Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 809 ggr
Frankbot
0

tänkte bara kolla lite

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina hanråttor har visat sig vara överdominant och väldigt jobbig mot sin burkamrat så jag har nu bestämt för bådas bästa att han ska få antingen flytta eller så blir jag tvungen att avliva honom :/ vilket känns tråkigt då han är väldigt go och snäll mot människor men inte mot andra råttor…

så jag tänkte mest kolla intresse lite här ifall någon är intresserad av att ha honom? 

bilden är några månader gammal så han är bestydligt större nu :)

Girlie
0

Testa att kastera?

Frankbot
0

jo skulle kunna vara ett alternativ men tyvärr finns det inte så bra vetrinärer här omkring….

har kastrerat hanråttor förut hos den lokala vetrinären och ja det kändes inte riktigt som dom visste vad dom sysslade med så jag vill helst inte låta en till råtta gå igenom den proceduren.

KickanW
0

Jag tycker också att du ska kastrera. Jag hade en underbar grabb som helt plötsligt blev överdominant… Men när jag kastrerat honom blev han samma underbara råtta igen!

Daydreams
0

Varför ska ngn annan behöva ta över en problemråtta?

Som #1 skriver så kan kastrering hjälpa, men det hjälper inte alltid. Går han absolut inte ihop med dina andra hanar, kan han väl bo ensam i en bur? Bättre det än att han ska behöva flytta och bo ensam hos ngn annan.

Var bor du? Kanske ngn som vet om ngn bra veterinär i närheten.

Girlie
0

Kramfors är väl inte något metropol för veterinärer kan jag tänka mig. Synd att jag har så många råttor redan, är grymt sugen på en kasterad hane. Fundersam

KickanW
0

Jag bor i Sundsvall och när jag kastrerade åkte jag till Örbyhus… Där finns en jättebra veterinär!

Frankbot
0

#4 kastrera vill jag inte eftersom vetrinären här inte vet vad dom sysslar med gällande den saken…

han fungerar inte med sin burkamrat han har nu men kanske mot en annan råtta som kanske är lite tuffare jag vet inte….

har tyvärr ingen plats eller passande bur för honom nu…

Frankbot
0

#5 nej det finns inte många häromkring :( mest distriktsvetrinärer och hund och katt men absolut inga smådjursvetrinärer :/

#6 ligger det i sundsvallstrakterna?

KickanW
0

Nej, tyvärr är det nästan i Uppsala… Man jag tycker helt klart det var värt resan. Och han är så billig (300:- för kastrering) så sammanlagt blev det inte så hemskt dyrt heller.

Frankbot
0

#9 ah okej :P kommer ursprungligen från sundsvall och tyckte väl att namnet var lite obekant haha :P

ja det kanske skulle vara nånting, men tyvärr måste jag då vänta tills i sommar då jag tyvärr inte har ekonomin för nån sån resa just nu :/

KickanW
0

Chansen att kastreringen hjälper blir mycket mindre om man väntar tyvärr. Du kan inte låna pengar av någon eller försöka fixa skjuts på något sätt?

Frankbot
0

#11 ah okej ja det är väl som med dom flesta djur :/ han är ju också runt 8a månader så det kanske redan är försent?

jo det har jag iofs :)

Terato
0

#9 300 kronor! Det är ju gratis! :O

Men det verkar som att det i de flesta fall har fungerat med kastrering så jag tycker du ska prova!

Det är kastrering eller avlivning som finns som alternativ egentligen(eller ensamråtta). En omplacering botar ingen överdominant hane.

Jobbigt med dominansproblem. Hoppas det går väl för dig!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ninja
0

Detta är en annons, va? Isf fattas det massor med info om råttan. Läs gärna våra annonsregler och skriv de uppgifterna här, annars måste jag ta bort annonsen.

KickanW
0

#12: Jag tror inte det är för sent ännu men skynda dig! Jag kastrerade min råtta i ungefär den åldern… Det handlar mer om hur länge råttan varit dominant. Risken är att den blivit så "van" vid beteendet att det hänger kvar trots att den kastrerats.