Orolig =S
Jag köpte ju två zoo-råttor igår. Och dom nyser lite då och då, så dom verkar vara förkylda, ska testa de där rooibos-teet och se om de hjälper.
Men sen är jag orolig för lilla Diego som är überblyg, han blir rädd när jag ens rör mig eller om jag tar upp honom. Och i buren så liggen han i ett hörn bara hela tiden. Visst det har inte gått så lång tid, men ändå. Kommer detta gå över?
Den andra, Sid, han är jättepigg och kommer fram och nosar och är väldigt pigg.
Vad har ni för funderingar kring Diego?

*putt*
Zoo-råttor är ju inte tama. Du får ägna tid åt att tämja honom. En del råttor är av naturen mer nyfika och har en starkare vilja att ha mänsklig kontakt. Ge honom mycket tid och ta det långstamt, stressa inte och var inte "på".

Blir de inte friska tycker jag att du ska lämna tillbaks dom, eller åtminstonde kräva pengarna tillbaka. För att visa djuraffären att det inte är ok att sälja sjuka djur.

Ångrade mig, frågar i pm eller ngt istället.
Nysandet är ingen fara om det inte är hela tiden, om de inte är söda kring ögon och nos. När råttor luktar så fnyser de ut gamla lukter för att känna de nya bättre.

#2 jag ska tänka på det, ska ta de varsamt med Diego. Tack för tipset.
#5 ja! de kan de ju faktiskt vara, samt att jag såg precis va dammit ja har de:P ska ta en rejäl renigöring. För dom är inte röda varken runt nosen eller ögonen, och de rinner inget ur nosen heller, så de kanske är så som du sa de där me lukten. Vilken lättnad det skulle vara.
*Puh* nu känner jag mig lite lugnare. Tack ska ni ha <3 känner mig lite mammig på nått sätt. Vill ju att dom ska trivas^^

men… mer exakt hur ska ja betee mej me diego då? ska ja ta upp honom även om han protesterar och springer iväg? eller ska jag låta honom vara så kommer han till mig.
Eller ska jag gosa en massa med honom så han vänjer sig vid mig?
hmm… vet inte riktigt hur jag ska bete mig med honom helt enkelt =/

#7 sök på "rädda råttor" och liknande så kommer det komma upp flera superbra trådar med massor av tips om hur man handskas med handrädda råttisar. Oroa dig inte, råttor är lättlärda djur så med lite tålamod ska du nog få honom hur tam som helst! :)