Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 768 ggr
ladysurprise
0

Jag blev kär

Min kille var i djur affären o skulle köpa en mus till ormen.. Då gick jag in o kollade på råttorna o hittade vardäns sötaste lilla kille grå aktig såg han ut o va o jag bara smälte som smör i solsken.. Själv var han oxå.. Siter nu o försöker över talla mig själv att jag inte borde köpa han men tanken är välldigt låkande…

Hermelina
0

Köp den då!:D

Girlie
0

Med tanke på att TS nyss fått ungar efter sin råtta ska hon nog avstå från att skaffa fler innan dessa är sålda.

RatLover
0

Jag tycker du ska vänta tills bebbarna har flyttat, eller behålla nån av dom :) Om du fortfarande är intresserad av en till rådis då så köp från en uppfödare, för hur mycket det än svider att lämna den där rådisen där, så är det bäst att inte stödja grossisterna. MEN, det är ju ditt val hur du vill göra, det här är bara hur jag skulle ha gjort om jag var du :)

ladysurprise
0

#2 jo jag vet.

RatLover
0

2# Ojj det tog ett tag för mig att skriva, så du hann före, men det är ungefär sådär som du skriver jag menar :)

Girlie
0

#5: Fast ditt inlägg innehöll mer information vilket jag också kan skriva under på. Man gör bäst i att köpa från uppfödare och inte stödja grossistavel. Räddar man en så kommer den bara ersättas med en ny.

KAGE
0

Sen kan man ju också tänka att "köper inte jag den så gör någon annan det" ;d för det är ju sant.

/Karoline.

Girlie
0

#7: Och då kommer någon annan råttan som kommer efter och då hamnar ännu en råtta i samma situation. Efterfrågan styr tillgång så ju fler djur som köps från djuraffär desto fler djur kommer hamna på djuraffär.

ladysurprise
0

Vet att jag inte borde köpa fler o inte stödja dom men tror jag aldrig sät en sån sötnovs någonsin..

ladysurprise
0

Bestämde mig nu för att jag aldrig mer ska gå in i de rumet djuren är i

RatLover
0

9# Det finns säkert nån (nästan) likadan hos nån uppfödare, som dessutom har bra temperament och immunförsvar :)

ladysurprise
0

Ni har säkert rätt.. varför var jag tvungen att gå in där

RatLover
0

Ibland måste man stå emot fastän det svider :)

KAGE
0

Gruvar mig massa inför min APU på Arken Zoo i 2 veckor.. T___T se alla små lagom misskötta djur och städa och mata dem med kass mat. Gillar bäst *not* de djur med stereotypt betende som tydligen bara "alltid gör så" .. well dah..

/Karoline.

ladysurprise
0

Nä jag skiter i de kommer ju ändå få ta över syrrans snart som har nästan lika dan färg.. har ju få tta över hennes kanin nu så de tar nog inte lång tid inan hon trötnar.. stakars djur..

KickanW
0

#14: Du får försöka se det som ett tillfälle att ändra på saker i affären!

cosmonita
0

Köpa från djuraffär = de fortsätter med sin dåliga djurhållning

Att avstå = de har ingen att sälja till och slutar med att ha/sälja djur

Enkelt om inte folk gör undantag för den söta ungen de ser och vill rädda. När de räddar den ungen dömer de en annan till ett ovisst öde.

ladysurprise
0

#17 jo vist men köper inte jag den gör någon annan de.. eller hur?.. men nu ska jag inte göra de så de är ju lungt

KickanW
0

#18: Ja, men om du köper den kommer det ju köpas in en till, som nästa person köper (som annars hade köpt den du köpte) vilket leder till att ÄNNU en bebis köps in.

Däremot om du inte köper den och den andra personen också skulle tänka så, då skulle de inte köpa in några fler bebisar.

Om alla bara tänker "Men det blir ju ingen skillnad bara för att JAG inte gör/gör något" kommer vi ju aldrig kunna förändra något i världen, eller?

cosmonita
0

Just det, det är där problemet ligger. Att folk tänker kortsiktigt -just den här individen mår dåligt, jag måste rädda den, annars gör någon annan det, eller så dör den…

Men man kan bara agera utifrån sig själv. Om alla djurvänner gör det, dvs bojkottar djuraffären så kommer de inte att syssla med djurförsäljning fortsättningsvis. därför att de inte tjänar pengar på det. Den lilla gynnaren som du ser i affären kanske inte räddas men långsiktigt så räddar det många fler. Köper du djuret så har du visat efterfrågan, dvs säljaren vet att folk köper och beställer hem fler djur att sälja.

ladysurprise
0

#19 ni har rätt som vanligt

Grodan
0

#0 kan du inte bli kär i musen istället så den slipper bli mat?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ladysurprise
0

min kille blir galen om jag ska ha möss oxå fast nog har jag vart sugen..