Råttor
Ja, jag har tänkt på att skaffa råtta och läst på Svenska rått sällskapet och här. När jag sedan frågade på en helt annan sida om budget på råttan blev jag hänvisad här men dessutom utskälld för jag bara ville ha en råtta. Ok, jag har fattat att råttor vill gärna vara två och två. Men då jag sitter i övertalnings stadium om att få ha råtta lär jag knappast få ha två.
Dessutom är jag en rätt ensam person, så jag ville ha ett kärleksobjekt att överösa med kärlek å skäma bort då jag inte gör allt för mycket och att ha en promenad kompis.
Men jag har blivit då utskälld om att två råttor _ska_ man ha. Men jag har inte hittat något om att någon slags lag understyr de här. Jag har frågat runt med människor som har en råtta å de sgäer att dessa råttor mår utmärkt och är över två år. Inge som helst problem. Min råtta kommer troligen vara ensam som mest 8-10 timmar per dag, sedan därefter kommer jag bära med mig råttan vart jag än går.
Så helst inga utskällningar nu med; "Djurplågare! Du måste ha två råttor å blaha blaha blaha". Jag har hört det.
Jag frågar enklast om det finns en lag på detta. Vist, jag skulle inte säga nej till tå råttor då de inte ska vara dyrare i drift än en, bara att köpa in dem. Men kan man inte ha två men en så tror väl jag inte att de ska göra den skada om jag nu tänker spendera all min lediga tid åt den?
Åter igen; inga utskällningar.. snälla. Det får mig nästan att tappa sugen på en raring och känns väldigt nedvärderande av mig som om jag vore dum i huvudet för jag inte har haft _just_ råtta förut. Jag vill bara få lite ljus om saken.
Finns det en lag om att man _måste_ ha två råttor? Är the main question.
Även ifall du är en rätt ensam person behöver det ju inte betyda detsamma för råttan. 8-10 timmar per dag är ju lång tid att vara ensam. Du får ta med det i ditt argument i övertalningsstadiet att de inte får vara ensamma utifrån bestämmelser som ovan, så äre :) Lycka till och hoppas du får två söta råttor.
I det stora hela så säger den väl att alla gnagare med undantag guldhamster behöver kompisar.
Jo, men ok. Säger djurskydds lagen de så vist. Helt klart bör jag ha två råttor. Så länge de inte e svårt å gå ut å gå med två samtdigt Ô_o för jag vill ju motionera dom med samt mig själv. Men dyra i foder å så verkar dom ju inte. Inte dyrare än en gecko ödla som kräver el dygnet runt i princip. Det är la det att köpa in dom antar jag som är dyrt. Och ja, jag tänker gå till uppfödare. Hört för mycket ksräck historier för å våga gå te en djur affär mer än för inköp av bu och eventuella leksaker jag inte kan göra själv.
citerar ur L80
**
4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter
Allmänt
1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och
Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
**Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
-------------------------
**
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
**Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Taget ur Allmänna råd till 8 kap. 1 § "En hona bör
inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad
hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund
av upprepade betäckningar och födslar."
Att inte vilja eller få hör inte till särskilda skäl, och det innebär därför att du måste skaffa minst två råttor av samma kön.

Mvh Stephanie 

Bah, jag var för långsam =P Dessutom gillar inte Safari att jag gör radbrytningar… *suck*

Mvh Stephanie 

De människor som säger att det går lika bra att ha en råtta har aldrig sett hur mycket sällskap av en artfrände betyder för råttor. Visst kan en råtta överleva ensam, men de mår inte bra av att vara ensamma. Mina tjejer sover tillsammans, leker kull, putsar varandra och detta kan jag aldrig ersätta som människa, hur mycket jag än älskar mina djur. Råttor är dessutom nattaktiva så den tidpunkt då de är mest vakna sover oftast vi människor.

Det enda dryga med två ute samtidigt är i princip om båda ska rejsa runt med sele utomhus och prompt ska trassla in sig eller springa åt olika håll. Men det löser man rätt enkelt med en råtta på axeln och en på marken ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

bra girlie
Som någon skrev i en annan tråd, tänk dig själv att du var helt ensam i världen… Och de enda du fick umgås med var råttor. Visst skulle du säkert ha roligt, och visst skulle du säkert överleva… Men du känner väl också ett behov att prata med människor som förstår dig?
jo.. men ok. är helt insatt på två råttor gäller om de inte är så att de är utav den specialla anledning att den är aggresiv emot egen ras.
Dock åter kommer ett nytt problem för mig och det är allergi. Ska kolla upp mer om detta om det kan finnas i forumet så folk slipper upprepa sig ^^'
jo.. men ok. är helt insatt på två råttor gäller om de inte är så att de är utav den specialla anledning att den är aggresiv emot egen ras.
Dock åter kommer ett nytt problem för mig och det är allergi. Ska kolla upp mer om detta om det kan finnas i forumet så folk slipper upprepa sig ^^'

gör du det,, men jag kan säga att råttor är extremt allergena djur.
Ja, det är bra om du kollar upp allergin innan du skaffar råttor. Som Daydreams säger så är råttor extremt allergena, så det skulle vara bra om du kan få ha någons råttor på "prov" först.

