är också anmäld sen kanske ett år tillbaka. Det är väl bara bra om man kan rädda någon annan från att dö om man själv trillar av pinn!

Ska gå in och registrera mig. =)
(En parantes bara, det är minst lika viktigt att ta ställning till hur man vill begravas när man dör, finns på fonus hemsida tror jag där man kan anmäla önskemål tills man dör om man vill bli kremerad osv, var man vill bli begravd och eller om man vill att askan ska spridas. Vet inte om jag minns rätt nu men tror det heter vita arkivet. Och de beslut du arkiverar kan du ändra dig om och gå tillbaka och ändra. Detta är för att underlätta anhörigas beslut om din begravning om allt skulle hända plötsligt osv, blir inga missförstånd och samvetskval kring begravningen.)
Jag har inte registrerat mig och kommer inte göra det heller. Jag hade ett donationskort i min plånbok förut, men en dag insåg jag att jag inte vill donera något. Om jag fick välja skulle jag vilja bli mumifierad…
men eftersom det är omöjligt ska jag bli maskmat så som det sig bör!

#9 Åh jag blir så nyfiken! Varför vill man inte donera? Jag får panik när jag tänker på ifall någon jag tycker om skulle behöva nånting och det inte fanns passande donator..
Enda anledningen jag kan komma på till varför man inte skulle donera är väl pga någon religion där man tror att kroppen kan behövas i sitt kommande liv…
#10 jag vill inte bara, tycker det räcker som anledning även om jag kan ha flera anledningar
Är anmäld jag också, till både forskning och donation.
Att det räddar människor är jag så elak så jag ger blanka fan i faktiskt
Jorden är överbefolkad ändå och mänskligheten får gärna dö ut, taskigt nog. Iofs så får jag väl säkert inte ens donera eftersom min kropp är i så dåligt skick, men ändå. Den enda jag donerar till om jag får det, är typ nån anhörig som behöver nytt av nåt jag kan avvara medan jag lever typ.
Djur däremot… Jag tänker som så att om fler donerar till både forskning och folk, så behöver de inte odla lika mycket öron på möss om man säger så. Och tja, jag bidrar gärna till färre djurförsök. Om det så är en enda liten mus som slipper människoöron på ryggen eller en enda råtta som slipper hänga i svansen med avskurna senor så har jag lyckats med precis det jag vill.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#11 Det finns många som inte tillhör någon religion för att inte vilja donera. Det kan ju bara vara tanken på att göra det som man tackar nej.
Jag har anmält mig sedan något år tillbaka att jag kan donera mina organ i alla fall :)