Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 943 ggr
magic_angel
0

råtthona

Jag har nyligen köpt en råtta från en djuraffär, hon har inte visat några tendenser till aggressivitet eller till sjukdomar( inga knölar eller irritation kring ögonen). Hon är en blyg tjej och är en albino , jag vet av tidigare erfarenheter om att köpa råttor på det sättet. Men jag mådde så dåligt när jag såg henne ligga där alldeles ensam i en bur som gav henne inga möjligheter att kunna skutta runt och klättra. Jag ska givetvis fixa en tjej kompis till henne inom kort. Vad det ett dumt val jag gjorde? skulle jag låta hon få stanna kvar i sin trista omgivning?

hus-musen
0

nee bättre att hon får ett kärleksfullt hem tycker jag!!

Qui dormit, non peccat

detarbarajag
0

Jag tycker att du rädda henne. jag skulle gjort samma sak :)

Allamej
0

Jag erkänner att jag skulle ha gjort samma sak… Ligga alldeles ensam i en djuraffär… näe fy.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

garmonbozia
0

Ja, bra gjort! Hemskt att hon skulle vara där helt själv… Hon hade tur som blev hittad av dig!

Daydreams
0

och sen köper djuraffären in en till liten hona som får ligga där själv, för det var ju lätt att sälja. Krasst, jag vet, men det funkar så, ju mer djur dom får sålt, desto felr hamnar där.

JAg hade inte köpt den men jag hade gått hem och ringt djurskyddsinspektören samt pratat med djuraffärens ägare om lagen på att inte ha råttor ensamna.

Stephanie
0

Ja, tyvärr är det ju som Daydreams säger… För varje råtta (eller annat djur) som säljs, så kommer det minst en till. Det som säljer det köps in.

Men just hon får det bättre i alla fall :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

KAGE
0

Det krävs.. protester, demonstrationer.. öh.. namninslamlingar, anmälningar! ><

/Karoline.

Tusss
0

jag gjorde samma sak, med en tös som hette Lilja, men hon hade varit där för länge så hon klarade inte av att man tog i henne :( Så jag fick lämna tillbaka henne..

Men jag har då inget emot att köpa råttor från djuraffärer. Mina andra två töser är hur underbara som helst och den senaste tösen Lillan är lika go hon :)

Du gjorde ett bra val!

magic_angel
0

hon har blivit en jätte trevlig tjej som visar inga tendenser på aggressivitet:) glad och sprallig aktiv dygnet runt nu har hon en tjej kompis med:)

Bim
0

Jag tkr att VI ska starta en NAMNINSAMLING! :O KAn vi inte göra det?! Och om vi kör handskrivet kan vi ju låta lappen pendla från en person till den andra.. tex på råttträffar.. JAg tkr att det är mera personligt med handskrivet.. (?) Fast det kanske inte är så många som skriver på då.. :/ Men då kan man ju skrva Namn, ålder, vart man kommer ifrån.. :) Kan vi inte det?? :D Isåfall så ska jag låta HELA min släkt skriva på! Även den finska sidan. Då blir det måånga! :D

Bim
0

Förlåt om jag snodde tråden! :/ Man kanske ska göra en ny tråd.. Vad tkr ni..(a)

[Castaway]
0

Jag är lite efter.. Namninsamling om vad?

Bim
0

ehh.. haha, men om typ att djuräffärer borde ta hand om råttorna BRA och att ge ut BRA information till råttköparen!! Tex; ge dom rätt mat, rätt spån rätt bur mm

cosmonita
0

Jag vill delta i en namninsamling mot att råttor eller andra däggdjur säljs i affärer öht.

Grodan
0

#14 jag med!

Jag gjorde ett flygblad för 17 år sedan (själv) som jag delade ut och hängde i affärer (ICA, Konsum mm), på bibliotek osv. Där uppmanade jag folk att INTE köpa djur i zooaffärer utan av privata uppfödare anslutna till föreningar, samt hade med en lista på föreningar osv. Det är en enkel sak var och en kan göra!

Sedan kan man skriva artiklar till lokala tidningar också. Jag försökte få en artikel i ämnet publicerad i DN en gång, fast det var ju för mycket begärt… *s*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bullerbytjejen
0

jag e på….me namninsamling asså..sen förstår jag mycket väl att du tog hem henne, det hade jag nog också gjort om jag varit i den sitsen, jag har tvingat mig att inte hamna i sånna situationer längre, går itne in å tittar på djuren om jag inte har någon med mig som kan säga STOPP LINDA!! eller så går jag in när jag vet att jag itne kan ta me nån, om jag e i annan stad eller som nu när jag itne ens kan ha mina råttor hos mig eftersom jag itne har något boende just nu där dom kan vara..men man mår ändå dåligt när man lämnar en zoobutik och man vet att dom sitter där ensamma å stressade och kanske har oturen att hamna hos nån skrikig barnfamilj som inte vet hur dom ska skötas :(

Bullerbytjejen
0

itne itne itne suck…aj nevver lörn

[Castaway]
0

Jag är med på namninsamling, lätt

RatLover
0

jag med!

magic_angel
0

ja visst