Mvh Stephanie 

jo de e min far som är "allergisk". Dock har vi haft båda katt och hund igenom många år. Men osm jag fattat det så ska det vara saliven och deras urin samt lukten av urinet vara det som är mest allergent. Och råttans stöv i pälsen inte vara lika allergent.
för min del har det varit urinämnen som jag fått i små sår på huden av deras klor som jag reagerat på ibland. men min kompis kan inte va häär alls, hon blir helt igenkorkad med en gång hon kommer innanför dörren. Men på sommaren sitter vi på balkongen så då går det bra :)

Hör med någon som bor i Gäteborgsområdet om ni kan komma och känna efter, eventuellt få ta hem råttor på prov.
zrcoowl bor i Göteborg och har en liten uppfödning. Kanske någon ni kan höra med? Annars föreslår jag att du skriver en ny tråd och frågar om någon kan ta emot er för att se hur far din reagerar.
Älskar mina stora små vänner..
Ja får väl försöka detta med lån och se vad oms händer. Fungerar inte detta argument så får jag troligen ge mig hur mycket det smärtar. Men har man fått låna och det inte fungerar så får man väl lugna sig tills den dagen då man flyttar hemmifrån och inte behöver ha respekt för den allergiske så mycket

Ja, precis. Och det är väl inte såå långt kvar tills du kan flytta! Värre för vår råttälskare Bim här på forumet som har allergiska i familjen. Hon har jättelångt kvar!
Men hon hänger med på träffar och håller kontakt med råttägare för att dämpa sin råttabstinens! :)
aw.. jag vill ju gärna ha råttor för att själv bli lite aktiv och ha något att över ösa med kärlek för att låta lite kliché. Och råtta verkar som det bästa valet för just mig med. En kompis hade en ifrån en familj som hade misshandlat råttan. Tänker inte gå in på detaljer. Men den var ås himla söt och urgullig att jag sedan dess har velat haft råtta.
Min pappa är också allergisk, mot pälsdjur och massa shit. Råttorna tål han däremot hur bra som helst, och ingen annan som vart hemma hos mej har heller reagerat på dom (:
Hm.. Fick först ett tvär nej men nu ett kanske och ska fundera på det. Nu behöver man bara finna någon som är villig att låna ut råtta eller åka och hälsa på någon som har råtta så får han känna efter själv
#27 Var bor du? Du kan ju skriva en efterlysning här i forumet, så kanske någon nära dig ser den. :)
Jag bor i Vara, mellan Trollhättan och Lidköping, 9mil ifrån gbg. Har precis skrivit en efterlysning i forumet efter en person. Så man kanske i alla fall kan åka och hälsa på råttor så fassan får känna efter lite. Vet inte hur snabbt allergin blossar ut men om han är allergisk tycker jag att han borde känna av det ganska snabbt, han brukar i alla fall vara sådan med saker han inte tål.

jag har 9 st råttor hemma…å min sambo är jätteallergisk men de funkar…..jag byter ofta åt dem……som sagt råttor är väldigt allergi vänliga…så fort ja skulle lukta katt hund el häst så blir min sambo dålig men råttorna går bra….
ah.. man ksa ju bara hitta någon med råtta som man kan hälsa på så fadern min får känna efter om det skulle vara okej eller inte. För jag har inte kunnat hitta någon uppfödare villig att "låna" ut råttor.
Verkar inte som jag får något gensvar heller på om det finns någon runt om som har råtta så fassan kunde få hälsa på den lite och känna efter heller. Om han nu säger ja så verkar det nästan som om de endast finns att köpa och fungerar det inte lämna tillbaka eller sälja till någon annan…
Men det känns ju så otroligt grymt elakt emot råttorna! Ingen som har någon anna idé på vad jag kan göra?
Du får väl ha lite tålamod =) Alla är inte inne på internet varje dag och läser ;)

Mvh Stephanie 

Ne jag vet.. Bara att jag vill ha att kontra fadern med om det blir på tal om det INNAN någon innan läsa det. Vill ju så himla gärna
Ni kan komma hem till oss o hälsa på!!
Gå in på min sida o kika!! Ni är välkomna!!
Aw, vad snällt! Men man måste hitta med någonstans man kan köpa råttor med :/
Kolla först om din farsa tål råttor (höll på att skriva kolla om råttan tål farsan…hehe) sedan kan du leta råttor till salu - det råder knappast någon brist på råttor, så det kan du nog hitta…
ja håller med grodan, och va inte för ivrig och köp första bästa utan kika runt lite när du väl vet om du kan skaffa..annars kan det bli en inte alls rolig upplevelse att ha råttor tyvärr :(
Jag förstår att folk blir sura för att du vill skaffa ensamråtta då dom flesta råttägare vet eller bör veta innebörden av att råttan får vara social med artfränder.
Har ni vägarna förbi uddevalla får ni gärna hälsa på mina.
Vill även påpeka vikten av att man avvaktar efter man träffat djuren då man kan få efterreaktioner.
≧◔◡◔≦
nej då, kommer inte vara för hastig alls. Men man ska ju få till sig att leta med och hitta så man verkligen kan få reda på om han är allergisk eller inte. Men det tror jag håller på att lösa sig. Har fått en lite knuff på traven igen ^^ mest velat få tag i en uppfödare för att vad priserna på själva råttorna låg på
#40 Inte över 300, oftast 200 eller 250 hos seriösa uppfödare. ;)
ah vad bra. Då har jag full kontroll på läget nu då ^^ Allt som fattas är farsgubben svar och skramla ihop pengarna så ere klappat å klart! :D
FÖR ALLA SOM FORTFARANDE ÄR MED MIG! JAG SKA FÅ RÅTTOR :D
Fassan har sagt ja och så. Nu fattas bara pegnarna till att köpa in allt åt dem *Dansar seger dans* woho!
Åååh vad kul :D:D Grattis!!!
ja nu är jag verkligen lycklig ^^ hoppas bara på att uppfödaren jag har satt mina ögon på säger ja ^^
Tålde han råttorna alltså? :D Annars bor jag i Lidköping med 8 st rått tjejer om du vill hälsa på :P
//Diana
Haha behövdes tydligen inte. Han sa bara ja när jag sa att jag viste en vi kunde träffa redan i helgen. Han sa bara ja och att jag banne mig får sköta dom. Så jag tror allergin bara var en ursäkt ^^ Nu ska man bara spara på sig pengar till att köpa vad odm behöver och någon som har rått bebisar som man kan köpa ^^
Det är nog bäst att kolla iaf ;o För TÄNK om..
Men vad gött att han sa ja iallafall :D
härligt och grattis :)

Kul! Grattis! Spara ihop en liten buffert för oförutsedda rått-utgifter också innan du köper dem. Man vet aldrig när första veterinärbesöker kommer!
jobbar på det. vill ha bur osv före jag köper råtta. samt hitta en uppfödare som har råttor lagm vid det tillfället när jag har vad jag behöver ^^

#51: Tänkt bara på att det är bättre att vänta och köpa från en seriös uppfödare än att impulsköpa från någon oseriös bara för att man så gärna vill ha råttor just nu. =)
Ne då. Blev faktist erbjuden råttor jag kunde typ få om en vecka då de var leverans klara. Men lite krav på färg har jag allt. Inga vita för då lär fassan få hjärtsnurp. Dessutom kan jag erkänna att när dom har röda ögon så ja, de ser lite otäckt ut även om dom inte kan hjälpa det. Blivit småkär i agouti färgen mer eller mindre ^^'
Så lite kinkig är jag nog allt. Kommer välja de råttor osm passar mig bäst och ihop. Lite connection får de allt vara!

#53 - Kom ihåg att inte ha alltför höga krav när du ska köpa råtta. För då kan till slut ingen råtta passa. Många uppfödare gillar heller inte att man går efter färg :)
ne. Men det är just vit jag inte vill ha, sedan bryr jag mig inte. Det är så oavsett djur. det spelar ingen roll hur man ser ut. Så länge förhållandet mellan varandra fungerar så spelar de ingen roll. Men jag har just svårt för naken råttor och vita. Det är det enda men det med vita kommer i alla fall växa bort ^^

#55 - Okej ^^

#53 Bra att du tänker så! Det är små personer du ska leta efter! Inte prydnadssaker! :) När man är nybörjare har man ju alltid en bild i huvet på hur den där trevliga råttan ser ut. Men försök att se förbi den när du står och väljer unge. Det blir så ofta fel när man går efter utseendet!
En råttunge ska vara orädd, lätthanterlig och se frisk ut! Sök massvis på forumet så att du lär dig lite om hur en bra råttunge beter sig. Ta tid på dig! :) Allra bäst är om du hittar ungar som du känner den där "kontakten" med.
Lycka till!

Fast det klart att man får ha favoritfärger och färger/varianter man inte gillar, bara dom inte styr ens val av råttor alldeles för mycket :)
ne… de e just bara inte vit jag vill ha, sedan bryr jag mig inte ^^ precis som 57 sa. Jag vill ha en råtta jag får "den kontakten" med. Det är så jag väljer djur och namn. Och jag har bara haft underbara djur hittills.